اخبار روز

بنزین یارانه ای و سهمیه بنزین چه شد؟


به گزارش پی ام آپ، کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در ابتدای بررسی برخی از مواد لایحه دولت را مسکوت نگه داشته بود تا این موارد که عمدتاً در حوزه ارز و انرژی بوده در کمیته مشترک بین مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. مجلس و دولت برای ارائه در جلسه علنی مجلس نهایی شد.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم با اشاره به این نکات لایحه برنامه گفت: جلسات و گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم را برگزار کردیم.

وی همچنین به بحث قیمت انرژی و بنزین اشاره و تصریح کرد: بر اساس آنچه در کمیسیون برنامه هفتم تصویب شد، ابتدا به دولت اجازه داده شد به جای خودرو به حامل های انرژی یارانه پرداخت کند. البته این برای دولت اختیاری است. از سوی دیگر تاکید می کنیم که بنزین یارانه ای در طول برنامه تغییر نکند تا دغدغه مردم برطرف شود. اما ممکن است سهمیه بنزین تغییر کند و درب منزل تحویل شود.

کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه چندین ماده از لایحه دولت را بررسی کرده بود و این موارد در کمیسیون مشترک مجلس و دولت مطرح شد. ارز و انرژی دو موضوع مهم مورد بحث در این کمیته بود. در لایحه برنامه هفتم توسعه دولت، ارز نادیده گرفته شده و در لایحه فقط گفته شده که مسئولیت ارز بر عهده بانک مرکزی است.

این در حالی است که تا الان هم همین رویه اجرا می شد و باید سیاست ارزی در برنامه وجود داشت که این اتفاق نیفتاد. پیشنهاداتی در خصوص ارز در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مطرح شد که در کمیته ای متشکل از برخی اعضای کمیسیون تلفیق و دولت بررسی و در نهایت به تصمیم مشترک منتهی شد.

سکوت در مورد مانده لایحه چگونه حل شد؟

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در گفتگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به محتوای لایحه برنامه گفت: جلسات و بحث هایی داشتیم که نتیجه آن گزارش لایحه برنامه بود. کمیسیون تلفیق برنامه هفتم. در مورد ارز هم تقریبا نظر دولت را با یک سری تغییرات و اصلاحات در گزارش کمیسیون آوردیم.

وی تاکید کرد: در خصوص ارز دو اقدام در برنامه هفتم انجام شد. اولاً اختیاراتی را که بانک مرکزی نیاز داشت و در لایحه قانون ذکر شده است، پذیرفتیم و تصمیمات بانک مرکزی را برای همه نهادها، سازمان ها و بخش های دولتی و خصوصی معتبر دانستیم. از سوی دیگر تاکید می کنیم که بانک مرکزی وظیفه حفظ ارزش پول ملی، ثبات اقتصادی، کاهش رشد تورم و مهار تورم را دارد.

این در حالی است که در لایحه برنامه هفتم توسعه، دولت به بانک مرکزی مجوز داده بود. اما بدون تکلیف ما آن اختیار را به کمیسیون تلفیق آوردیم اما با وظیفه.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم تصریح کرد: در خصوص صادرکنندگان خرد بند داشتیم و معتقدیم باید دستشان کمی بازتر باشد تا با عرضه در بازار مبادلات ارزی خود را به واردکنندگان بفروشند.

قرارداد بنزین بین پاستور و بهارستان

زنگنه با اشاره به بحث انرژی در برنامه هفتم اظهار کرد: نتیجه توافقات مجلس و دولت در زمینه انرژی را در گزارش کمیسیون برنامه هفتم آورده ایم. آنچه در این گزارش آمده مورد موافقت دولت و مجلس است.

وی در خصوص افزایش قیمت برق در برنامه هفتم گفت: بر اساس آنچه در کمیسیون برنامه هفتم تصویب شد، ابتدا به دولت اجازه داده شد به جای خودرو، به حمل و نقل برق یارانه پرداخت کند. البته این اجازه وجود دارد و تکلیفی نیست.

این نماینده مجلس اضافه کرد: از سوی دیگر اصرار داریم که بنزین یارانه ای در طول برنامه تغییر نکند تا دغدغه مردم برطرف شود. البته این مصوبه فعلی کمیسیون است و پیشنهاداتی در این باره در مجلس وجود دارد و ممکن است تغییر کند.

بر اساس گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، یارانه بنزین در مدت اعتبار برنامه تغییر نخواهد کرد. اما ممکن است سهمیه بنزین تغییر کند و اگر به خانه یا خودرو داده شود باید منتظر ماند و اگر اصلاح کلی در دادگاه ها انجام نشد در این خصوص تصمیم گیری شود.

آیا با مجمع اختلافی وجود داشت؟

زنگنه در نشست خبری همچنین به اظهارنظر برخی نمایندگان در خصوص بازگشت گزارش برنامه هفتم به کمیسیون تلفیق اشاره کرد و گفت: کسانی که در مصاحبه ها بازگشت مصوبات را به کمیسیون مطرح کردند اطلاعات دقیقی از آیین نامه داخلی ندارند. مجلس بدیهی است بر اساس اساسنامه، رئیس شورای اسلامی حق دارد هرگونه ماده، تبصره و بند را به دلایلی از قبیل مغایرت با قانون و داشتن اصلاحات از هیئت عمومی به کمیسیون تلفیق ارجاع و یا آن مواد را مسترد کند. به کمیسیون با اخطار نماینده. پس از آنچه گفته شد عده ای خواستند گزارش را به کمیسیون برگردانند چون خلاف مقررات است و امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: شورای اسلامی دارای گرایش نمایندگی است. وقتی نماینده ای مخالف یک ماده یا قطعنامه باشد، از همه اهرم ها برای همسویی سایر همکاران استفاده می کند. حتی می توانید مصاحبه کنید و نامه بنویسید، پس همه این موارد طبیعی است و نباید تفاوتی در ادغام با مجلس تلقی شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مصوبات کمیسیون متبوع خود را به دو قسمت تقسیم کرد و افزود: مصوبات تلفیق دو دسته بود که یکی تا اول شهریور در کمیسیون تصویب شد و دیگری مربوط به مصوبات تلفیق است. بعد از این تاریخ

برخی از نمایندگان پس از اول شهریور نتوانستند در جلسات تولفیق شرکت کنند و این نگرانی وجود داشت که تولفیق نتواند برنامه را در مهلت قانونی تکمیل کند. لذا به منظور تسریع در کار با پیشنهاد نمایندگان و تصویب تلفیق، مقرر شد موضوعات مطروحه در کمیته های مرکب از سه عضو کمیسیون تلفیق و شش نفر از اعضای شورای تلفیق مطرح و مطرح شود. رای گیری شد و این نکات به عنوان نظر کمیسیون در گزارش منعکس می شد که اتفاق افتاد.

زنگنه خاطرنشان کرد: با وجود این، برای دوری از هرگونه شبهه، جلسه ای را در سالن کمیسیون تلفیق با حضور اعضا در تاریخ هشتم شهریور برگزار کردیم و از اعضای تلفیق خواستیم در مورد مطالب مطرح شده رأی گیری کنند. در کمیته ها پس از آن گزارش نهایی بارگذاری شد، اما دو سه مورد به اشتباه بارگذاری شد و قرار شد در بررسی دادگاه آن موارد به کمیسیون برگردانده شود.

آیا دولت مخالفت کرد؟

وی با اشاره به موضع دولت در قبال گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، تاکید کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزرای مربوطه تا اول شهریور در تمامی جلسات تلفیق حضور داشتند. نکات اصلاح شده در تجمیع و در کمیته ها نیز از یک گروه تخصصی با وزرا گرفته شد و چیزی نبود که یک بار توسط نماینده ای مطرح و تصویب شده باشد. اما اینکه سازمان برنامه بگوید شورای اسلامی نباید با وزرا ملاقات می کرد قابل قبول نیست و نمی توانیم بلافاصله این را از نماینده بگیریم. بر این اساس تعامل مجلس با وزرا بی نظیر بوده است. بنابراین از زمان انتشار گزارش تلفیقی تاکنون هیچ شکایتی از وزرا و دستگاه‌های تخصصی درباره مواد و تبصره‌ها دریافت نشده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق از بیانیه سازمان برنامه گلایه کرد و گفت: وقتی اصل بر تعامل و همکاری است، این فضاسازی ها خلاف رویه وحدت قوا و همکاری و تعامل با دولت است. ایرادات مطروحه به سه بخش تقسیم می شود. یکی اینکه حجم برنامه از نظر تعداد کلمات زیاد است، قبول داریم که با تجدید نظر می توان تعداد کلمات را کاهش داد، اما بخشی از افزایش متن به دلیل کاستی های لایحه است، مثلاً. در بخش بانکی، دولت نرخ تورم 9.5 درصدی را پیش بینی کرده است، یکی از عوامل تورم، عدم تعادل بانکی است.

باید برای این نارضایتی چاره ای می اندیشیدیم که براساس شناخت دولت، موارد مربوط به حوزه بانکی در برنامه تکمیل شد، اما تعداد صفحات از 16 صفحه به 26 صفحه افزایش یافت. از سوی دیگر موضوعاتی مانند معدن، محیط زیست، اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی در لایحه دولت لحاظ نشده و یا به طور مشخص تعریف نشده است. از ابتدا هم گفتیم که دولت در برنامه هفتم نقطه‌گذاری و مشکل‌گرایی را مد نظر داشته باشد. اما وقتی دولت یک طرح جامع را در 24 فصل تحویل مجلس می دهد. انتظار می رود همه طرف ها در این برنامه حضور داشته باشند.

زنگنه به ادعای دیگر سازمان برنامه مبنی بر حذف برخی از منابع درآمدی دولت توسط کمیسیون تلفیق اشاره کرد و ادامه داد: سازمان برنامه مدعی است که کمیسیون تلفیق تقریبا 4 هزار همات از منابع دولت را کاهش داده است. برای بررسی این موضوع باید مشخص کرد که این منابع از کجا حذف شده اند. به عنوان مثال میزان درآمد مالیاتی دولت به دلیل ارزش افزوده از دست می دهد. دولت در لایحه اعلام کرده بود که میزان مالیات بر ارزش افزوده در پایان برنامه توسعه به 13 درصد می رسد که آن را حذف کردیم. زیرا باعث تورم شد و با هدف برقراری ثبات اقتصادی در تضاد است.

وی دولت را به دنبال افزایش سهم بیمه اشتغال در این لایحه دانست و اظهار داشت: موضوع دیگر مربوط به افزایش حق بیمه دولت و سهم کارفرما بود و در لایحه دولت گفته شد که مشارکت کارگران از 7 درصد افزایش می یابد. به 10 درصد که حذف کردیم. دولت می گوید 28 درصد منابع کم شده و حقیقت این است که افزایش 3 درصدی سهم بیمه باید از جیب کارگر کم می شد.

اگر دستمزد کارگران را افزایش نمی دهیم، نباید آن را کاهش دهیم. تلاش ما در مصوبات تجمیع این بود که باری بر دوش کارگران اضافه نشود. بر این اساس مواردی مانند سن بازنشستگی و سختی کار اصلاح شد. در مورد حقوق و دستمزد کارگران برنامه، ما نتوانستیم رقم بودجه را ارائه کنیم. اما ما وظیفه خود را بر این گذاشتیم که نهادهای متولی تعیین حقوق و دستمزد کارگران، تورم و سطح زندگی کارگران را در نظر بگیرند.

منبع: دنیای اقتصاد


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا