دانستنی ها

با تاثیر وحشتناک نور آبی بر روی نوجوانان آشنا شوید! + جزئیات

این روزها با گسترش اینترنت و فضای مجازی نوجوانان و جوانان استفاده زیادی از این بسترها می‌کنند. اما با بررسی نتایج تحقیقات صورت گرفته محققان با مضرات نور آبی بر روی جوانان پی برده اند. در ادامه نگاهی به نتیجه تحقیق صورت گرفته خواهیم داشت.

تیم مشترک متشکل از  مشترک از دانشگاه غازی و بیمارستان شهر بیلکنت در آنکارا نتایج مطالعه خود را در شصتمین نشست سالانه انجمن اروپایی غدد درون ریز کودکان در لاهه ارائه کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، یافته های جدید به دنبال کار قبلی روی قرار گرفتن در معرض نور آبی در موش های ماده است که در آن بلوغ اولیه نیز مشاهده شده است.

محقق ارشد Aileen Kilinch Ughorlo از بیمارستان Bilkent گفت: “برای اولین بار، ما یک ارتباط مستقیم بین قرار گرفتن در معرض نور آبی و بلوغ اولیه در موش های نر پیدا کردیم.” این نتایج با مطالعات قبلی روی موش های ماده با نتایج مشابه مطابقت دارد، بنابراین دید جامع تری از تأثیر نور آبی بر بلوغ موش های نر و ماده ارائه می دهد.

در این مطالعه، 18 موش صحرایی نر 21 روزه به سه گروه مساوی تقسیم شدند، نور آبی به مدت 6 یا 12 ساعت به دو گروه و در حالی که گروه سوم یعنی گروه کنترل چرخه روشنایی تاریکی ۱۲ ساعته را بدون قرار گرفتن در معرض نور آبی دستگاه‌ها ادامه دادند.

محققان مشاهده کردند که “اولین نشانه های بلوغ در موش های نر در معرض نور آبی نسبت به گروه کنترل به طور قابل توجهی زودتر ظاهر شد.”

بلایی که نور آبی صفحه نمایش برای نوجوانی جوانان به ارمغان می آورد

اوغورلو تاکید کرد: این تحقیق بر روی موش ها انجام شد و نتایج مستقیم را نمی توان به انسان تعمیم داد. با این حال، این تحقیق مبنایی تجربی برای بررسی بیشتر پیامدهای سلامتی ناشی از افزایش زمان صفحه نمایش در جامعه مدرن فراهم می‌کند.

وی افزود: محققان امیدوارند تحقیقات موجود بر روی قرار گرفتن در معرض نور آبی موش ها را ادامه دهند تا اثرات طولانی مدت آن بر آسیب به سیستم تولید مثل و باروری را بهتر درک کنند. در نهایت، این تحقیق ممکن است به اقدامات پیشگیرانه منجر شود و به گفتمان مداوم در مورد چگونگی تأثیر سبک زندگی مدرن بر رشد فیزیولوژیکی و سلامت بلندمدت کمک کند.

در دنیایی که حول محور دسترسی به دستگاه‌های هوشمند می‌چرخد، کارشناسان به طور فزاینده‌ای نگران تأثیر این فناوری فراگیر، به ویژه بر جوانان هستند.

نور آبی با سرکوب تولید هورمون خواب ملاتونین، ریتم شبانه روزی را مختل می کند، در نتیجه شروع خواب را به تاخیر می اندازد و باعث ایجاد یک روز پر استرس می شود.

به خصوص در جوانان، مشکلات خواب منجر به استرس تحصیلی و مشکلات عاطفی بیشتر می شود.

نتایج نشان می‌دهد که جوانان نیاز بیشتری به یادداشت‌های روزانه و استراتژی‌های مداخله‌ای در مورد استفاده از دستگاه‌های هوشمند دارند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا