اخبار روز

بلاتکلیفی بازماندگان ثبت نام سامانه فروش خودرو همچنان ادامه دارد


به گزارش پی ام آپ، موضوع گرانی خودرو در حال حاضر به یک موضوع خارجی در کشور تبدیل شده است و اگرچه هنوز مانند موضوع مسکن که یکی از نیازهای اساسی خانه است به یک بحران تبدیل نشده است، اما به نظر می رسد با توجه به آن وزن مهمی دارد. در صنعت کشور و اشتغال در دست خودروسازان است و مجموعه ها و شرکت های آنها ممکن است همچنان یکی از عوامل بحران کشور باشد.

موضوع خودروسازان در ایران همیشه بحث برانگیز بوده است، اما شاید روند جدید رشد نجومی قیمت خودرو و اختلاف قیمت کارخانه خودروسازی با بازار که به مرز چند صد میلیون تومانی هم رسید به اوج خود رسید. در سالهای اخیر.

آغاز افزایش نجومی قیمت خودرو

از بهار 1396 بود که همزمان با از سرگیری تحریم های آمریکا در دوره ترامپ علیه ایران، دولت وقت تصمیم گرفت دو سیاست را همزمان در حوزه مدیریت ارز اعمال کند. از سوی دیگر واردات بیش از 1200 قلم کالا ممنوع اعلام شد که بعدا به بیش از 2000 قلم رسید. در واقع اعلام شد به جز کالاهای اساسی، کالاهای مصرفی، مواد اولیه و قطعات کارخانجات و کالاهایی که در داخل کشور تولید نمی شوند، کالاهای دیگری نمی توانند وارد ایران شوند.

از سوی دیگر ارز ثابت با نرخ 4200 تومان برای مدیریت بازار کالا در نظر گرفته شد که مشکلات و چالش های خاص خود را داشت و در نهایت در اردیبهشت ماه او امسال به پایان عمر خود رسید.

این در حالی است که این خودرو یکی از محصولات اصلی در لیست ممنوعه بود و بازار ایران از سال 1396 عملاً به روی خودروهای وارداتی بسته بود.

قیمت خودروی نوسان، افزایش قیمت ارز و ممنوعیت واردات

این تعطیلی واردات در این مدت به شکل عجیبی نیز باعث کاهش عرضه و البته افزایش جدی قیمت ارز شد، باعث شد قیمت خودروهای وارداتی در بازار کشور افزایش چشمگیری داشته باشد و بخش مهمی از جامعه را افزایش دهد. توان خرید این خودروها را داشت.

البته پیش از آن نیز به دلیل تعرفه های بالای وارداتی که دولت برای این خودروها وضع کرده بود، تنها بخش کوچکی از جامعه می توانستند آنها را خریداری کنند. در سال های ممنوعیت از یک سو خودروسازان داخلی تحت فشار بودند تا خلأهای خودروهای خارجی را چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی پر کنند و از سوی دیگر مطابق با سیاست های قیمت گذاری دولت و البته … ، ملی پوشان خودروسازان باید استانداردهای جهانی را رعایت می کردند، موجی از نارضایتی در بین مردم به راه افتاد و ماه ها پیش تقاضای آزادسازی واردات در بازار خودرو ایجاد شد.

اختلاف چند ده میلیونی قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد.

این افزایش ناگهانی قیمت خودروهای وارداتی به همراه افزایش قیمت دلار باعث شد تا قیمت خودروهای داخلی به طور ناگهانی چند درصد افزایش یابد به طوری که پراید در مدت کوتاهی از مرز 300 میلیون تومان عبور کرد و در نتیجه خودروی قورباغه ای که قیمت کارخانه آن حدود 250 میلیون تومان بود از مرز 450 میلیون تومان در بازار آزاد عبور کرد و حتی خودروهای دیگر از بازار. . مجموعه ایران خودرو و سایپا از مرز یک میلیارد تومان گذشت.

در میان آنها، اتومبیل به عنوان محصول. بهمن ماشین در دوردست تیر تا دی در ماه 1401 قیمت به طور نجومی افزایش یافت.

فیدلیتی که در تیرماه 1401 با قیمت 650 میلیون تومان وارد بازار بورس شد، تا اوایل زمستان همان سال از مرز 2 میلیارد تومان عبور کرد که البته بعداً این رقم به 1.65 میلیارد تومان کاهش یافت. اما به این افزایش قیمت نجومی نگاه کنید: در کمتر از یک سال اتفاق افتاد.

این چالش ها و مشکلات دست به دست هم داد تا نارضایتی مردم از خودروسازان داخلی بیشتر شود و دولت وارد این موضوع شود. از این نظر 11 اسفند رئیس جمهور در ماه 1400 با صدور 8 فرمان خواستار تغییر در عرضه و خرید خودرو شد. ابراهیم رئیسی ضمن اشاره به افزایش 50 درصدی تولید خودرو، حذف تدریجی روند عرضه خودرو در قرعه کشی و اصلاح و شفاف سازی سریع فروش خودرو به مردم را مورد تاکید قرار داد.

به همین دلیل 13 اردیبهشت ماه 1401، سید رضا فاطمی امین وزیر وقت صلح با معرفی سامانه یکپارچه فروش خودرو، ممنوعیت عرضه خودروهای داخلی را از طرق دیگر اعلام کرد. در این شرایط بود که انتقادها تقریباً به اوج خود رسید و وزارت حریم خصوصی برای حل این بحران دست به هر اقدامی زد. از جمله این روش‌ها روش‌هایی مانند پیش‌فروش خودرو و عرضه آن در بورس کالا بود، اما قیمت خودرو مدام در حال افزایش بود.

به این ترتیب چندین مرحله ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه خودروهای دارای شرایط مختلف انجام شد. این ثبت‌نام با انتقادات جدی مواجه شد، اما شاید برای بخش بزرگی از شهروندان راهی بود تا خودروهای ملی با همان کیفیت متوسط ​​ضعیف را با قیمت مناسب‌تری خریداری کنند.

اگرچه مشکلات سیستم یکپارچه ثبت نام خودرو که باید از واسطه گری دور می شد و به دست مصرف کنندگان می رسید، با مشکلات جدی روبه رو بود، اما شاید کورسوی امیدی برای شهروندانی بود که پس انداز سال ها خود را به سازنده پرداخت کنند، شاید خودرو را به دست آورند. با قیمت مناسب تر. تحویل بگیرید

به خصوص که همین دو مثال برای درک تفاوت قیمت ها و البته اهمیت خرید خودرو برای شهروندان کافی است در حالی که قیمت دنا پلاس با قیمت کارخانه حدود 400 میلیون تومان است که در بازار آزاد. این رقم به 650 میلیون تومان می رسد.

در عین حال قیمت دنده 207 حدود 310 میلیون تومان به قیمت کارخانه است که در بازار آزاد تا دو برابر 620 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

کوییک این در حالی است که یک چرخ دنده به قیمت کارخانه 201 میلیون تومان معامله می شود که قیمت آزاد آن به 350 میلیون تومان می رسد. این در حالی است که ساینا با قیمت کارخانه 280 میلیون تومان و رقم آزاد آن حدود 380 میلیون تومان به بازار عرضه می شود.

این تفاوت قیمت اهمیت ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه را نشان می دهد و هر چقدر هم که این ثبت نام یا سامانه مشکل ساز باشد، همچنان راه حلی برای بخش بزرگی از شهروندانی است که به دنبال خرید خودرو هستند اما در شرایط مشابه. . ، می بینیم از اسفند در سال 1401 ثبت نام شهروندان جدید برای دریافت خودرو به طور کامل متوقف شد.

این در حالی است که در روزهای اخیر سایت سامانه تخصیص یکپارچه خودرو برای سه درصد از متقاضیان مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو که در آن زمان نوبت به آنها رسیده بود اما خودروسازان تخصیصی نداشتند. ظرفیت، از ساعت 20:00 روز دوشنبه هفته گذشته (ششم) شهریور مس) بازگشایی و فعال شد تا این افراد بتوانند با حفظ اولویت خود از بین 9 مدل محصول ارائه شده توسط دو خودروساز، خودروی جدید و جایگزین را انتخاب کنند.

در واقع این بازگشایی سایت در ماه های اخیر فقط شامل کسانی می شود که اسفند در سال 1401 در بازگشایی سامانه حضور یافتند و ثبت نام کردند. این در حالی است که همیشه این احتمال وجود داشته که بسیاری از افراد به دلیل مشکلات زیرساختی موفق به ثبت نام نشده باشند و از سوی دیگر با وجود تغییر شرایط ثبت نام، اساسا ثبت نام جدیدی صورت نگرفته است.

در همین حال اخیرا مهدی تقدی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو اعلام کرد: متقاضیانی که برای دور دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده اند اما گزینه «عدم تخصیص» به آنها نشان داده شده است، می توانند در شهریورماه مجددا سامانه را بررسی کنند. . این متقاضیان می توانند خودرویی را از بین خودروهای ارائه شده انتخاب کرده و در صف تحویل قرار گیرند.

در واقع به گفته مسئول سامانه یکپارچه فروش پس از گذشت حدود ۷ ماه از ثبت نام اسفند در سال 1401 هنوز سامانه و سوال تخصیص خودروهای داخلی فقط برای کسانی فعال است که در اسفند سال گذشته ثبت شده اند.

این در حالی است که شرایط جدیدی نیز همزمان اعلام شده است، یعنی در حالی که پیش از این صاحبان پلاک های فعال نمی توانستند خودرو ثبت کنند، اکنون با خودرویی که بیش از 5 سال از عمر آن می گذرد این امکان را دارند. ، اما مشکل این است که پلاک کدام خودرو است؟

اینکه چطور شرایط جدید دور جدید ثبت نام حتی در سامانه اعلام می شود، اما تاریخ جدیدی برای ثبت نام آن اعلام نشده، حتی مشخص نیست ثبت نام جدید چه زمانی انجام می شود.

در عین حال بارها بحث خودروهای فرسوده مطرح می شود اما مراحل ثبت نام آنها اعلام نمی شود و تقریبا سردرگمی و سردرگمی بخشی از وضعیت بازار پیش فروش خودرو است. این در حالی است که به نظر می رسد وزارت حراست از ادامه روند ثبت نام خودرو در سامانه بسیار سردرگم است. در حالی که قبل از دور ثبت نام جدید گفته شده بود شهریور در مهرماه انجام نمی شود اما اکنون گفته می شود زمانی برای ثبت نام جدید در سامانه اعلام نشده و حتی به دلیل موضوع پیش فروش و فروش خودرو از طریق سامانه جامع فروش خودرو امکان لغو آن وجود دارد.

این شرایط نیز آخرین پیش فروش خودرو توسط پایگاه فروش ایران خودرو است که مربوط به شهریور سال 1402 بود و بستگی به ثبت قبلی در سامانه یکپارچه فروش خودرو دارد.

شاید در حال حاضر و در این شرایط لازم باشد که وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان ناظر بازار خودروی ایران پیش از بزرگتر شدن موج قیمت خودرو در میان مدت و با توجه به شرایط اعلام شده حداقل، عمل کند. حداقل مدتی برای افتتاح و اعلام ثبت نام اولیه سامانه.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا