اخبار روز

بزرگداشت روز ملی شعر و ادب به مناسبت درگذشت استاد شهریار | عکس

به گزارش پی ام آپ در تالار پتروشیمی تبریز، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سالروز درگذشت استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب گرامی داشته شد.

امام جمعه تبریز در این مراسم، ابراز تاسف کرد که این روز هنوز به شکلی شایسته و در سطح ملی جشن گرفته نشده است و اهالی شعر و ادب نیز این انجام شدنی‌ها را تقدیر نمی‌کنند.

حجت الاسلام محمد علی آل هاشم همچنین بیان کرد که در کنار گرامیداشت روز ملی شعر و ادب، پرداختن به جوایز ادبی استاد شهریار به صورت ملی و کشوری نیز اهمیت دارد.

وی با توجه به نامگذاری روز ملی شعر و ادب به مناسبت سالروز درگذشت استاد شهریار، تصریح کرد: شهریار در جایی ایستاده است که ایرانیت و تشیع دو رکن هویت ملی و دینی است. گرد هم آمدند و در عین حال ایران از مذهب و هویت شیعه دفاع می کند.

امام جمعه تبریز، استاد شهریار را شایسته لقب «روز ملی شعر و ادب» دانست و تأکید کرد: شهریار مجموعه‌ای از دوستی فردوسی با ایران، غزل حافظ، عشق سعدی و بازتابی از ادبیات معاصر فارسی است.

روز ملی شعر و ادب را در تبریز جشن می گیریم

در مراسمی که برگزار شد، عایدین خرم، استاندار آذربایجان شرقی به تفصیل درباره استاد شهریار صحبت کرد. او از توصیف مقام معظم رهبری از استاد شهریار به عنوان “حکیمی سخندان” یاد کرد و شخصیت استاد شهریار را به عنوان یک فرد متواضع، حق پرست و دارای خصال برجسته اخلاقی توصیف کرد. به نظر وی، استاد شهریار کالای خود را به کسی نمی‌فروشد.

استاندار آذربایجان شرقی بیان کرد که استاد شهریار با تسلط به دو زبان، ترکی و فارسی، و سرودن اشعار کم نظیر در هر دو زبان، از محبوبیت و مردم‌داری برخوردار است. به دلیل تقویت اتحاد و انسجام ملی در کنار حمایت از هویت دینی، مهمترین ویژگی استاد شهریار برای ایشان بود.

عایدین خرم استاد شهریار را نماد اسلام گرایی، دوستی ایرانی و تعلق به آذربایجان و زبان ترکی تلقی کرد. وی بر این باور است که استاد شهریار در همه‌ی اشعار خود، هم به زبان ترکی و هم به زبان فارسی، بر تقویت همبستگی ملی و اتحاد اقوام در جغرافیای واحدی به نام ایران، تأکید دارد.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز، در همین مراسم نیز به زوایای بی‌نظیر شخصیتی استاد شهریار اشاره کرده و بیان کرده است که جایگاه استاد شهریار تاکنون به درستی شناخته نشده است و همه‌ی ما تنها با مرور زمان، با زوایای بی‌نظیر شخصیتی ایشان آشنا خواهیم شد.

وی با توصیف تبریز به عنوان شهر اولین ها و بزرگان تاریخ، گفت: تبریز به مردمی که در طول تاریخ تولید کرده افتخار می کند و مقبره الشعرای تبریز می تواند نمونه ای از آن باشد.

هوشیار آرامگاه شاعر تبریز را مجموعه ای کم نظیر و مدفن صدها عارف، شاعر و نام این خطه خواند و گفت: چنین ظرفیتی در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

روز ملی شعر و ادب را در تبریز جشن می گیریم

شهردار تبریز افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانات خود از تبریز و آذربایجان به عنوان قطب فرهنگی یاد کردند که تاریخ نشان داده هیچ چیز نمی تواند زندگی این فرهنگ را متزلزل کند.

جمشید علیزاده، شاعر، نویسنده و نویسنده 15 عنوان کتاب در حوزه شهریارشناسی نیز با اشاره به پیوند سال های پایانی عمر شهریار با سال های جنگ اجباری گفت: شعر در زمان بحران یک ویژگی خاص دارد. و در زمان صلح چیزی غیر از باطل است.» و هنر و شعر را تحت تأثیر قرار می دهد، زیرا به جای پرداختن به مسائل فنی، شعارها را به محبوبیت توده مردم ترجیح می دهد.

وی درباره شعرهای سال‌های پایانی شهریار اظهار داشت که در مقایسه با سایر شعرهای همان دوره، شعر شهریار به دلیل پرداختن به شعارها، ارزش‌ها و نقد ضدارزش‌ها، در برابر دیگر شاعران برجسته مانند آن زمان برتری دارد.

جمشید علیزاده نیز در این باره با تأکید بر تفاوت شعرهای جنگ تحمیلی و دفاع مقدس توضیح داد که در حالی که جنگ تحمیلی به تعداد محدودی از شعرهایی محدود می‌شود که در آن دوره سروده شده‌اند، شعر دفاع مقدس یک جریان و همزمان، یادآور خاطرات آن دوران است.

همچنین، در روز ملی شعر و ادب فارسی و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هفت فعال فرهنگی از آذربایجان شرقی به‌عنوان نمایندگان فعالان فرهنگی این استان تجلیل شدند. این هفت فعال فرهنگی شامل حسن تقی‌زاده کرمانی، مختار صدرمحمدی، جواد شریف‌نژاد، جلال محمدی، امیرعلی آذرطلعت، شهرام آبرومند و اصغر عباسپور بودند..

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا