اخبار روز

برای تعادل قیمت، برنج ارزان به بازار وارد میشود!/ جزئیات

طبق گفته برخی منابع با ورود برنج به ایران، قیمت برنج در بازار متعادل می‌شود.

به گزارش پی ام آپ، اخبار جدید درباره تغییر در روش خرید برنج از شالیکاران، حذف واسطه‌ها در زنجیره توزیع برنج ایرانی و تأمین مستقیم این محصول، روز گذشته منتشر شد که امیدوارم باعث کاهش قیمت برنج داخلی برای مصرف‌کنندگان شود. یکی از اعضای انجمن برنج اعلام کرد که از این پس، خرید برنج از کشاورزان بدون واسطه و به طور مستقیم در مراکز تعیین شده انجام خواهد شد و این محصول با قیمت مناسب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دسترس مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت.
محمد مختاریانی، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، اعلام کرد که یک شرکت واردکننده با کاهش میزان سود و حذف واسطه‌ها، قصد دارد برنج کشاورزان را به صورت مستقیم از مراکز خرید تعیین شده تهیه کرده و با قیمت مناسب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش برساند. اظهارات دبیر انجمن واردکنندگان برنج در شرایطی که بازار برنج پس از بحران سال ۱۴۰۰ در سال گذشته در رکود قرار گرفته و قیمت برنج ایرانی در صورت کاهش نسبی همچنان به سطح قبلی نرسیده است، خبرساز می‌شود. در نتیجه، هر روشی که توانایی کاهش قیمت برنج داشته باشد، امیدهای بهبود وضعیت بازار را تقویت خواهد کرد. اما جزئیات حذف واسطه از زنجیره تأمین برای خرید برنج چه هستند؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج کشور در توضیح این مطلب گفت: هدف ما در بازار برنج کشور حمایت از کشاورز و کاهش قیمت است، یعنی کشاورز بدون واسطه برنج را به دست خریدار می رساند.

مسیح کشاورز افزود: سیستم سنتی خرید و عرضه برنج به این صورت بود که عده ای از مرحله کشت تا برداشت برنج را به صورت خودخری از کشاورز خریداری کرده و در زمان مورد نظر و در زمان مناسب این برنج را به فروش می رساندند. قیمت دلخواه با این تفاوت که بخشی از برنج برداشت شده در سال گذشته نیز در انبار واسطه موجود است.

این شیوهٔ خرید را او با نگرانی مخاطبان خود در جهت بازار برنج یک تهدید می‌دانست و افزود: بسیاری از این واسطه‌ها با افزایش نامنطقی قیمت، بازار برنج ایرانی را در سال‌های اخیر بهم ریخته و با توجه به رکود بازار برنج در سال گذشته، برخی از کشاورزان نیز از این روش ضرر کردند. به‌گفتهٔ دبیر انجمن تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج، در شیوهٔ جدید خرید بدون واسطه، شرکت‌هایی که قرارداد با فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارند، برنج را مستقیماً از کشاورزان خریداری کرده، بسته‌بندی کرده و به صورت مستقیم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌کنند.

به‌گفته این مسئول صنفی، همهٔ فروشگاه‌های زنجیره‌ای از طریق شرکت‌های قراردادی خود در این طرح شرکت می‌کنند و بخش عمدهٔ برنج کشور با این روش به قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. دبیر انجمن تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج کشور، اجرای این روش عرضه راعاملی برای تنظیم قیمت در بازار برنج دانست و افزود: بخش دیگری از محصول که به صورت سنتی عرضه می‌شود، نمی‌تواند با قیمت نامعقول در فروشگاه‌های خرده‌فروشی عرضه شود و این امر منجر به تنظیم کلی قیمت می‌شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا