اخبار روز

برنامه های عزاداری عاشورایی «رستاخیر ام» تشریح شد

به گزارش خبرگزاری پی ام آپ، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، علی فروزانفر در این نشست با اعلام اینکه «رستاخیز عمومی» ادای دینی هنرمندانه به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که امسال توسط حوزه هنری برنامه ریزی شده است، گفت: حوزه های مختلف هنری به مدت 8 روز.» از 30 تا 27 مرداد ماه از ساعت 18 در حوزه هنری برنامه اجرا می کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، 40 رویداد فرهنگی و هنری مجزا از ادارات آفرینش های هنری، هنرهای زیبا، تئاتر، فرهنگسرای سلوک و انتشارات سوره پیش بینی شده است.

کوروش زارعی همچنین گفت: در سوگواره عاشورایی روزخیز ام سعی کردیم قسمت اصلی کار را به صورت نمایشی درآوریم و بتوانیم با برنامه 4 ساعته جلوه های بصری و بصری جذابی برای مخاطب ایجاد کنیم.

نمایشگاه ابزار تعزیه

وی تصریح کرد: مخاطبان برنامه «رستاخیز عام» در بدو ورود از گالری بزرگی که سازهای تعزیه از دوره صفویه تا امروز در آن به نمایش گذاشته می شود، می بینند. آثار این نمایشگاه شامل سازهایی از گروه تعزیه خوانان خاندان مریا است که تعزیه پژوه هستند. آیین های عاشورایی از استان های ایلام، بوشهر، مازندران و هرمزگان در صحن حوزه هنری ارائه می شود و سپس حاضران به سمت سالن حرکت می کنند. مهر شما راهنمایی خواهید شد و سپس می توانید تئاتر رادیویی را ببینید و بشنوید. بعد از اذان مغرب، نمایش عروسکی «قهرمان کوچولو» با موضوع حضرت علی اصغر (ع) به کارگردانی افشین ناصری به مدت 20 شب (تا اربعین) در تئاتر روی صحنه می رود.

وی با بیان اینکه نسخه عربی نمایش «کهمان کوچچ» که در قالب همایش مردمی تئاتر پیاده روی اربعین برای کودکان و نوجوانان عرب زبان اجرا می شود، در حال آماده سازی است، تصریح کرد: مجلس کشش «تا» هر سال. عصر حضور 60 ستاره تعزیه. استان های اصفهان، مرکزی، قزوین، تهران، بوشهر و شهرهایی مانند تفرش و فراهان که از نفرات برتر و برگزیده این رشته هستند در تالار شهدا برگزار می شود. . در این بخش سعی شده است که در هر مجالس بدل‌های مختلفی ظاهر شود و با حذف درونیات، به اصل ماجرا و روایت پرداخته شود. بنابراین زمان اجرای تعزیه کاهش یافته و جذابیت آن را بیشتر کرده است.

زارعی یادآور می شود: بخش هنری از جمعه این هفته تا جمعه هفته آینده (30 فروردین) تعطیل است. مرداد (تا 7 مرداد) پذیرای مردم، فرهیختگان و هنرمندان خواهد بود. وی با بیان اینکه در بحث آیین های عاشورایی سعی کرده ایم در کنار موسیقی سنتی و آیینی هر منطقه جذابیت بصری خوبی را اجرا کنیم به عنوان مثال در استان هرمزگان آیین ذوالجناح گردانی و آیین قاسم حنابندان، در استان مازندران آیین گهواره گیردانی حضرت علی اصغر(ع) و سنج و دمام به عنوان آیین های بوشهری توسط هنرمندان موسیقی، آیینی و نمایشی اجرا می شود.

وی افزود: احتمالاً قبل از اذان مغرب و قبل از اجرای تعزیه در دو قسمت مراسم عاشورا را اجرا خواهیم کرد.

علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری در ادامه این نشست عنوان «رستاخیز عمومی» را برای این سوگواره، برکت این واقعه از شعر «چه عصیان در آفرینش جهان است/چه عصیان است» عنوان کرد. مرثیه ای چه غم و چه غم.» محتشم کاشانی معرفی شده است.

تمایز «قیامت عمومی» از حوادث دیگر

فروزانفر درباره تفاوت سوگواره رستاخیز ام با دیگر برنامه های حوزه هنری گفت: مخاطبان این مراسم مردم هستند. درهای حوزه هنری در «رستاخیز عمومی» باز می شود و برنامه در محوطه و اطراف تالارهای ساختمان اندیشه و گالری ها و سالن های این برنامه اجرا می شود. در این مراسم شاهد رویارویی مستقیم هنرمندان و آثار هنری با مخاطبان هستیم و این رویداد را فرصتی برای سنجش اثربخشی هنرهای آیینی و انقلاب اسلامی و همچنین بدنه مردم می‌دانیم.

تشریح برنامه های عزاداری «قیامت عام».

علی فروزانفر با بیان اینکه «رستاخیز عمومی» فرصتی برای سنجش اثربخشی هنر متعهد، هنر آیینی و هنر انقلاب اسلامی و مردم است، توضیح داد: مرداد ماه را در تالار سوره ها داریم. کنسرت “داستان خداحافظی” شنبه و سه شنبه 21.24 مرداد ساعت 20 در تالار سوره با نریشن خوانی ارکستری 30 نفره اجرا می شود. در این برنامه وداع شهدای عاشورا، وداع سیدالشهدا، حضرت عباس، حضرت علی اکبر و حضرت قاسم با ارکستر سمفونیک به تصنیف تبدیل شده است.

وی ادامه داد: نمایش «علیا یوبیس» عاشورایی کاری از گروه هنر مقدس که منحصراً متشکل از بانوان است از 6 فروردین. مرداد به مدت هفت شب از ساعت 20 در تالار سوره ویژه بانوان اجرا می شود. رویداد ادبی «سپاتز و جبرئیل» شعرخوانی شاعران بزرگ آئینی کشورمان به دبیری دبیر ادبی آقای علی داودی و مدیرکل محمود حبیبی کاسبی برگزار می شود. شعرای آئینی کشورمان از جمله استادان یوسف علی میرشکاک، ناصر فیض، علیرضا قزوه، سعید بیابانکی و بسیاری از شاعران مشهور به شعرخوانی خواهند پرداخت. اجرای آیین های عاشورایی از چهار استان کشور توسط چهار گروه 20 تا 27 ساله مرداد برگزار می شود و هر گروه در دو شب اجرا می کند. همچنین هر شب آواها و ملودی های عاشورایی اجرا می شود که در آن خواننده به همراه موسیقی به اجرای نوای عاشورایی می پردازد.

وی ادامه داد: سینما محرم که محصولات سینمایی حوزه هنری حوزه عاشورا را در بر می گیرد و شامل فیلم های کوتاه و نمایش کلیپ ها و تیزرهای عاشورایی است نیز از ویژه برنامه های این مراسم است. کارگاهی که در آن هنرمندان با موضوع قیام سیدالشهدا در پورتال آینه آثار هنری خلق خواهند کرد.

فروزانفر افزود: نمایشگاه آثار مصور از کتاب طوفان باکا یکی از آثار تولیدی مرکز معماری اسلامی است که در بخشی از رواق آینه برپا می شود. همچنین 30 اثر از نقاشی های عاشورایی از گنجینه حوزه هنری در نمایشگاه گالری خانه به نمایش گذاشته شده است. در این بخش، آثار استادان قهوه خانه ای و عاشورایی همچون حسن اسماعیل زاده، کاظم چلیپا، مرتضی اسدی، مصطفی گودرزی و حسین خسروجردی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

وی اعلام کرد: همزمان با اجرای بخش های مختلف مراسم ترحیم «نجات عمومی»، هنرمندان مرکز هنرهای زیبا در زمینه خوشنویسی، نقاشی، خط نقاشی و تذهیب نیز خلق خواهند کرد.

فروزانفر به برگزاری نمایشگاه آثار عاشورایی و نشر سوره اشاره کرد مهر وی در این سوگواره تاکید کرد: به همت حوزه هنری رسانه سلوک که تولید و توزیع نشریه سوره را بر عهده دارد در قالب سوگواره «رستخیز عام» نمایشگاهی از آثار محرم و عاشورایی برگزار می کنیم.

وی ادامه داد: در این غم با ارائه مجموعه «ده غم عاشورایی» که مربوط به مجموعه باشگاه ادبی بانوی فرهنگ و حاوی داستان های کوتاه عاشورایی تولید سال های مختلف است، آتلیه عکاسی عاشورایی را برای کودکان برگزار می کنیم. فراخوان «عزاداری ده عاشورا» را اعلام کنید.

وی نمایش عکس پیاده روی اربعین حمید وکیلی را از جمله برنامه های غم رستاخیز ام کرد و در ادامه از غرفه استعدادیابی هنری مدرسه گفت. مهر و مرکز آموزش و همچنین نمایش پرچم ها و کتیبه های موکب ها از دیگر بخش های این سوگواره خواهد بود.

علی فروزانفر در پایان افزود: آرزوی ما این است که این نمایشگاه مقدمه ای برای پرورش و آماده سازی افکار و روحیه زائران اربعین امسال باشد. تسهیل در تمدید گذرنامه برای علاقه مندان به پیاده روی امسال تا عزاداری رستاخیز راحت شود. آم

وی تاکید کرد: مراسم عمومی رستاخیز ادای دینی هنرمندانه هنردوستان به ایام سحر سیدالشهدا است و هنرمندان انقلابی بار دیگر ارادت خود را به حماسه عاشورا و سیدالشهدا از زبان هنر ابراز می کنند. امیدوارم مورد قبول حضرتعالی قرار گیرد و اجرای آن نیز باعث شود که این کار را به نحو احسن و شایسته انجام دهیم.

در بخش پرسش و پاسخ این نشست خبری، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، با اعلام اجراهای اربعین حسینی گفت: امسال در فضاهای مختلفی مانند آمود 1120 در کربلا اجرا خواهیم داشت. تجربه خوب همکاری سال گذشته با گروه حشدالشعبی ما را بر آن داشت تا سه روز با این گروه و عتبه حسینی در کربلای معلی اجرا کنیم. همچنین در نظر داریم دو روز اجرا در نجف و چهار روز اجرا در مسیر پیاده روی اربعین برگزار کنیم.

امسال حجم حمل و نقل کمتر است

وی با اعلام اینکه فراخوان همایش عابر پیاده اربعین «روایت راهیان» هفته آینده منتشر می شود، گفت: با توجه به گرمای هوا، امسال تلاش می کنیم تعداد هنرمندان اعزامی را کاهش دهیم و شاید بتوانیم یک … صد نفر با ما در این انتخاب، ما به هنرمندانی که خدمات با کیفیت بالاتری ارائه می دهند، اولویت می دهیم.

وی با اشاره به اینکه مذاکراتی با اداره گذرنامه برای اعزام هنرمندان انجام شده که پیگیری خواهد شد، درباره راه اندازی موزه دائمی تعزیه گفت: مجموعه جلساتی از پایان دوره مدیریت قبلی برگزار شده است. بخش هنر.” در حوزه هنری با همراهان، پیشکسوتان و دانشگاهیان تعزیه برگزار شد. ما این کار را کردیم و در نهایت به تأسیس بنیاد تعزیه دست یافتیم. اساسنامه نوشتیم و هیئت امنا را تعیین کردیم و بنیاد و انجمن میراث فرهنگی باید به ما کرسی بدهد. البته چندین بار اتاق ها معرفی شدند اما به دلیل قدیمی بودن بنا نیاز به بازسازی چند میلیاردی بود. بر همین اساس در این بحث با مکان یابی مشکل داریم و اگر بنیادها، میراث، سازمان فرهنگی هنری شهرستان یا جامعه بنای خوبی معرفی کنند، مکان دائمی برای اجرای تعزیه راه اندازی می کنیم.

۵۷۵۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا