اخبار روز

بررسی رفتار ترافیکی شهروندان; چه زمانی می توان ارزان و با ترافیک کم سفر کرد؟

معضل ترافیک و مدیریت نقل و انتقالات درون شهری یکی از دغدغه های زندگی در شهرهای بزرگ است و در نیمه دوم سال و همزمان با شروع مدارس به اوج خود می رسد. به گزارش روابط عمومی اسنپ، گزارش رفتار ترافیکی کاربران این سامانه پس از بازگشایی مدارس در 10 شهر بزرگ کشور از جمله تهران با هدف اطلاع رسانی شفاف و همراهی شهروندان در مدیریت سفرهای درون شهری منتشر شد.

معمولا زمانی که ماه نزدیکتر می شود مهر و بازگشایی مدارس، شهروندان اکثر شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران در ابتدای و پایان ساعت کاری از شنبه تا چهارشنبه با مشکل ترافیکی مواجه هستند. به طور کلی رفت و آمد در این زمان ها مختص دو گروه است: دسته اول کارگران و دانشجویانی هستند که از منزل به محل کار یا تحصیل و بالعکس رفت و آمد می کنند و انعطاف کمتری برای تغییر زمان رفت و آمد خود دارند. گروه دوم نیز شامل افرادی است که نسبت به زمان سفر خود انعطاف بیشتری دارند. این گروه نیز مانند گروه اول می توانند با تغییر اندکی زمان سفرهای خود کمک زیادی به خود کنند.

سخت ترین شهرها در ساعات شلوغی مهر ۱۴۰۲

بررسی سفرها در روزهای هفته مهر 1402 (شنبه تا چهارشنبه) نشان می دهد که بیشترین ترافیک شهری ایران در شهرهای تهران، رشت، کرج، مشهد، تبریز، اهواز، شیراز، اصفهان، ساری و قم اتفاق افتاده است.

تجزیه و تحلیل سفرها در هر یک از این شهرها با توجه به شرایط خاص آن شهر، اطلاعات و آمار خود را در اختیار ما قرار می دهد و با نگاهی گسترده تر، می توانیم الگوی رفتاری مشابهی را در همه این شهرها مشاهده کنیم. ممکن است ساعت شروع و پایان ترافیک صبح و عصر در شهرهای مختلف کمی متفاوت باشد، اما الگوی کلی ترافیک این 10 شهر یکسان است.

نمودار تجمیع تغییرات ترافیک برای یک مسافت پیموده شده ثابت در طول روز و شب در 10 شهر ذکر شده در این گزارش.

رتبه بندی سفرهای اسنپ در این 10 شهر مهر امسال مشاهده می شود که ساعت ترافیک از ساعت 6:30 صبح آغاز شده و این میزان در ساعت 7:30 صبح به اوج می رسد و سپس به تدریج کاهش می یابد. در ساعت 12:30 بعد از ظهر دوباره ترافیک نسبی است. با این حال اوج ترافیک روزانه از ساعت 16 شروع و در ساعت 18 به اوج خود می رسد. ترافیک عصرگاهی این 10 شهر از ساعت 21 به حالت عادی باز می گردد.

وضعیت عرضه و تقاضا و قیمت سفر در ساعات اوج مصرف

نمودار ترافیک اسنپ

نمودار مقایسه ای تحول قیمت هر سفر در هر 1 کیلومتر و نسبت تقاضا به عرضه در شبانه روز (در این نمودار روند تغییرات قیمت سفر و نسبت تقاضا به عرضه محاسبه شده است. به صورت 0 و 1.)

جدول مقایسه فوق، سیر تحول میانگین قیمت هر سفر به ازای هر کیلومتر طی شده و میانگین نسبت تقاضا به عرضه در طول روز را نشان می دهد. این نمودار ترکیبی همانطور که در تصویر مشاهده می شود در ابتدای روز در هر دو شاخص (نسبت تقاضا به عرضه و قیمت) رفتار یکسانی را نشان می دهد و با افزایش نسبت تقاضا به عرضه، قیمت سفر به ازای هر کیلومتر نیز افزایش می یابد. با نزدیک شدن به ساعات پایانی، نسبت تقاضا به عرضه با افزایش تعداد سواران آنلاین کاهش می یابد. به عبارت دیگر، روند نزولی مشاهده شده نشان دهنده کاهش تقاضا نیست، بلکه کاهش نسبت تقاضا به عرضه را به دلیل افزایش محرک های فعال در اسنپ در این دوره نشان می دهد. لازم به ذکر است افزایش قیمت به دلیل تاثیر ترافیک در پایان ساعت کاری رخ می دهد.

محاسبه قیمت یک سفر به شاخص های زیادی از جمله مسافت، مدت زمان سفر و نسبت تقاضا به عرضه بستگی دارد. قیمت گذاری اسنپ با در نظر گرفتن این شاخص ها به صورت پویا محاسبه می شود. این نوع قیمت گذاری گاهی اوقات قیمت متفاوتی را برای یک مسیر در زمان های مختلف در نظر می گیرد. به عنوان مثال، قیمت یک مسیر ثابت ممکن است در زمان های مختلف به دلیل تغییر زمان سفر به دلیل عواملی مانند ترافیک یا شرایط آب و هوایی خاص تغییر کند. به همین دلیل قیمت ها در ساعات خاصی از شبانه روز کمتر از حد معمول و ارزان تر از حد معمول است، در حالی که در ساعات دیگر افزایش قیمت وجود دارد.

وضعیت تقاضا-عرضه و مقایسه با زمان سفر در ساعات اوج مصرف

نمودار ترافیک اسنپ

جدول مقایسه نسبت تقاضا به عرضه و زمان یک سفر استاندارد روزانه و شبانه (در این جدول نسبت تقاضا به عرضه 0 و 1 محاسبه شده است). علاوه بر این، یک سفر استاندارد به زمان سفر یک کیلومتر ثابت اشاره دارد.)

از زمان بازگشایی مدارس، قیمت در ساعات صبح به نسبت تقاضا به عرضه و در ساعات عصر – با متعادل‌تر شدن عرضه و تقاضا – به زمان سفر بستگی دارد. بنابراین می توان گفت که اوج قیمت در صبح بیشتر تحت تاثیر عدم تعادل بین تقاضا و عرضه و قیمت پیک در عصر بیشتر تحت تاثیر ترافیک است.

بر اساس این داده ها، شهروندانی که انعطاف بیشتری در انتخاب زمان تردد درون شهری خود دارند، می توانند با اطلاع از پیک ترافیک، درخواست خود را به زمان زودتر یا دیرتر تنظیم کنند تا با توجه به کاهش میزان، شانس پذیرش درخواست افزایش یابد. نسبت تقاضا به عرضه و قیمت سفر به دلیل حجم کمتر ترافیک شهری متناسب تر خواهد بود. گاهی حتی با یک ربع شیفت کاری در زمان ارسال درخواست سفر، می توانید سفری را با قیمت ارزان تر و با ترافیک کمتر رزرو کنید و سریعتر به مقصد برسید.

زمان اوج بار در شهر تهران در ماه مهر

آمار ترافیک شهر تهران در روزهای هفته مهر تفاوت چندانی با 9 شهر دیگر بررسی شده در این گزارش ندارد و تنها می توان گفت که تشکیل ترافیک در پایتخت از ساعت 6 صبح نیم ساعت زودتر آغاز شده و تا ساعت 9 ادامه دارد. اوج ترافیک روزانه از ساعت 16 در 10 شهر آغاز و در ساعت 18 به اوج خود می رسد. نگاهی به این آمار در شهر تهران نشان می دهد که ترافیک عصرگاهی بیشتر از ساعت 15:15 شروع و تا ساعت 21 ادامه دارد. اوج ترافیک روزانه در تهران ساعت 18:30 است.

نمودار ترافیک اسنپ

نمودار مقایسه ای تحول قیمت هر سواری در هر کیلومتر و نسبت تقاضا به عرضه در طول شبانه روز در تهران (در این نمودار، سیر تحولات قیمت سواری و نسبت تقاضا به عرضه به صورت زیر محاسبه می شوند). 0 و 1.)

مقایسه نمودار اختصاصی تهران با میانگین 10 شهر نشان می دهد که میانگین قیمت هر کیلومتر سفر در تهران به میزان قابل توجهی بالاتر است و بازه زمانی افزایش قیمت در عصر نیز به دلیل طولانی بودن ساعات تردد در عصر بیشتر است. این نمودار نشان می دهد که شهروندان تهرانی زمان خروج از محل کار و بازگشت به خانه را به ساعات بیشتری تقسیم می کنند تا بتوانند زمان صرف شده در ترافیک و هزینه های سفر را بهتر مدیریت کنند. این به این دلیل است که مدت زمان ترافیک در ابتدای روز کوتاهتر است و مردم انتخاب کمتری در مورد زمان خروج از خانه در ابتدای روز دارند.

اطلاعات و نمودارهای موجود در این گزارش به افرادی که انعطاف بیشتری در انتخاب زمان سفر در ابتدا و انتهای روز دارند کمک می‌کند تا ضمن تجربه سواری با قیمت ارزان‌تر، رفت‌وآمدهای روزانه خود را مدیریت کنند و به کاهش ترافیک برای کاهش هرچه بیشتر کمک کنند. رفت و آمد آنها به محل کار و دیگران.

227227

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا