دانستنی ها

مسواک زدن، راهی برای تقویت حافظه و پیشگیری از بیماری زوال عقل!

محققان می گویند تمیز کردن منظم دندان ها ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، تحقیقات جدید ژاپنی منتشر شده در مجله نورولوژی نشان می دهد که مسواک زدن ممکن است مغز را تقویت کرده و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد. در طی این مطالعه مشاهده شد که افراد دارای عادات دندانی سالم سلول های عصبی بیشتری در مغز خود دارند که نقش مهمی در حافظه دارند.

از طرف دیگر بیماری لثه و از دست دادن دندان با ماده خاکستری کمتر و سلامت روانی ضعیف‌تر همراه است. بیماری لثه در اثر التهاب بافت های نگهدارنده دندان ایجاد می شود و از هر هفت بزرگسال یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری لثه و از دست دادن دندان نیز کوچک شدن مغز را تسریع می کند.

سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه توهوکو در ژاپن، ساتوشی یاماگوچی گفت: “مطالعه ما نشان داد که این وضعیت ممکن است در سلامت ناحیه ای از مغز که تفکر و حافظه را کنترل می کند، نقش داشته باشد و دلیل دیگری برای نیاز به درمان های بهتر باشد.”

تیم تحقیقاتی 172 شرکت کننده ژاپنی با میانگین سنی 67 سال را که در ابتدا هیچ مشکلی در حافظه نداشتند، مورد مطالعه قرار دادند. شرکت کنندگان در مطالعه تحت معاینات دندانپزشکی، تست حافظه و اسکن مغز قرار گرفتند تا حجم هیپوکامپ خود را اندازه گیری کنند.

بیماری خفیف و شدید لثه، و همچنین از دست دادن دندان، با انقباض متوسط ​​سریع‌تر مغز در هیپوکامپ چپ همراه بود. تیم تحقیقاتی بیان کرد که برای دستیابی به نتایج دقیق‌تر به مطالعات بیشتر با گروه‌های بزرگتر نیاز است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا