دانستنی ها

برخی زنان باردار خاک می خورند!/ رژیم غذایی عجیب در دوران بارداری

فردی از تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا با اشاره به اینکه بارداری دورانی شیرین و رویایی برای زنان باردار است، از عوارض این دوران نیز گفت.

به گزارش ایسنا، دکتر معصومه بختیاری درباره عوارض شایع بارداری گفت: در دوران بارداری عوارض و مشکلاتی ممکن است پیش بیاید که معمولا با درمان های خانگی و داروهای ساده برطرف می شود. یکی از شایع ترین شکایات زنان باردار حالت تهوع و استفراغ است که معمولاً بین اولین قاعدگی تا دومین قاعدگی شروع می شود. یعنی این وضعیت بین هفته های 6 و 8 بارداری شروع می شود و معمولا تا هفته های 14 تا 16 با شدت های متفاوت ادامه می یابد.

حالت تهوع و استفراغ در بارداری می تواند در طول روز وجود داشته باشد، اگرچه معمولاً در صبح شدیدتر است و به همین دلیل تهوع صبحگاهی نامیده می شود. حدود سه چهارم زنان باردار حالت تهوع و استفراغ را تجربه می کنند که در 50 درصد موارد تا هفته 14 و در 90 درصد موارد تا هفته 22 برطرف می شود.

وی درباره درمان تهوع و استفراغ در بارداری توضیح داد: درمان های معمول به ندرت این عارضه را به طور کامل درمان می کند و فقط تا حدی علائم را کاهش می دهد. یکی از اقداماتی که می تواند بسیار مفید باشد، تقسیم غذای دریافتی به قسمت های کوچکتر است. در واقع اگر خانم باردار به جای سه وعده اصلی سنگین، چندین وعده غذایی کوچک بخورد، در کنترل این حالت کاملا موثر است.

علاوه بر این، در موارد تهوع و استفراغ طولانی و شدید، استفاده از گیاه زنجبیل یا داروهای گیاهی مبتنی بر زنجبیل، ویتامین B6 و داروهای ضد تهوع و استفراغ با تجویز پزشک می تواند به بهبود این وضعیت کمک کند. تا حدی البته در برخی موارد حالت تهوع و استفراغ آنقدر شدید است که باعث کم آبی ناشی از گرسنگی و اختلالات الکترولیتی می شود که می تواند با خطرات جدی همراه باشد. در چنین مواردی، خانم باردار نیاز به بستری شدن و درمان دارد.

یکی از اعضای تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا با اشاره به سایر عوارض شایع بارداری گفت: یکی دیگر از عوارض شایع سوزش سر دل است که اکثر خانم های باردار از آن شکایت دارند. این عارضه ناشی از برگشت یا برگشت محتویات معده به قسمت تحتانی مری است. یکی از دلایل ممکن است شل شدن اسفنکتر تحتانی مری به دلیل تغییرات هورمونی باشد. علاوه بر این، جابجایی معده به سمت بالا و فشردگی آن به دلیل بزرگ شدن رحم به خصوص در نیمه دوم بارداری نیز ممکن است باعث این عارضه شود. این عارضه در اکثر خانم ها خفیف است و با دراز کشیدن و یا با کاهش حجم و افزایش وعده های غذایی و در نهایت مصرف داروهای ضد اسید قابل رفع است.

این متخصص زنان، پرخوری یا پیکا را از دیگر عوارض گوارشی بارداری برشمرد و بیان کرد: پیکا یا پرخوری، اصرار زن باردار به خوردن غذا و گاهی اوقات غیر خوراکی های عجیب و غریب مانند یخ، نشاسته و کثیفی است. حدود 30 درصد تخمین زده می شود. برخی معتقدند که این حالت ناشی از کمبود شدید آهن است، اما در برخی موارد در زنانی که کمبود آهن ندارند دیده شده است و حتی در برخی موارد مصرف این غذاهای غیرعادی باعث کمبود آهن شده است. . همچنین در برخی موارد، یک زن باردار ممکن است ترشح بیش از حد بزاق را همراه با گلبرگ داشته باشد. اگرچه دلیل این وضعیت مشخص نیست، اما گمان می رود که ممکن است ناشی از تحریک غدد بزاقی، به ویژه با خوردن موادی مانند نشاسته باشد.

وی درباره میزان بروز سردرد و کمردرد در زنان باردار توضیح داد: سردردهای معمولی در دوران بارداری تقریباً شایع است، اما در 5 درصد موارد زنان باردار ممکن است سردرد جدید یا نوع جدیدی از سردرد را تجربه کنند. این سردردها معمولاً به استامینوفن ساده پاسخ می دهند، اما در صورت شدید و مداوم بودن، زن باردار باید برای معاینات ویژه به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

همچنین 70 درصد از زنان باردار ممکن است از کمردرد شکایت کنند که معمولاً خفیف است و پس از خمیازه شدید، خم شدن، بلند کردن اجسام یا راه رفتن زیاد رخ می دهد. مواردی مانند خم کردن زانوها به جای خم کردن پشت هنگام بلند کردن وسایل، حمایت از پشت با بالش در حالت نشسته، پرهیز از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و کفش های نامناسب می تواند تا حدودی این دردها را تسکین دهد.

با پیشرفت بارداری و رشد جنین، شکایت از کمردرد افزایش می یابد. چاقی، سابقه کمردرد و افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری می تواند باعث این عارضه شود. شایان ذکر است که گاهی اوقات این کمردردها ممکن است تا چندین سال پس از بارداری ادامه داشته باشد. یکی از نکات مهم در رابطه با این عارضه این است که کمردرد شدید بدون معاینه کامل ارتوپدی نمی تواند حاملگی محسوب شود.

بختیاری ادامه داد: کمردرد شدید در دوران بارداری می تواند به دلایل غیرمعمول دیگری مانند پوکی استخوان مرتبط با بارداری، بیماری های دیسک بین مهره ای، آرتریت ستون فقرات یا التهاب مفاصل ایجاد شود. کمردردهای خفیف و مکرر در دوران بارداری معمولاً به مسکن هایی مانند پاراستامول و شل کننده های عضلانی، گرما و کمپرس گرم و استراحت پاسخ خوبی می دهند. تمرینات تقویت عضلات پشت و بستن کمربند تجویز شده توسط پزشک نیز ممکن است کمک کننده باشد.

یکی از اعضای تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا واریس را از دیگر عوارض شایع بارداری ارزیابی کرد و توضیح داد: هر عاملی که بر رگ های خونی تحتانی فشار بیاورد، مانند بزرگ شدن رحم، رگ های واریسی را تشدید می کند. رگ های واریسی روی پا با پیشرفت بارداری و به خصوص با ایستادن طولانی مدت بدتر می شود. گاهی اوقات علائم خفیف هستند، یعنی فقط تغییر در ظاهر ساق پا یا ناراحتی در پایان روز و گاهی شدید هستند و خانم باردار برای کاهش درد نیاز به استراحت طولانی و بالا بردن پا دارد. و ناراحتی در کنار این اقدامات، گاهی پوشیدن جوراب های مخصوص واریس نیز تجویز می شود.

به ندرت ممکن است رگهای واریسی در ناحیه تناسلی زن باردار همزمان یا در صورت عدم وجود واریس پا ایجاد شود. این وریدهای واریسی معمولاً حجیم هستند و مشکل ساز نیستند. البته در موارد نادری حجیم است و ممکن است باعث درد یا پارگی رگ ها و خونریزی شود، در این موارد توصیه می شود از جوراب شلواری مناسب استفاده کنید و در صورتی که واریس بسیار شدید است از پدهای مخصوص ساخته شده از پلاستیک اسفنجی داخل آن استفاده کنید. ناحیه تناسلی تجویز می شود.

بختیاری بواسیر را یکی از عوارض دوران بارداری عنوان و بیان کرد: بواسیر بزرگ شدن یا واریس در ناحیه مقعد یا مقعد است که می تواند در اثر افزایش فشار به وریدهای لگن ایجاد شود، اما معمولا قبل از بارداری وجود داشته و در دوران بارداری عود می کند. شیوع این عارضه حدود 40 درصد است و استفاده از بی حسی موضعی، نشستن در آب گرم و استفاده از غذاهای نرم کننده مدفوع می تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. البته اگر لخته ای به نام ترومبوز در رگ های واریسی ایجاد شود و درد شدید به دنبال آن ایجاد شود، مداخله جراحی برای برداشتن لخته با بی حسی موضعی انجام می شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، وی اختلال خواب را یکی از شایع ترین شکایات زنان باردار دانست و گفت: این اختلالات از ابتدای بارداری ظاهر می شود و برخی از زنان باردار ابراز می کنند که ناراحتی با احساس خستگی و خواب آلودگی نیاز به خواب این عارضه می تواند ناشی از افزایش سطح هورمون پروژسترون در دوران بارداری باشد. سایر مشکلات عمومی مانند تنگی نفس و تکرر ادرار نیز می تواند بر کیفیت و کمیت خواب تأثیر بگذارد.

وی در پایان گفت: عواملی مانند چاقی و افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری می تواند میزان و کیفیت خواب را کاهش دهد. همچنین، کیفیت خواب با پیشرفت بارداری کاهش می‌یابد و چرت‌های کوتاه روزانه و استفاده از قرص‌های خواب سبک مانند دیفن هیدرامین ممکن است کمک کننده باشد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا