اخبار روز

برخی از مدافعان امام مدافع خودشان هستند/از امام رمز می گیرند که خود را از انتقاد دور نگه دارند

جماران نوشت: سید حسن خمینی گفت: برخی از مدافعان امام، مدافع خودشان هستند. از امام دفاع نمی کنند چون از امام دفاع کردند، امام را سند عملشان می کنند. امامی که مدام تبلیغ می شود و از او دفاع می شود، نه از موضع دفاع از امام، بلکه از موضع دفاع از من صحبت می کند.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم سی و پنجمین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: به نظر من امام یکی از مظلوم ترین شخصیت هاست. در جامعه جهانی امروز منظور از «حضور» این است که اگر امام زنده نبود، این مقدار مورد محبت مردم نبود و این مقدار مورد هجوم دشمنان نیز قرار نمی گرفت. امام به مرحوم آقاى صانعى فرموده بودند كه «زنده فحش مى دهد». چون به هر حال جای آدم را تنگ می کند. اگر نفرین می کنی به خاطر این است که تو زنده ای و دیگران به خاطر تو رنج می برند.

یادگار امام با تاکید بر زنده بودن امام افزود: امروز به این امام ظلم می شود. به نظر من دلیل سرکوب آنها باید در چند عامل نهفته باشد. یکی از آنها این است که خیلی ها او را نمی شناسند. شرایط او را درک نکردند و در پرتو روشنگری او نبودند. در گذشته شاگردان امام بودند که امام را می شناختند و درباره ایشان صحبت می کردند. امروز کسانی که امام را به چشم خود دیده اند بالای 50 سال سن دارند و اگر علاوه بر مشاهده می فهمیدند بالای 70 سال سن دارند. جامعه ای که امام آمدند دیوانه نبودند چون 98 درصد به ایشان پیوستند! بلکه نسبت به او احساسی داشتند. مسلمانان جهان، شیعیان و حتی مستضعفان جهان این شخص را در اعماق قلب خود پذیرفتند و ارتباط گرمی با او ایجاد کردند.

وی یادآور شد: شاید از بین شاگردان امام و کسانی که درس علمی امام را درک کرده اند، عده کمی باقی مانده باشند. انشاءالله خداوند همه آنها را بیامرزد اما در نهایت تقدیر این است که تعدادشان کم شود. بنابراین، اولین سرکوب این حضرت نامعلوم است و یارانش نتوانستند بسیاری از این اطلاعات را به افراد بعدی منتقل کنند. حتی اگر بتوان دانش را منتقل کرد، نمی توان آن را احساس کرد.

سال گذشته کمی قبل از سخنرانی معروف 14 خرداد در حرم امام به عنوان عالی ترین مقام در خدمت ایشان بودم که تعابیر بالایی در مورد امام داشتند. گفتند: «من مانده ام که چگونه و به نسل جدید چه بگویم تا بفهمند امام چیست؟!» اما واقعیت این است که بخشی از آن قابل انتقال نیست. چون احساسی داشتی که نمیتوانی آن را منتقل کنی.

سید حسن خمینی بیان کرد: بعد دوم ظلم که از بعد اول مهمتر است این است که امام را در قبال کارهایی که ربطی به او ندارد مسئول می دانند. از زمان رحلت امام پنج حکومت برگزیده شده است و هر آنچه امروز می گذرد به امام نسبت داده می شود. انسان مسئول اعمال خودش است نه کارهایی که 30 سال بعد از او اتفاق افتاده است! چه خوب و چه بد، مسئولیت این اعمال ربطی به امام ندارد. آیا مسئولیت تمام اتفاقات بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله بر عهده پیامبر صلی الله علیه و آله بود؟! انقلاب خیلی چیز بزرگی بود و نتیجه هم داشت. اما انتساب چیزی به مؤسس مجموعه هیچ مبنای عقلی، شرعی، اخلاقی و عرفی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت کل شرایط را نمی توان به امام نسبت داد، یادآور شد: امروز مشکلاتی مانند تورم و گرانی بسیار جدی است. اما پرداختن اشتباه به ریشه ها نمونه ای از بی عدالتی است که اشاره کردم. به برخی که می گویند ریشه همه مشکلات انقلاب 57 است، باید پاسخ داد: چرا اصلاً از انقلاب 57 صحبت می کنیم؟ بگو انقلاب مشروطه!

چرا کسی به افزایش بازه زمانی به 44 سال اهمیت می دهد؟ در هر دوره زمانی اتفاقاتی رخ داده است که متولیان آن دوره زمانی مسئول آن هستند. اما بعد از این مدت آنقدر فراز و نشیب بوده است که می توانید مثلاً تمام جزئیات وضعیت فعلی را به سه دولت قبلی ربط دهید؟! اگر انقلاب را در مجموع نگاه کنید، همه سختی ها را به 10 دولت قبلی ربط می دهید!

استناد به اصل انقلاب و تفکر امام (ره) به عنوان عامل مشکلات کنونی در صورتی صحیح است که بتوان با ادله اثبات کرد که وضعیت کنونی نتیجه منطقی، غیرقابل ابهام و اجتناب ناپذیر این مسیر است، اما اگر معتقد باشیم که وضعیت فعلی نتیجه انحراف از این اصول است. دیگر نمی توان کل گذشته را اشتباه گرفت و زیر سوال برد.

وی این هجمه ها را دلیل بر زنده بودن امام دانست و تاکید کرد: یک نفر به ایشان توهین می کرد اما از طرفی محبت به ایشان بود.

یادگار امام تاکید کرد: سومین عامل ظلم این است که برخی از مدافعان امام مدافع خودشان هستند. از امام دفاع نمی کنند چون از امام دفاع کردند، امام را سند عملشان می کنند. امامی که مدام تبلیغ می شود و از او دفاع می شود، نه از موضع دفاع از امام، بلکه از موضع دفاع از من صحبت می کند. این گروه برای زنده نگه داشتن امام رمزی نمی دهند، اما از او رمزی می گیرند تا خود را از انتقاد رها کنند. بنابراین هر نقدی که به آنها وارد شود متوجه امام نیز هست. به همین دلیل مسئولیت مؤسسه در تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) بسیار است. و البته تا جایی که بتواند.

وی افزود: ما گروه کوچکی هستیم اما خداوند به ما نعمت داده و منابعی داریم که باید از آنها برای رفع این ظلم استفاده کنیم. ما باید یک کیفیت درونی را در خود پرورش دهیم و اولاً این بر دوستانمان است که واقعاً تلاش و اراده خود را افزایش دهند و ناامید نشوند. محبوبیت امروز گریبان همه روشنفکران ما را گرفته است و در کامنت ها و لایک ها مانده اند. اگر چیزی بگویند که ممکن است کامنت ها و لایک هایشان کم شود، می ترسند و آن را نمی گویند. البته به محض بستن یکی از آنها، تعداد لایک ها و کامنت های شبکه های اجتماعی تغییر می کند! سرنوشت اردوگاه منافقین در آلبانی چه شد؟ اگرچه از قبل معلوم بود که گروهی کار می کنند و موج می زنند.

یادگار امام با بیان اینکه برخی برای فضاسازی در شبکه های اجتماعی پول می گیرند و برخی بر اساس اعتقادات خود کار می کنند، اما ما نباید در اعتقادات خود گیر کنیم، تاکید کرد: انسان باید حرف خود را بزند و در راه خود ثابت قدم بماند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به توفیق مؤسسه در ویرایش و نشر آثار امام خمینی (ره)، ضمن تشکر از رهبران قبلی و قدردانی از رهبری فعلی مؤسسه، اولویت های این مؤسسه را در حوزه علمیه تشریح کرد. سال آینده و بر لزوم پاسخگویی به شبهات تاکید کرد. مختلف بر شخصیت امام راحل تأکید کردند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا