دانستنی ها

راه حل هایی برای درمان اضافه وزن! / چه عولملی باعث چاقی می شوند؟

در قرن 21 افراد زیادی با معضل چاقی رو به رو هستند. افراد چاق تحت تاثیر انواع و اقسام بیماری ها قرار دارند. بنابراین نیاز است تا به دنبال راهی برای درمان چاقی خود باشند.

چاقی یکی از مهمترین معضلات بهداشت عمومی قرن بیست و یکم است که تجمع بیش از حد بافت چربی در بدن انسان می تواند با بدتر شدن شاخص های سلامت فرد منجر به کاهش متوسط ​​کیفیت زندگی و متوسط ​​طول عمر افراد شود. با رعایت چند نکته ساده می توانید از بروز این بیماری پیشگیری کرده یا وزن خود را کاهش دهید.

تجمع بیش از حد بافت چربی در بدن انسان می تواند شاخص های سلامتی را بدتر کند و به کاهش متوسط ​​کیفیت زندگی و امید به زندگی منجر شود.

تیروئید مهم ترین بیماری و شاخصی است که می تواند به راحتی وزن ما را تغییر دهد و بدن را دچار اختلال کند، اختلالات تیروئید، کمبود ویتامین D و مشکلات هورمونی در چاقی موثر است.

در کاهش وزن سالم، نه تنها رژیم غذایی مهم است، بلکه کاهش وزن مستلزم یک سبک زندگی سالم است که شما به واسطه آن از یک الگوی تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم پیروی کنید.

علاوه بر این، چاقی یکی از جدیدترین مشکلات بهداشت عمومی قرن بیست و یکم است که 71 درصد از جمعیت جهان از آن رنج می برند.

چاقی چیست؟

چاقی یک بیماری پیچیده است، به عبارت دیگر، چربی اضافی بدن است، زمانی که بافت چربی بیش از حد معمول در بدن فرد جمع شود، فرد چاق می شود.

تجمع بیش از حد بافت چربی در بدن انسان می تواند شاخص های سلامتی را بدتر کند و منجر به کاهش امید به زندگی یا کاهش کیفیت زندگی شود.

چاقی نه تنها بر زیبایی و سبک زندگی فرد تأثیر می گذارد، بلکه خطر ابتلا به بیماری های دیگری مانند بیماری های قلبی عروقی، کبد چرب، درد مفاصل، دیابت نوع 2، فشار خون و برخی سرطان ها را افزایش می دهد.

چاقی زمانی تشخیص داده می شود که شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بالاتر باشد، شاخص توده بدنی با تقسیم وزن بر قد به توان 2 تعیین می شود.

به طور کلی، زمانی که توده بدنی (BMI) یک فرد زیر 19 باشد، او را در رده افراد کم وزن قرار می دهیم، اما اگر BMI فردی بالای 30 باشد، او را به طور خطرناکی چاق می دانیم. متعادل ترین BMI برای هر فرد بین 19 -25 پذیرفته می شود.

علاوه بر این، چاقی یکی از جدیدترین مشکلات بهداشت عمومی قرن بیست و یکم است که 71 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

چه بیماری هایی باعث چاقی می شوند؟

بدن مانند ترازو است که طبق قانون خلقت باید تعادل داشته باشد، وقتی این تعادل به هم بخورد بدن انسان در معرض عوارض گوناگونی قرار می گیرد.

انرژی دریافتی و مصرف انرژی در بدن باید با یکدیگر در تعادل باشند که در صورت تغییر یکی از آنها تعادل بدن فرد نیز تغییر می کند.

دانستن این نکته ضروری است که صرفاً کاهش مصرف انرژی و فعالیت فرد را چاق نمی کند، بلکه گاهی افراد با مبارزه با برخی بیماری ها مانند کم کاری تیروئید، اختلالات خواب، افسردگی، یائسگی و دیابت دچار اضافه وزن می شوند.

تیروئید مهم ترین بیماری و شاخصی است که می تواند به راحتی وزن ما را تغییر دهد، اختلالات تیروئید، کمبود ویتامین D و مشکلات هورمونی در چاقی موثر است.

غده تیروئید وظایف مهمی را در بدن انسان انجام می دهد، زمانی که غده تیروئید شما در اثر تولید هورمون مختل می شود، متابولیسم بدن کاهش می یابد و در نتیجه احتمال افزایش وزن بیشتر می شود.

از سوی دیگر، حتی یک کاهش بسیار کوچک در عملکرد تیروئید می تواند شما را دچار اضافه وزن کند.

امروزه در بین دختران جوان، اختلالات هورمونی یکی از شایع ترین علل اضافه وزن است که بر چرخه قاعدگی و باروری تأثیر می گذارد.

احتمال باردار شدن زنان چاق کمتر از زنان با وزن متعادل است.

نکته ای که باید بدانید این است که تخمک گذاری در زنان چاق اتفاق می افتد، اما تخمک ها کیفیت خوبی ندارند یا تخمک کمتری از تخمدان ها آزاد می شود.

اما چاقی نه تنها بر باروری زنان تأثیر منفی می‌گذارد، بلکه چاقی در مردان نیز به دلایل مختلف هورمونی، اختلالات جنسی یا بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت یا تیروئید می‌تواند شانس باروری آنها را کاهش دهد. البته باید بدانید که همه افرادی که اضافه وزن دارند به بیماری های مرتبط با چاقی مبتلا نیستند، اما اگر یکی از اعضای خانواده به این بیماری ها مبتلا باشد، احتمال ابتلای شما بیشتر است.

ژنتیک عاملی موثر در چاقی

ژنتیک نیز یکی از عوامل موثر در ابتلای فرد به چاقی ارثی یا ژنتیکی است. استعداد برخی افراد به چاقی مربوط به ژن های موجود در بدن آنها می باشد که در این راستا می توان ژن FTO را ژن چاقی نامید و عامل اصلی چاقی ژنتیکی است در واقع جهش یا تغییراتی در این ژن وجود دارد. می تواند باعث چاقی در برخی افراد شود. این ژن قابل وزن گیری در 34 درصد افراد وجود دارد.

جالب است بدانید که عوامل اجتماعی و اقتصادی نیز با چاقی مرتبط هستند، اگر فضاهای امن برای پیاده روی یا ورزش ندارید، روش های آشپزی سالم به شما آموزش داده نمی شود یا اگر به غذای سالم دسترسی ندارید دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوید.

همچنین افرادی که با آنها وقت می گذرانید می توانند بر وزن شما تأثیر بگذارند و اگر دوستان یا اقوام چاق داشته باشید احتمال چاق شدن شما بیشتر است.

چاقی در کودکان

بیماری چاقی تنها در سنین بالا بروز نمی کند، این بیماری کودکان را نیز درگیر می کند، چاقی دوران کودکی نیز نوع دیگری از چاقی است که آینده کودکان و جوانان مبتلا به آن را به خطر می اندازد.

عوارض چاقی در کودکان آنها را در مسیر بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون، کلسترول، اعتماد به نفس پایین و افسردگی قرار می دهد.

با این حال، هر کودکی که جثه بزرگتری نسبت به هم سن وسال های خود دارد چاق نیست یا اضافه وزن ندارد.

لازم است بدانید که چاقی در بزرگسالان ناشی از تغذیه و کم تحرکی در دوران کودکی است.

در سال های اخیر تمام دنیا گرفتار بیماری موسوم به کووید 19 شده است که خسارات جبران ناپذیری به بار آورد و بخش زیادی از اضافه وزن افراد به دلیل کم تحرکی و استفاده بیش از حد از فضای مجازی در حین این بیماری است که در میان کودکان و نوجوانان تاثیر بیشتری از این موضوع گرفتند و یکی از این معضلات چاقی نوجوانان است.

برای کاهش وزن چه بخوریم؟

در کاهش وزن سالم، داشتن یک برنامه غذایی در اولویت نیست، اما شما باید یک سبک زندگی سالم داشته باشید که در آن رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم را دنبال کنید.

اما اگر می خواهید با رژیم لاغر شوید، باید از غذاهای حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان استفاده کنید، خوردن این غذاها به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

رژیم غذایی شما باید از ترکیبات مناسب و مغذی تشکیل شده باشد و باید مطمئن شوید که ترکیب مناسبی از مواد مغذی و ترکیبات مفید را برای حفظ سلامت خود مصرف می کنید.

برای افزایش سرعت کاهش وزن، بهتر است از میوه هایی مانند سیب، انگور قرمز، زغال اخته، موز، گریپ فروت و سبزیجاتی مانند کرفس، کلم بروکلی، قارچ، اسفناج، سیب زمینی، سرکه سیب و حبوبات استفاده کنید.

مصرف غذاهای پروتئینی مانند آجیل و میوه های خشک، تخم مرغ، گوشت بدون چربی، ماهی، برنج قهوه ای، شکلات تلخ و چای سبز نیز در کاهش وزن بسیار موثر است.

پروتئین ها، چربی ها و سبزیجات نقش مهمی در کاهش وزن سریع دارند، بنابراین باید سعی کنید در تمام وعده های غذایی خود منبع پروتئین، سبزیجات (که محتوای کربوهیدرات کمتری نسبت به سایرین دارند) و منبع چربی داشته باشید.

پیاده روی در طول روز یک کار کوچک با تاثیر مضاعف است

رژیم غذایی و ورزش راه حل رهایی از چاقی است، بنابراین رژیم غذایی سالم و سبک تغذیه به همراه 20 دقیقه پیاده روی سریع پنج روز در هفته تاثیر زیادی در کاهش وزن افراد و همچنین کاهش عوارض بدن دارد. مشاهده تاثیر پیاده روی بر کاهش وزن نیازمند یک برنامه منظم است که در آن باید این فعالیت هوازی را به صورت روزانه در دستور کار خود قرار دهید.

پیاده روی کوچک ترین اما مهم ترین کار در طول روز است و پس از مدتی نسبتا طولانی تاثیرات آن در کاهش وزن افراد نمایان می شود. تجمع چربی در قسمت میانی بدن (در اطراف شکم) یکی از مهم ترین علل بیماری هایی مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی است.

چربی انباشته شده در اطراف سینه و شکم بدن را شبیه سیب می کند. علاوه بر این، زمانی که چربی انباشته شده بیشتر در اطراف شکم و در قسمت های پایینی مانند باسن و ران ها باشد، باعث می شود بدن گلابی شکل شود. به همین دلیل چاقی سیب در مردان با دور شکم بیش از 102 سانتی متر و چاقی گلابی در زنان بالای 88 سانتی متر مشاهده می شود.

قرص لاغری یا مواد اعتیادآور!

برخی افراد پس از مدت کوتاهی برای کاهش وزن به قرص های لاغری روی می آورند و کاهش وزنشان تغییر نمی کند، بهتر است بدانید که بسیاری از قرص های لاغری صرفاً ترکیبی از کافئین هستند، گاهی اوقات داروهایی مانند شیشه و سایر دیورتیک ها که باعث افزایش ادرار می شوند و آب بدن را از دست می دهند.

علاوه بر این کم آبی شدید ناشی از قرص های لاغری می تواند باعث از دست دادن آب در بدن شود که بسیار خطرناک است.

استفاده از قرص های لاغری خطر حمله قلبی، سکته مغزی، اعتیاد، ناراحتی معده، سرطان، بی خوابی، سرگیجه، نارسایی کلیه و حالت تهوع را در افراد افزایش می دهد.

عوارض جانبی قرص های لاغری ممکن است با قطع مصرف آنها از بین برود، اما همیشه اینطور نیست، تپش قلب، گرفتگی قفسه سینه و سرگیجه از جمله علائمی است که در نتیجه مصرف طولانی مدت قرص ها در افراد ایجاد می شود.

منبع: فارسی

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا