دانستنی ها

برای جلوگیری از دیابت این مواد غذایی را نخورید!

طبق یک مطالعه جدید، خوردن تنها دو وعده گوشت قرمز (فرآوری شده یا فرآوری نشده) در هفته ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 62 درصد افزایش دهد.

شیائو گو، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه هاروارد می گوید: «افزایش مصرف گوشت، حتی با دو وعده گوشت قرمز در هفته، با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است.» یافته های ما نشان می دهد که جایگزینی گوشت قرمز با گیاه سالم. منابع پروتئینی مانند آجیل و حبوبات یا مصرف متوسط ​​لبنیات نشان می دهد که خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

گو گفت: «یک وعده گوشت قرمز فرآوری نشده تقریباً 85 گرم گوشت گاو یا بره است. یک وعده گوشت قرمز فرآوری شده شامل تقریباً 28 گرم بیکن یا 57 گرم هات داگ، سوسیس، سالامی یا سایر گوشت قرمز فرآوری شده است.

او گفت: «گوشت قرمز به طور کلی دارای چربی اشباع بالا و چربی غیراشباع چندگانه کم است.

وی توضیح داد: «مطالعات نشان داده‌اند که چربی‌های اشباع شده با کاهش عملکرد سلول‌های بتا و حساسیت به انسولین می‌تواند منجر به دیابت نوع ۲ شود.»

گو گفت: «گوشت قرمز همچنین سرشار از آهن هِم است که استرس اکسیداتیو و مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد و عملکرد سلول‌های بتا را از طریق ترکیبات اکسید نیتریک آن مختل می‌کند.» در مورد گوشت قرمز فرآوری شده، نیترات و فرآورده های جانبی آن نیز زیاد است که باعث اختلال عملکرد سلولی و مقاومت به انسولین می شود.

برای این مطالعه، محققان داده‌های حدود 217000 شرکت‌کننده را جمع‌آوری کردند.

رژیم غذایی آنها از طریق پرسشنامه غذا تا سن 36 سالگی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این مدت بیش از 22000 شرکت کننده به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که بیشترین میزان مصرف گوشت قرمز را داشتند، 62 درصد بیشتر از افرادی بود که کمترین میزان مصرف را داشتند.

تیم تحقیقاتی دریافتند که هر وعده اضافی روزانه گوشت قرمز فرآوری شده با افزایش خطر 46 درصدی و هر وعده اضافی روزانه گوشت قرمز فرآوری نشده با 24 درصد افزایش خطر مرتبط است.

آنها دریافتند که جایگزین کردن وعده غذایی روزانه گوشت قرمز با پروتئین دیگری مانند آجیل یا حبوبات می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 30 درصد کاهش دهد. به گفته محققان، جایگزینی یک وعده لبنیات با لبنیات می تواند خطر ابتلا به این بیماری را تا 22 درصد کاهش دهد.

گو گفت: “پروتئین های گیاهی مانند آجیل و حبوبات از جمله سالم ترین منابع پروتئینی هستند.”

وی گفت: پیشگیری از دیابت مهم است زیرا این بیماری خود بار جدی است و همچنین یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی عروقی و کلیوی، سرطان و زوال عقل است.

او گفت: «یافته‌های ما قویاً تأیید می‌کند که اتخاذ این استراتژی تغذیه‌ای به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در انسان و پیامدهای آن کمک می‌کند و در نهایت سلامت و رفاه مردم را در سراسر جهان بهبود می‌بخشد.»

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا