دانستنی ها

خواب راحت با ترک این مواد غذایی

عوامل زیادی وجود دارد که خواب شبانه را مختل می کند. یکی از این موارد تغذیه نامناسب در آخر شب و درست قبل از خواب است. در این مقاله 11 ماده غذایی که شما را در شب بیدار نگه می دارند معرفی می کند.

بدن برای استراحت و بازسازی به خواب کافی و راحت نیاز دارد. افرادی که شب ها خوب نمی خوابند، در روز انرژی کافی ندارند، مدام احساس خستگی و بی حوصلگی می کنند، این روی روحیه آنها تأثیر می گذارد، اما گاهی اوقات مانند شب های امتحان، افراد برای مطالعه نیاز به بیدار ماندن بیشتری دارند. .

عوامل زیادی وجود دارد که خواب شبانه را مختل می کند. یکی از این موارد تغذیه نامناسب در آخر شب و درست قبل از خواب است. برخی از غذاهایی که هنگام شام یا درست قبل از خواب می خورید باعث می شوند که شما برای مدت طولانی در رختخواب غلت بزنید و بچرخید یا بلافاصله پس از به خواب رفتن از خواب بیدار شوید.

بر اساس اطلاعات معاونت آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، 11 ماده غذایی که باعث بی خوابی در شب می شوند به شرح زیر است:

شکلات تلخ: برخلاف تصور عموم، مصرف شکلات تلخ بعد از شام تاثیری در بهبود کیفیت خواب ندارد. شکلات منبع مخفی کافئین است. کافئین باعث برانگیختگی می شود و توانایی شما برای تجربه خواب عمیق را کاهش می دهد. 4 تا 6 ساعت قبل از خواب باید از مصرف این غذاها اجتناب کنید.

غذاهای چرب: این نوع غذاها زمان بیشتری برای هضم نیاز دارند و باعث نفخ و سوء هاضمه می شوند. نفخ و سوء هاضمه کیفیت خواب را کاهش می دهد. سعی کنید 3 ساعت قبل از خواب از مصرف غذاهای چرب خودداری کنید.

میوه های خشک: به گفته متخصصان تغذیه، مصرف زیاد میوه های خشک به دلیل کم بودن آب و فیبر روی معده تاثیر می گذارد و باعث نفخ می شود.

_ فلفل و غذاهای تند: مصرف فلفل و ادویه راه آسانی برای سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن و در نتیجه کاهش وزن است، اما مصرف این غذاها قبل از خواب و اواخر شب باعث سوزش معده به خصوص در کسانی می شود که مشکلات گوارشی دارند.  گزینه های داغ و تند را برای صبحانه  انتخاب کنید.

سس تند: کپسایسین ماده ای است که در فلفل تند یافت می شود و در سس های تند نیز یافت می شود. کپسایسین ممکن است با باز شدن بیش از حد اسفنکتر پایین مری باعث سوزش سر دل شود.

نعنا: درست است که مصرف نعناع برای سلامتی مفید به نظر می رسد، اما مصرف این ماده غذایی به هر شکلی حتی به صورت چای نعنا در اواخر عصر می تواند باعث سوزش سر دل شود.

پیتزا: پنیر موجود در پیتزا چرب  می تواند باعث اسیدی شدن دستگاه گوارش و رفلاکس شود. حتی اگر سوزش سر دل را تجربه نکنید، خوردن پیتزا در شب می تواند مانع از خواب راحت شما شود.

_ پیاز خام: مصرف پیاز خام باعث نفخ و رفلاکس می شود.

_کافئین: مصرف کافئین می تواند سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده و تا چند ساعت پس از مصرف باعث بی خوابی شود.

_ سس گوجه فرنگی: این گونه سس ها علاوه بر اسیدی بودن، حاوی مواد شیمیایی نگهدارنده نیز هستند و باعث سوزش سر دل می شوند. اگر مستعد سوء هاضمه هستید از مصرف این گونه سس ها به خصوص در شب خودداری کنید. مصرف سس گوجه فرنگی روند هضم غذا را کند می کند.

_چای سبز: این نوع چای مانند چای سیاه حاوی کافئین است. چای سبز علاوه بر کافئین حاوی دو محرک دیگر است. تئوبرومین و تئوفیلین این دو ماده باعث افزایش ضربان قلب، تحریک پذیری و اضطراب می شوند. فواید چای سبز باورنکردنی است. بنابراین باید از نوشیدن لذت ببرید، اما نه بعد از ساعت 3 یا 4 بعد از ظهر.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا