دانستنی ها

برای جلوگیری از سرد شدن مداوم پاها چه کنیم؟

 

گرم نگه داشتن پاها می تواند به حفظ سلامت کلی شما کمک کند، به خصوص در فصول سرد که بدن شما در برابر بیماری های فصلی آسیب پذیرتر است. دلایل مختلفی برای سردی پا وجود دارد. شایع ترین علل بروز آن پاسخ بدن به دما، بیماری هایی مانند دیابت، سندرم خستگی، کم کاری تیروئید، کم خونی و نوروپاتی مزمن محیطی است.

پاهای گرمتر رگ های خونی را باز می کند و گردش خون را بهبود می بخشد و به بدن کمک می کند گرما را در سراسر بدن توزیع کند. این به شما کمک می کند بهتر بخوابید، در انرژی صرفه جویی کنید و به طور کلی از شما در برابر هر نوع آسیبی محافظت کنید.

برخی از رایج ترین راه های گرم نگه داشتن پا در فصول سرد سال عبارتند از:

1) حمام پا

یک راه عالی برای گرم کردن پاهایتان درست قبل از خواب یا در پایان یک روز سرد و پرمشغله، حمام پا با گرم است. یک کاسه بزرگ را با آب گرم پر کنید، پاهای خود را در آن فرو کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند. سپس یک حوله گرم را دور پاهای خود بپیچید و به آرامی خشک کنید.

2) پوشیدن کفش مناسب

اگرچه بسیاری از کفش های ورزشی دارای رویه مشبک برای جریان بهتر هوا در داخل کفش و جلوگیری از تعریق پا هستند، اما استفاده از این کفش ها در فصول سرد سال توصیه نمی شود زیرا باعث سردی پا می شوند. در فصل پاییز و زمستان برای جلوگیری از ورود هوای سرد به داخل کفش و گرم نگه داشتن پا، استفاده از کفش و چکمه چرمی مناسب تر است. کفش های ضد آب نیز برای گرم نگه داشتن پا در زمستان مناسب هستند و به خشک و گرم نگه داشتن پا در هوای بارانی یا برفی کمک می کنند.

3) حرکت دادن پاها

اگر احساس می کنید پاهایتان در خانه یا بیرون سرد است، از ایستادن، نشستن و ثابت نگه داشتن پاهایتان خودداری کنید. پاهای خود را حرکت دهید و از نظر بدنی فعال باشید. اشکالی ندارد چند قدم راه بروید. این تمرین گردش خون را بهبود می بخشد و باعث می شود خون جریان یابد و گرما در قسمت های مختلف پا پخش شود.

4) نوشیدن مایعات

مایعات کافی بنوشید. کمبود آب باعث از دست دادن گرما در بدن می شود. نوشیدنی های گرم مانند چای و قهوه گرمای مورد نیاز بدن را در هوای سرد تامین می کنند. علاوه بر این، مصرف غذاهای غنی از منیزیم، کلسیم، ویتامین های E، K و C می تواند باعث افزایش ضربان قلب، بهبود گردش خون در پاها و جلوگیری از سرد شدن پاها شود.

5) عایق پا

در روزهای سرد می توانید با استفاده از دستمال کاغذی پاهای خود را کمی گرمتر نگه دارید. یک لایه دستمال کاغذی بردارید و آن را بالای پای خود، کف پاها و اطراف انگشتان پا قرار دهید. جوراب های خود را بپوشید و در نهایت کفش های خود را بپوشید. این لایه از دستمال کاغذی به عنوان عایق عمل می کند و از ورود سرما و سرد شدن پاها جلوگیری می کند.

۶) جوراب ضخیم بپوشید

پوشیدن جوراب های ضخیم در هوای سرد یک راه عالی برای محافظت از پاها و گرم نگه داشتن آنها است. جوراب ها به طور کلی دارای ضخامت های متنوعی هستند. اگر قصد دارید آن ها را زیر کفش بپوشید، گزینه ای را انتخاب کنید که ضخامت آن باعث ناراحتی و فشار به پا نشود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا