دانستنی ها

بدون کالری شماری و مصرف غذا لاغر شوید! / رژیم کتوژنیک چیست و چه کسانی می توانند از آن استفاده کنند؟

شاید همه ما در برهه ای از زندگی برای کاهش وزن و تناسب اندام رژیم های غذایی مختلفی را امتحان کرده ایم یا دوستان و آشنایان پیشنهادات مختلفی در این زمینه به ما داده اند و در اینترنت به موارد زیادی در این زمینه برخورد کرده ایم. با این حال یکی از رژیم هایی است که این روزها بیشتر جلب توجه می کند; رژیم کتوژنیک برای بسیاری از ما، این رژیم غذایی و ماهیت آن کمتر شناخته شده است یا سوالات زیادی در مورد آن داریم.

به گزارش همشهری، یکی از رایج ترین رژیم های کاهش وزن در حال حاضر در دنیا، رژیم کتوژنیک است که بر پایه پروتئین و چربی سالم است. در دنیای رژیم های کاهش وزن، رژیم های کم کربوهیدرات و پروتئین بالا اغلب بیشترین توجه را به خود جلب می کنند.

اکثر رژیم ها در این دسته قرار می گیرند که اغلب رژیم کتو نامیده می شود. اما یک رژیم کتوژنیک واقعی با آنچه که این روزها مد شده است کمی متفاوت است. رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پرچرب است که اولین بار برای درمان بیماران مبتلا به صرع مورد استفاده قرار گرفت.

رژیم کتوژنیک به طور کلی مصرف کربوهیدرات کل را به کمتر از 50 گرم در روز کاهش می دهد. به عبارت دیگر، اگرچه تقریباً کمتر از مقدار موجود در یک دسر معمولی ساده است، اما این مقدار می تواند تا 20 گرم در روز باشد.

به طور کلی منابع کتوژنیک توصیه شده به طور متوسط ​​70 تا 80 درصد از کل کالری روزانه از چربی را شامل می شود و شامل مصرف کربوهیدرات های بسیار کمی و جایگزینی آنها با چربی برای کمک به بدن برای سوزاندن چربی برای انرژی است که اغلب 10 درصد کربوهیدرات و 10 تا 20 درصد توصیه می شود. پروتئین

مزایای پیروی از این رژیم ممکن است شامل کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها باشد.

بیایید به اصول نگاه کنیم

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است که شباهت های زیادی به رژیم های اتکینز و کم کربوهیدرات دارد. در واقع، کاهش کربوهیدرات بدن شما را در یک وضعیت متابولیک به نام کتوز قرار می دهد. وقتی این اتفاق می افتد، بدن شما در سوزاندن چربی برای انرژی کارآمدتر می شود. همچنین چربی های موجود در کبد را به کتون تبدیل می کند که می تواند انرژی مغز را تامین کند.

در رژیم کتو چه می خورید؟

غذاهایی که اغلب می توان در این رژیم استفاده کرد عبارتند از: گوشت و مرغ، غذاهای دریایی، تخم مرغ، انواع پنیر مانند پنیرهای نرم و خامه ای، فتا، ماسکارپونه، پارمزان، موزارلا و همچنین شیرهای گیاهی خامه ای و شیرین نشده.

سبزیجات شامل سبزیجاتی مانند کدو سبز، سبزی های برگ دار و سبزیجات پرچرب مانند آووکادو و زیتون هستند که نسبتاً چربی بالایی دارند و حاوی فیبر زیادی هستند. انواع کلم مانند گل کلم، کلم بروکلی و کلم بروکسل نیز در این رژیم توصیه می شود. قارچ، خیار، لوبیا سبز، بادمجان، گوجه فرنگی و کرفس از دیگر سبزیجاتی هستند که می توانید در این رژیم استفاده کنید.

کاهش سطح قند خون و انسولین

رژیم های کتوژنیک می توانند به میزان قابل توجهی سطح قند خون و انسولین را کاهش دهند که ممکن است مزایای سلامتی زیادی را نسبت به انواع مختلف رژیم های کتوژنیک داشته باشد. نسخه های مختلفی از رژیم کتوژنیک وجود دارد

انواع رژیم های کتوژنیک

رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD): این یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار کم، پروتئین متوسط ​​و چربی بالا است. معمولاً حاوی 70 درصد چربی، 20 درصد پروتئین و تنها 10 درصد کربوهیدرات است.

رژیم کتوژنیک چرخه ای (CKD): این رژیم شامل دوره هایی با مصرف کربوهیدرات بیشتر است، مانند 5 روز کتوژنیک و به دنبال آن 2 روز با کربوهیدرات بالا.

رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD): این رژیم به شما امکان می دهد در حین ورزش کربوهیدرات اضافه کنید.

رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم مشابه رژیم کتوژنیک استاندارد است اما حاوی پروتئین بیشتری است. این نسبت معمولاً 60 درصد چربی، 35 درصد پروتئین و 5 درصد کربوهیدرات است.

با این حال، تنها رژیم‌های کتوژنیک استاندارد و با پروتئین بالا به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. رژیم‌های کتوژنیک چرخه‌ای یا هدف‌دار انواع پیشرفته‌تر هستند، معمولاً برای بدنسازان یا ورزشکاران.

کتوز یک حالت متابولیک است که در آن بدن شما از چربی به جای کربوهیدرات ها به عنوان سوخت استفاده می کند و زمانی اتفاق می افتد که مصرف کربوهیدرات خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید و عرضه گلوکز (قند) بدن را که منبع اصلی انرژی سلول هایتان است محدود کنید.

همچنین مهم است که مصرف پروتئین خود را تعدیل کنید. این به این دلیل است که پروتئین می تواند در صورت مصرف بیش از حد به گلوکز تبدیل شود، که می تواند انتقال شما به کتوز را کند کند.

روزه متناوب را تمرین کنید

روزه داری متناوب می تواند به شما کمک کند سریعتر به کتوز مبتلا شوید. روزه متناوب انواع مختلفی دارد. با این حال، رایج ترین روش محدود کردن مصرف غذا به حدود 8 ساعت در روز و ناشتا بودن برای 16 ساعت باقی مانده است.

لزوم انجام آزمایشات مختلف

برای رفتن به هر رژیمی، باید آزمایش های لازم مانند آزمایش خون و ادرار را انجام دهید زیرا می تواند میزان کتون های تولید شده در بدن را اندازه گیری کند.

همه رژیم ها، از جمله رژیم کتوژنیک، می توانند عوارض جانبی داشته باشند. از جمله افزایش تشنگی، خشکی دهان، تکرر ادرار و کاهش گرسنگی یا اشتها. به همین دلیل، بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های خاص ممکن است نتوانند از این رژیم غذایی یا رژیم های دیگر پیروی کنند.

رژیم کتوژنیک ممکن است به کاهش وزن کمک کند

رژیم کتوژنیک روشی موثر برای کاهش وزن و کاهش عوامل خطر بیماری است. تحقیقات نشان می دهد که رژیم کتوژنیک می تواند به اندازه یک رژیم کم چرب برای کاهش وزن موثر باشد.

بررسی 13 مطالعه نشان داد که رژیم کتوژنیک بسیار کم کربوهیدرات برای کاهش وزن طولانی مدت کمی موثرتر از رژیم کم چربی است. افرادی که از رژیم کتو پیروی می کردند به طور متوسط ​​2 پوند بیشتر از گروهی که رژیم کم چرب را دنبال می کردند، وزن کم کردند.

رژیمی که به کاهش فشار خون کمک می کند بدون شمارش کالری یا دریافت غذا وزن کم کنید! | رژیم کتوژنیک چیست و چه کسانی می توانند از آن استفاده کنند؟

فواید کتو برای سلامتی

رژیم کتو به قدری سیر کننده است که می توانید بدون شمارش کالری یا ردیابی میزان مصرف غذا وزن کم کنید. همچنین ممکن است منجر به کاهش فشار خون دیاستولیک و سطح تری گلیسیرید شود. مطالعه دیگری روی 34 فرد مسن نشان داد کسانی که به مدت 8 هفته از رژیم کتوژنیک پیروی کردند، تقریباً پنج برابر بیشتر از افرادی که از رژیم غذایی کم چرب پیروی کردند، کل چربی بدن خود را از دست دادند.

تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی می تواند برای طیف گسترده ای از شرایط مختلف سلامت مفید باشد:

این رژیم در حال حاضر به عنوان درمانی برای سرطان در حال بررسی است. زیرا ممکن است به کند کردن رشد تومور کمک کند.

همچنین ممکن است در کاهش علائم و کند کردن پیشرفت بیماری آلزایمر موثر باشد. مطالعات نشان داده است که رژیم کتوژنیک می تواند به طور قابل توجهی تشنج را در کودکان مبتلا به صرع کاهش دهد. استفاده از این نوع رژیم غذایی به بهبود علائم بیماری پارکینسون نیز کمک می کند.

همچنین ممکن است به کاهش سطح انسولین کمک کند، که نشان داده شده است که نقش مهمی در PCOS دارد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا