اخبار روز

بحران جدی کمبود معلم!

کمبود معلم به وضعیت نگران کننده ای رسیده است. بر اساس برخی آمار، کشور در حال حاضر با کمبود معلم در 10000 کلاس مواجه است. به همین منظور روز گذشته مجلس جلسه غیرعلنی ویژه ای را با حضور وزیر آموزش و پرورش و مسئول سازمان برنامه و بودجه برگزار کرد. در این جلسه پیشنهاداتی برای حل این بحران ارائه شد. از جمله بازگشت معلمان بازنشسته به کار طی 5 سال آینده.در این جلسه برخی پیشنهاد‌ها برای رفع این بحران مطرح شد؛ از جمله بازگشت معلمان بازنشسته به خدمت برای ۵ سال آینده.

کمبود معلم توسط رضا مرادصحرایی وزیر آموزش و پرورش، میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و تدارکاتی و داوود منظور رئیس برنامه و بودجه در مجلس و در جلسه غیرعلنی روز گذشته مطرح شد. در دیدار نمایندگان با مسئولان دولتی موضوع کمبود معلم در سال تحصیلی جدید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اما آنچه از سخنان نمایندگان در راهروهای مجلس مشخص است این است که جلسه صبح دیروز با تنش همراه بوده و وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان اداری و استخدامی هر یک را از کمبود معلم به دیگر. در نهایت در جلسه خصوصی دیروز مقرر شد رئیس سازمان اداری و استخدامی برای رفع مشکل کمبود معلم چاره اندیشی کند.

دلایل توجیه‌کننده نبود

محمدحسن آصفری نماینده اراک و نایب رئیس کمیسیون شورا و امور داخلی کشور در گفتگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس گفت: در جلسه غیرعلنی مجلس مجلس دیروز وزارت آموزش و پرورش مشکل کمبود معلم را به وزارت آموزش و پرورش، استخدام و این سازمان نیز به وزارت آموزش و پرورش هدایت کرد. در واقع دلایل ارائه شده از سوی مسئولان سازمان کار و وزارت آموزش و پرورش موجه نبود.

البته وزارت آموزش و پرورش می‌گفت که کمبود معلم مشکلی است که از گذشته وجود داشته، اما ما در طول چند سال گذشته شرایط به این شکل را در وزارت آموزش و پرورش نداشتیم که مثلا در حوزه حقوق معلمان در پایان سال یا تامین معلم با مشکل مواجه شویم.

با وجود اینکه معلمان زیادی در کشور داریم که نیاز به آموزش و آموزش و تهیه کد استخدامی دارند اما متاسفانه این جذب صورت نگرفته است. وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش و سازمان کار برای حل مشکل کمبود معلم در دولت قول داده اند.

این نماینده مجلس درخصوص اینکه در کدام منلاطق با کمبود معلم مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: تقریبا در اکثر شهرستان‌ها به‌ویژه در بخش‌های روستایی با کمبود معلم مواجهیم و بعضا از معلمان بازنشسته یا از معلمان به‌صورت دو شیفته استفاده می‌شود. یک بخش از ۲۳هزار کلاسی که از ابتدای مهرماه مشکل داشتیم کاهش پیدا کرده و به ۱۰هزار کلاس رسیده است و قول دادند ظرف هفته جاری این مشکل حل می‌شود.

بحران در راه است

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت و عضو کمیسیون شورا و امور داخلی کشور نیز درباره کمبود معلم اظهار داشت: بر اساس برخی آمارها در حدود 10 هزار کلاس درس در کشور معلم وجود ندارد. البته در حوزه انتخابیه من نسبت به سطح کشور شرایط بهتری است.

اما حقیقت این است که ما واقعاً کمبود معلم داریم و سازمان کار از این موضوع اطلاعی ندارد. وی ادامه داد: وقتی معلم کم داریم چه کنیم؟ یا باید معلم بگیریم یا از شرایط موجود استفاده کنیم و کلاس هایمان را تعطیل کنیم و خارج از این دو حالت نیست. سازمان کاریابی باید متوجه این مشکل باشد.

آقای لطیفی باید بفهمد که وقتی معلم سر کلاس نیست و شاگرد سر کلاس می رود معلم نیست! سازمان امور کارگری باید چاره ای بیندیشد و تامین معلم بر عهده دولت است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در جلسه غیرعلنی این سوال مطرح شد که وقتی کمبود معلم وجود دارد و همه می بینیم چرا چاره ای اندیشیده نمی شود. در حال حاضر فعالان، اساتید غیرانتفاعی و… آنها منتظر شغل هستند.

در جلسه دیروز مطرح شد که این افراد که در پروژه های مختلف آموزشی حضور داشتند اما در حال حاضر بیکار هستند و سابقه تحصیل دارند چرا برای رفع مشکل کمبود معلم استخدام نمی کنند؟ این موضوعات در جلسه غیرعلنی مطرح شد و این جلسه با تنش هایی همراه بود. رشیدی کوچی تصریح کرد: در نهایت قرار بر این شد که آقای لطیفی چاره ای بیندیشند; اما در واقع اگر این کار سریعتر انجام نشود و مشکل کمبود معلم حل نشود، با بحران مواجه خواهیم شد. لذا امیدوارم دوستان توجه کنند.

وی در خصوص علت کمبود معلم در سال تحصیلی جاری خاطرنشان کرد: هر ساله تعدادی از معلمان بازنشسته می شوند و باید جایگزین شوند. البته امسال آموزش و پرورش معلم هم استخدام کرده است، اما به اندازه ای نیست که نیازهای آنها را برطرف کند.

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز و عضو کمیسیون شورا و امور داخلی کشور نیز با اشاره به جلسه روز گذشته مجلس گفت: وزیر آموزش و پرورش معتقد است که در مقطعی نیروها بسیار زیادی وارد آموزش و پرورش شدند و کسانی که وارد شدند آن زمان به آخرین مهلت ترخیص آنها از خدمت رسید.

به گفته وزیر آموزش و پرورش در دو سال گذشته حدود 240 هزار نفر در وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار شده اند که این تعداد در 8 سال دولت آقای روحانی مشغول به کار شده اند.

اگر بخواهند روند جذب معلم را اصلاح کنند و دامنه آن را گسترش دهند، همان مشکلی که پیش آمده یک بار دیگر تکرار می شود. یعنی در مقطعی توان خروجی به گونه ای خواهد بود که تامین آن به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: البته این مشکل حل نشدنی نیست که نظام نتواند آن را حل کند. مشکل اینجاست که تمهیدات لازم اندیشیده نشده و 4 سال است که معلوم است این تعداد معلم بازنشسته می شوند و باید چاره اندیشی شود.

اما با توجه به تغییراتی که در 20 سال گذشته در مدیریت آموزش و پرورش رخ داده است که هر سال یک وزیر یا رئیس آموزش و پرورش متوسط ​​داشتیم، بی ثباتی در مدیریت، آسیب های جبران ناپذیری را به سطح تحصیلات دانش آموزان وارد کرده است؛ اما با توجه به تغییراتی که در مدیریت آموزش و پرورش به وجود آمده است. بنابراین رتبه ما از نظر سطح تحصیلات در منطقه به 11 سقوط کرده است و شرایط خوبی نداریم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مشکلات ناشی از تغییراتی که در آموزش و پرورش ایجاد شده و راهکارهای موقتی باعث شده برخی از استانداردهای آموزشی خود را کنار بگذاریم و این امر در افت کیفیت آموزشی دانش آموزان تاثیرگذار بوده است.

به گفته علیرضا بیگی، سال گذشته مشکل کمبود معلم نداشتیم. چون امسال معلمان زیادی بازنشسته شدند. وی با اشاره به درخواست قالیباف از دولتمردان حاضر در جلسه غیرعلنی مجلس گفت: درخواست رئیس مجلس در جلسه علاوه بر وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان استخدامی قانع کردن تعدادی از بازنشستگانی که 4-5 سال دیگر به خدمت خود ادامه می دهند و برای رفع این خلاء و در این شرایط نیازی به اعزام نیرو به مدارس و دوره های آموزشی نداریم.

البته این می تواند یک راه حل باشد. اما از فرصت جوانانمان استفاده کنیم. جوانان ما از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و منتظرند جذب تحصیل شوند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در حال حاضر یک میلیون معلم و 17 میلیون دانش آموز داریم. یعنی ما می توانیم به ازای هر 17 نفر یک معلم داشته باشیم. اما در عمل توزیع معلم در جغرافیای ایران به گونه ای انجام نشده است که توزیع متوازن بر اساس انصاف باشد. وی خاطرنشان کرد: گفته می شود حدود 200 هزار معلم غایب هستیم.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا