اخبار روز

آیا بانک ها قرار است جریمه شوند؟ /جزئیات

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد که اگر بانک‌ها ۲۰٪ از منابع خود را به ساخت مسکن اختصاص ندهند، حتماً باید جریمه بپردازند!

به گزارش پی ام آپ، احمد دنیامالی نایب رئیس کمیسیون ساختمان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: آنچه در قانون پیش بینی کردیم این است که بانک ها به جز بانک مسکن موظفند سالانه 20 درصد از کل اعتبارات و منابع خود را به بخش مسکن اختصاص می دهند.

وی گفت: این موضوع را در شورای عالی مسکن پیگیری کرده ایم تا بانک ها متولی اعطای تسهیلات برای رونق ملکی مسکن باشند. بانک ها باید قانون نهضت ملی مسکن را اجرا کنند.

نایب رئیس کمیسیون ساختمان مجلس در ادامه با انتقاد از عملکرد بانک های خصوصی در حوزه مسکن، افزود: عملکرد بانک ها با آنچه در قانون مشخص شده بسیار متفاوت است و اگر بانکی به تعهدات خود عمل نکند، بانک مرکزی موظف است بر اساس عملکرد و میزان عدم رعایت قانون اقدام کند.

دنیامالی تصریح کرد: رئیس جمهور در آخرین جلسه شورای عالی مسکن دستوراتی در این زمینه داد و کمیته هایی را برای پیگیری عدم همکاری بانک ها به عنوان مسئول رسیدگی به این موضوع و رفع موانع آن تعیین کرد. این کارگروه متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر راه و شهرسازی است.

نماینده روستای بندرانزلی در مجلس گفت: معتقدیم اگر بانک ها قانون را رعایت می کردند اگر این موضوع اجرا نمی شد تا پایان امسال بخش قابل توجهی از قانون افزایش تولید مسکن را اجرا می کردیم.

وی افزود: در سال 1400 بانک ها باید 360 هزار میلیارد و 480 هزار میلیارد در سال 1401 به نهضت ملی مسکن اختصاص می دادند و امسال پیش بینی می شود حدود 450 هزار میلیارد از منابع بانکی برای توسعه نهضت ملی مسکن مصرف شود.

نماینده روستای بندرانزلی در مجلس درباره اجرای قانون جهش تولید مسکن توسط بانک ها گفت: اگر بانک ها قانون را رعایت کنند جریمه نمی شوند چرا که در قانون پیش بینی شده است که اگر بانک ها عمل کنند، 20 درصد از منابع خود را به ساخت و ساز منازل تخصیص ندهند، باید جریمه آن را بپردازند.

نایب رئیس کمیسیون ساختمان مجلس گفت: در مقطعی هم رئیس کل بانک مرکزی و هم وزیر دارایی اعلام کردند که قصد دارند اصلاحیه ای را به مجلس ارائه کنند تا این قانون 20 درصد اصلاح و کاهش پیدا کند، اما بحث ما این است. به گفته وی، اگر قرار است این رقم کاهش یابد، باید منابع جدیدی برای قانون افزایش تولید مسکن در نظر گرفته شود، اما هنوز خبری از این اصلاحیه نیست و به مجلس ارائه نشده است.

وی درباره علت عدم تمایل بانک ها به اعطای تسهیلات مسکن گفت: دلیل این امر می تواند جذابیت سایر حوزه ها برای این موضوع باشد، البته بحثی که بانک ها دارند این است که این تسهیلات باعث تورم می شود، البته ما در پاسخ به این استدلال ها که بانک ها مجری هستند نه سیاستگذار، زیرا مجلس سیاستمدار است و اجرای قوانین باید توسط بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اجرا شود. ما در تلاش هستیم تا منابع مالی را به سمت رونق مسکن ملی هدایت کنیم.

دنیامالی تصریح کرد: یک و نیم میلیون خانه آماده است و قول بنیاد مسکن ساخت 400 هزار واحد تا پایان سال 1401 است که اصرار وزارت راه و رئیس جمهور بر این قول و مصوبه مجلس برای ساختمان خانه است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا 20 درصد جریمه از بانک های مقصر اخذ شد یا خیر؟ وی گفت: هنوز هیچ جریمه ای از بانک ها دریافت نشده است و بانک مرکزی باید طبق قانون نحوه عملکرد بانک ها و برخورد با آنها را بر اساس این گزارش به مجلس گزارش دهد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا