اخبار روز

بانک ها به 100 میلیون تن سپرده بانکی چقدر سود می دهند؟


اگرچه بانک مرکزی سقف سود سپرده های سرمایه گذاری با سررسید یک ساله را 16 درصد تعیین کرده است، اما همچنان مشتریان می توانند با سپرده 100 میلیون تومانی، ماهیانه بین 1.2 تا 1.7 میلیون تومان سود دریافت کنند. به این معنا که برخی بانک ها همچنان به نرخ مصوب قانونی توجهی ندارند و گاهاً سود 18 تا 20 درصدی را پرداخت می کنند. اگرچه حتی با پرداخت سود بالاتر، بازده سرمایه گذاری در بانک هنوز تفاوت قابل توجهی با سرمایه گذاری در سایر بازارها دارد.

به گزارش پی ام آپ به نقل از تجارت نیوز، دیر تیر در این ماه شورای پول و اعتبار با افزایش نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری موافقت کرد. بر این اساس حداکثر نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری با سررسید یک ساله 16 درصد تعیین شد. اما آیا نرخ سود تعیین شده در بانک ها رعایت می شود؟ نظارت انجام شده توسط 18 شعبه بانک ها و مؤسسات اعتباری نتایج قابل توجهی به همراه دارد.

عدم توجه به قانون؟

رصدها نشان می دهد که چندین بانک سود 18 درصدی را برای سپرده یک ساله در نظر گرفته اند. از جمله بانک شهر، پارسیان، کشاورزی، مسکن و اقتصاد. به عبارت دیگر در صورت سپرده گذاری 100 میلیون تومانی در این بانک ها، ماهیانه 1 میلیون و 529 هزار تومان سود دریافت خواهید کرد (به فرض ماهانه 31 روزه).

بانک ایرانزمین و موسسه اعتباری کوثر اما به مدت یکسال به سپرده گذاران خود سود 20 درصدی می دهند. یعنی با 100 میلیون سپرده می توانید ماهیانه حدود 1.7 میلیون تومان سود دریافت کنید.

اگرچه این نرخ ها مطابق دستور سیاست گذار نیست، اما برخی کارشناسان با آن مخالف نیستند. به گفته آنها عقب ماندگی جدی نرخ بانکی ناشی از تورم و عقب ماندن بانک از بازارهای موازی خود در جذب نقدینگی از دلایل منطقی افزایش نرخ سپرده بانک ها است.

در عین حال، عده‌ای دیگر در آن سوی تابلو افتاده‌اند و نرخ سود را زیر سقف تعیین‌شده اعلام می‌کنند. به عنوان مثال بانک سامان و موسسه اعتباری توسعه ماهیانه یک میلیون و 274 هزار تومان بابت سپرده 100 میلیون تومانی به مشتریان خود پرداخت می کنند. این 15 درصد سود به ازای هر سپرده سالانه است.

سود قانونی 100 میلیون توکن چقدر است؟

بانک های سرمایه، ملی، سپه، سینا، پاسارگاد، تجارت و ملت بر اساس دستور بانک مرکزی به سپرده های یکساله سود 16 درصدی می دهند. یعنی اگر 100 میلیون تومان در این بانک ها سپرده داشته باشید، ماهیانه 1 میلیون و 359 هزار تومان سود به شما می دهند.

بانک ها در مقابل بازدهی بالا

در عین حال، اگر عملکرد سرمایه گذاری در سایر بازارها تحلیل و با سرمایه گذاری در بانک مقایسه شود، مشاهده می شود که حتی در صورت رعایت نرخ مقرر از سوی بانک ها، تصمیم بانک مرکزی مبنی بر افزایش نرخ سود به 16. درصد بعید است. تشویق مردم به سپرده گذاری و در نهایت افزایش بیشتر آن، سپرده های بانکی و هدایت نقدینگی به این سمت است.

بازده سرمایه گذاری بانک 16 درصد در سال و 1.3 درصد در ماه است. در حالی که مثلاً در ماه آخر یعنی تیر بازارهای موازی بین 7 تا 50 درصد بازدهی را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است.

بر اساس اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار، شاخص این بازار از ابتدای تیرماه تا پایان تیرماه بیش از 50 درصد رشد داشته است.

پس از آن ارزها 29 درصد، طلا 20 درصد، دلار 10 درصد و در نهایت (طبق آمار مرکز آمار ایران) مسکن در ماه گذشته حدود 7 درصد بازدهی داشته است.


مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا