اخبار روز

بالاترین رشد شاخص بورس از 27 تیر ثبت شد


به گزارش پی ام آپ، شاخص کل در ششمین روز از فروردین امسال برای اولین بار از سال 2099، دوباره توانست از محدوده مهم 2 میلیون واحدی عبور کند. صعود شاخص به بالای این محدوده با ورود گروه جدیدی از خریداران به بازار ادامه یافت و شاخص مذکور به عدد 16 رسید. اردیبهشت ماه در بالاترین سطح تاریخ 2 میلیون و 535 هزار واحد در حال استراحت بود، اما با شروع 3 بار روند نزولی شاخص کل بازار در چند هفته اخیر، محدوده دو میلیون واحدی را از دست داده و اندکی بعد توانست به حالت اول بازگردد. بالاتر از این سطح باشد

بازار در آینه آمار

در روز گذشته نماگر اصلی بورس 1.98 درصد افزایش یافت تا محدوده دو میلیون واحدی را بازیابی کند. چنین رشدی در شاخص کل بورس تهران به عدد 27 رسید تیر سال جاری بی سابقه بوده است. نماگر هم وزن که نمونه ای از تاثیر یکسان تمامی نمادهای تجاری است و چهره بازار را مطلوب تری نشان می دهد با رشد 1.68 درصدی مواجه شد تا در نهایت در سطح 717 هزار و 777 واحد قرار گیرد. در فرابورس نیز شاخص اصلی این بازار 1.48 درصد رشد کرد.

در جریان معاملات روز گذشته 242 میلیارد تومان واقعی در نمادهای بورسی داد و ستد شد. همچنین ارزش معاملات خرد در بازار سهام که شامل سهام و حق اشتراک ترجیحی است به مرز 3377 میلیون تومان رسید. علاوه بر این، حجم معاملات نیز تغییر قابل توجهی داشت و این متغیر آماری به بالاترین مقدار خود یعنی 7 رسید. خرداد او سال جاری را تجربه کرد.

همانطور که بارها در گزارش های قبلی “دنیای اقتصاد” ذکر شد، نتیجه کلی پارامترهای موثر بر بازار سهام در حال حاضر در وضعیت خنثی قرار دارد. این بدان معناست که حتی محرک های مثبتی که در این مدت در دل و متن بورس ظاهر شد نیز نتوانست بازار سرمایه را از باتلاق کنونی خارج کند و اخبار منفی دیگر نیز آنقدر قوی نیستند که قطار بازدهی قیمتی را به حرکت درآورند. قبلی فصل ها نتیجه چنین وضعیتی باعث شده تا سریال های تکراری شاخص در دو شبکه مذکور به صورت رفت و برگشتی نمایش داده شود و اهالی بورس تهران همچنان در این حالت فرسایشی نظاره گر نوسانات قیمت در شیشه هستند. تالار، بنابراین در صورت صدور سیگنال های مناسب در سمت پارامترهای آماری، مجدداً باز می گردند، موقعیت خریدار در سمت تقاضای اقدامات مختلف است.

وضعیت دلار

دلار در معاملات بازار ارز پس از آنکه هفته گذشته پس از مدت ها توانست کانال 50 هزار تومانی را مجدداً تسخیر کند، بار دیگر با فشار فروشندگان در بازار همراه شد و فشار عرضه و تقاضای ضعیف قیمت را به همراه داشت. قبض آمریکا به کانال 49 هزار تومان بازگشت. در زمان نگارش این گزارش (16 بعدازظهر شنبه) دلار در رده ششم کانال 49 هزار تومان معامله می شود. در سال های اخیر دلار همواره با بورس ارتباط معناداری داشته است و با کمی تأخیر، افزایش قیمت دلار همواره روند قیمتی را در بورس افزایش داده است. طبیعتاً زمانی که آرامش در بازار ارز حاکم است، نمی توان انتظار داشت که بورس حرکتی چشمگیر و دور از انتظار داشت.

دقیقاً سه سال پیش و در آن روزها، بورس گرم ترین روزهای تاریخ خود را سپری می کرد و اندکی بعد در 20 مرداد ریزش تاریخی بورس تهران آغاز شد که در نهایت به افت 47.2 درصدی در بورس منجر شد. شاخص کل تا روز سوم خرداد سال 1400 بود، در این مدت گاهی شاهد افت 80 درصدی برخی از سهام بودیم و سهامداران جدیدی که وارد بازار سرمایه شده بودند با زیان هنگفتی مواجه شدند. اکنون سه سال از سقوط تاریخی بورس می گذرد و بسیاری از سهامداران جدید که با تشویق و دعوت دولت وارد بورس شده بودند، از بورس خارج شدند. بورس تهران توانست فروردین امسال پس از 31 ماه به بالاترین حد تاریخی سال 2019 خواهد رسید، اما طولی نکشید که شاخص مذکور را از دست داد و نتوانست بالاتر از این محدوده تثبیت شود.

دلیل رشد بازار.

همانطور که در بالا ذکر شد، بازار از نظر متغیرهای تاثیرگذار در شرایط فعلی در وضعیت خنثی قرار دارد. همچنین دلار نیز در چنین شرایطی روند رو به جلویی در معاملات ندارد اما چرا شاخص کل بورس تهران بهترین عملکرد 27 روز گذشته خود را داشت؟ تیر بعدا نشان داده شد؟ در پاسخ به سوال قبل می توان نتیجه گرفت که در حالی که متغیر قابل توجهی وجود ندارد که جریان معادلات را قطع کند، اما در کل بورس چنین چیزی وجود ندارد، اما می توان گفت که گاهی اوقات عدم انتشار اخبار منفی برای بازاری که ماه هاست با انواع و اقسام زخم ها ناشی از تصمیمات سیاست گذاران، خبر مثبت و امیدوارکننده ای محسوب می شود. در هر صورت باید دید در روزهای اخیر روند معادلات و معاملات در بورس چگونه پیش خواهد رفت و آیا شاخص کل می تواند بالای محدوده دو میلیون واحد باقی بماند یا خیر.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا