دانستنی ها

مبارزه با فشار خون، بیماری های قلبی و سرطان با یک نوع گوشت لذیذ

در یک کیلو گوشت شتر  هزار کالری، بدون کربوهیدرات، 9 گرم چربی و 213 گرم پروتئین وجود دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، ارزش غذایی گوشت شتر کمی بالاتر از گوشت های دیگر است، در حالی که گوشت شتر جوان بهتر است و باید در کنار گوشت گوسفند، بز و گاو در بازار جهانی عرضه شود. علاوه بر این، از آنجایی که گوشت شتر در بسیاری از بیماری های کشنده مانند فشار خون، بیماری های قلبی و سرطان اثر درمانی دارد، بدون در نظر گرفتن ارزش های فرهنگی آن باید بیشتر در برنامه غذایی روزانه خود استفاده شود.

مروری بر فواید گوشت شتر

گوشت شتر سرشار از پروتئین، کم کلسترول است و برای افراد مبتلا به دیابت و کلسترول بالا بسیار مفید است. سطح کلسترول در گوشت شتر حتی کمتر از گوشت گاو، بز، شترمرغ، مرغ و طیور است. بنابراین گوشت شتر به دلیل کم چرب بودن و کلسترول پایینی که دارد می تواند جایگزین گوشت گاو بخصوص برای افراد مسن باشد.

بهبود درد مفاصل

گوشت شتر سرشار از کلسیم و فسفر است. بنابراین برای افرادی که از درد مفاصل رنج می برند بسیار مفید و موثر است.

برای دستگاه گوارش مناسب است

خواص بی نظیر گوشت شتر مانند طعم دهنده و معطر بودن باعث می شود مصرف آن باعث افزایش ترشح شیره معده و افزایش قدرت جذب آن شود.

پیشگیری از سرطان

گوشت شتر نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. گوشت شتر حاوی اسید چرب غیراشباع لینولئیک اسید است که از تعامل با سایر اسیدهای چرب غیراشباع جلوگیری می کند و منجر به پیشگیری از سرطان می شود. گوشت شتر انرژی مناسبی برای سلول های عصبی دارد تا از این انرژی برای رفع خستگی مغز، ضعف و درد عصبی استفاده کنند.

سرشار از ویتامین

گوشت شتر سرشار از ویتامین هایی مانند ویتامین A و ویتامین B است که از سلامت پوست و سلول های غشای  مخاطی انسان محافظت می کند. همچنین سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با عفونت های خارجی تحریک می کند. یکی دیگر از عملکردهای ویتامین A این است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و از سلول ها در برابر سرطان و سایر بیماری ها محافظت می کند. ویتامین B در بدن انسان برای تبدیل گلوکز به انرژی مورد نیاز است. همچنین برای عملکرد اساسی سیستم عصبی ضروری است و کمبود آن می تواند منجر به استرس، اضطراب و افسردگی شود. بنابراین گوشت شتر منبع عالی ویتامین های گروه B است.

سرشار از آهن

گوشت شتر منبع غنی آهن است. آهن یکی از مواد ضروری مرتبط با هموگلوبین خون است که خطر کم خونی را کاهش می دهد. به همین دلیل توصیه می شود افراد مبتلا به کم خونی این گوشت را در فهرست غذایی خود بگنجانند.

حاوی مواد هورمونی نیست و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند

یکی از با ارزش ترین ویژگی های گوشت شتر عدم وجود هورمون است. زیرا این حیوان اغلب در طبیعت یافت می شود و مراکز پرورش آن محدود است.

تمام گوشت های قرمز حاوی مقادیر زیادی چربی هستند و مصرف این چربی ها باعث بسیاری از بیماری های قلبی عروقی از جمله بیماری های قلبی و فشار خون می شود. همانطور که می دانیم گوشت شتر چربی کمتری دارد و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، چاقی و سرطان روده را کاهش می دهد.

اگر به دنبال یک غذای غنی و پرکالری هستید، خوردن گوشت شتر را به شما توصیه می کنیم زیرا با وجود اثرات مضر کمی که دارد کالری زیادی دارد.

درمان بسیاری از بیماری ها

گوشت شتر در درمان بیماری های مختلف مفید است. گوشت شتر می تواند تب فصلی، سیاتیک و درد شانه را درمان کند. سوپ گوشت شتر می تواند کدر شدن قرنیه را بهبود بخشد و بینایی را تقویت کند.

روغن شتر برای کاهش درد هموروئید استفاده می شود. از روغن موجود در گوشت شتر می توان برای دفع کرم استفاده کرد.

ریه خشک شتر  می تواند آسم را درمان کند، به خصوص اگر با عسل مصرف شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا