دانستنی ها

دیگر بهتر است با نوشابه خداحافظی کنید! /با مضرات نوشابه آشنا شوید!

نوشیدن نوشابه‌های مختلف که دارای عناوین متنوعی هستند، موجب مصرف زیاد قند می‌شود. این قند باعث افزایش رس در لوزالمعده می‌گردد، لذا بهتر است با نوشابه‌ها خداحافظی کنید.

یکی از مضرات نوشیدن نوشابه تغییر متابولیسم بدن است. در نتیجه کاهش وزن با شدت کمتری اتفاق می افتد. در عین حال مصرف این نوشیدنی خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می دهد. این مشکل منجر به بیماری قلبی می شود. محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف یک لیوان نوشابه در روز خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می دهد.

نوشابه به کلیه های شما آسیب می رساند

یکی از مضرات نوشیدن نوشابه آسیبی است که به کلیه ها وارد می کند. مطالعه ای که توسط یک تیم تحقیقاتی در دانشکده پزشکی هاروارد انجام شد، 3318 زن را که عادت به نوشیدن الکل داشتند مورد بررسی قرار داد. نتایج نشان داد که عملکرد کلیه این زنان با مصرف نوشابه بسیار ضعیف شده است.

خطر دیابت

دیابت که امروزه بسیار رایج است، بیشتر نتیجه مصرف نوشابه های گازدار است. این نوشیدنی های گازدار که به نام های مختلف نامیده می شوند حاوی مقدار زیادی قند هستند. این قند استرس روی پانکراس را افزایش می دهد. بنابراین، بدن توانایی خود را برای استفاده از انسولین از دست می دهد. نوشیدن یک یا دو لیوان نوشابه در روز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 25 درصد افزایش می دهد.

رنگ های نوشابه سرطان زا هستند

برای تولید نوشابه از رنگ های مصنوعی استفاده می شود. این رنگ ها از واکنش قند با آمونیاک و سولفیت ها تحت فشار و دمای بسیار بالا تولید می شوند. این واکنش شیمیایی منجر به تشکیل متیل ایمیدازول (2-MI) و متیل ایمیدازول (4-MI) می شود. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که دو ماده تولید شده باعث سرطان ریه، کبد و تیروئید یا سرطان خون می شوند.

نوشابه کالری بالایی دارد

یکی دیگر از مضرات نوشیدنی های انرژی زا مانند فست فود افزایش وزن است. یک بطری کوچک نوشابه حاوی 17 قاشق غذاخوری شکر و 240 کالری است. این کالری ها ارزش غذایی ندارند. بنابراین برای سوزاندن 240 کالری تنها با مصرف یک لیوان نوشابه باید بیش از یک ساعت پیاده روی کنید.

نوشابه های گازدار خطر چاقی را در کودکان افزایش می دهد

هر نوشیدنی شیرینی که در روز مصرف شود، احتمال چاق شدن کودک را تقریبا 60 درصد افزایش می دهد. نوشیدنی های شیرین همچنین با سایر مشکلات سلامتی بزرگسالان در کودکان مرتبط است.

منبع سایت سلامت نیوز

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا