دانستنی ها

کنترل و کاهش فشار خون با نوشیدنی هایی معجزه گر

حدود نیمی از بزرگسالان به فشار خون بالا مبتلا می شوند که یک عارضه جدی است که خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد. رژیم غذایی تاثیر بسزایی در مدیریت فشار خون دارد. تغذیه ناسالم خطر چاقی را که یکی از عوامل خطر فشار خون بالاست، افزایش می دهد.

به گزارش پی ام آپ، فشار خون یا فشار خون بالا بیماری مزمنی است که در آن فشار خون در رگ ها افزایش می یابد. شریان ها خون را از قلب به سایر قسمت های بدن می برند و فشار خون در واقع معیاری از نیرویی است که خون بر دیواره سرخرگ ها وارد می کند. فشار خون بالا زمانی رخ می دهد که نیرو بیش از حد بالا باشد و به شریان ها و اندام های شما آسیب برساند.

عدم کنترل فشار خون باعث بروز بیماری های جدی مانند بیماری عروق کرونر، بیماری کلیوی و سکته می شود. پیروی از یک رژیم غذایی سالم یکی از اولین دفاع ها در برابر فشار خون بالا است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف برخی نوشیدنی ها فشار خون را کاهش می دهد، بنابراین مصرف آنها به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند به کنترل فشار خون کمک کند.

بهترین نوشیدنی ها برای کنترل فشار خون بالا کدامند؟

شیر بدون چربی

محصولات لبنی کم چرب مانند ماست و شیر بدون چربی ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند. یک مطالعه نشان داد که جایگزینی لبنیات کم چرب با محصولات پرچرب در کاهش فشار خون موثر است.

سیگنال هایی در بدن ما وجود دارد که رگ های خونی را برای گردش بهتر خون منبسط می کند. مصرف لبنیات پرچرب به دلیل وجود اسید پالمیتیک این سیگنال ها را مسدود می کند. هنگامی که اسید پالمیتیک مصرف می کنید، شریان های شما سفت و باریک می شوند و فشار خون شما افزایش می یابد.

با مصرف شیر بدون چربی و سایر محصولات لبنی کم چرب می توانید فشار خون خود را پایین نگه دارید.

آب گوجه

شواهد نشان می دهد که نوشیدن حداقل یک لیوان آب گوجه فرنگی در روز می تواند سلامت کلی قلب شما را بهبود بخشد. محققان دریافتند که نوشیدن روزانه یک لیوان آب گوجه فرنگی بدون نمک باعث بهبود فشار خون و سطح کلسترول بد (LDL) می شود.

آب چغندر

چغندر یکی از مفیدترین سبزیجات ریشه ای است. تحقیقات نشان می دهد که نیترات موجود در آب چغندر ممکن است در کوتاه مدت به کنترل فشار خون شریانی کمک کند. این نیترات های غذایی حاوی متابولیت های ثانویه هستند که گردش خون را بهبود می بخشد و فشار خون را کاهش می دهد.

چای ترش

چای ترش یا چای قرمز نوعی دمنوش گیاهی است که به دو صورت گرم و سرد مصرف می شود. این چای دارای خواص مختلفی است؛ یکی از این ویژگی ها کاهش فشار خون است. چای ترش حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان از جمله آنتوسیانین است که رگ های خونی را در برابر آسیب هایی که باعث باریک شدن آنها می شود، مقاوم می کند.

آب انار

آب انار دارای اثرات ضد التهابی قوی است و همچنین به عنوان یک درمان طبیعی برای فشار خون بالا شناخته می شود. سعی کنید هر روز حداقل یک لیوان آب انار شیرین نشده بنوشید.

اگر فشار خون دارید از این نوشیدنی ها دوری کنید

در حالی که برخی از نوشیدنی ها می توانند به حفظ فشار خون سالم کمک کنند، برخی از نوشیدنی ها اثرات نامطلوبی دارند و باید محدود یا از آن ها اجتناب شود.

قهوه

قهوه به عنوان یک محرک سیستم عصبی مرکزی عمل می کند و مغز را تحریک می کند و باعث می شود احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید. این آگاهی معمولاً حدود سه ساعت طول می کشد و هیچ اثر طولانی مدت قابل توجهی ندارد. با این حال، از سوی دیگر، مصرف مکرر مقادیر زیاد کافئین نیز می تواند باعث فشار خون مزمن شود.

الکل

یک مطالعه در مورد فشار خون بالا ناشی از مصرف الکل نشان می دهد که مصرف الکل و فشار خون بالا با هم ارتباط دارند. گفته می شود که الکل باعث افزایش فشار خون می شود. زیرا به طرق مختلف بر بدن تأثیر می گذارد، از جمله عدم تعادل سیستم عصبی مرکزی، افزایش انقباض عروق و کاهش فعالیت گیرنده (حسگرهایی که فشار خون را تفسیر می کنند). بنابراین، عدم مصرف الکل به جلوگیری از فشار خون بالا ناشی از الکل کمک می کند.

به طور کلی نوشیدنی هایی که حاوی قند زیادی هستند انتخاب خوبی نیستند. نوشابه های گازدار و نوشیدنی های شیرین می توانند فشار خون و همچنین خطر بیماری قلبی را افزایش دهند. اجتناب از مصرف نوشیدنی های انرژی زا؛ زیرا حاوی مقادیر زیادی قند و کافئین هستند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا