دانستنی ها

با مصرف این غذاها از سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل پاییز دور بمانید!

دکتر سید مهدی میرغضنفری: با توجه به طبیعت سرد و خشک فصل پاییز. در این فصل به دلیل تغییر هوا و دما ممکن است برخی مشکلات و بیماری های جسمی و روحی مانند آلرژی، مشکلات گوارشی، مفاصل و تنفسی ایجاد شود. افسردگی یا سرخوشی رخ می دهد. و … اغلب با رعایت اقداماتی در فصل پاییز می توان از برخی مشکلات جلوگیری کرد.

وی افزود: سوداوی یا افرادی که غلبه سودا دارند در این فصل از غذاهای گرم و مرطوب مانند آبگوشت، کباب، گوشت گوسفند، گوشت شتر، کبک و بلدرچین، تخم مرغ آب پز و عسل یا نیمرو، گندم و سایر فرآورده ها استفاده کنند. مانند نان، بلغور گندم، آش و حلیم، نخود و لوبیا و غذاهای حاوی آنها، نان با کمی کره یا روغن حیوانی بیشتر استفاده شود.

وی افزود: همچنین از شیرینی ها مانند شیره خرما و انگور، آب نبات، عسل، مربای خانگی، میوه های شیرین، کشمش، انگور، هلو، سیب، خربزه، انجیر تازه، توت تازه، توت خشک، سبزیجاتی مانند ریحان و ترخون استفاده کنید. همانطور که بادام و بادام زمینی، فندق، فرنی بادام، حریره بادام و افزودنی هایی مانند هل، دارچین و زنجبیل باعث گرم و مرطوب شدن بدن این افراد می شود و مقدار زیادی سودا به تدریج دفع می شود.

میرغضنفری خاطرنشان می کند: بروز یبوست در این زمان از سال منجر به خشکی بدن و خشکی عمومی مزاج از جمله خشکی پوست و مغز می شود که یکی از رایج ترین مصادیق یبوست گوارشی است؛ یبوست با تجمع مواد زائد در بدن زمینه ساز عفونت های ویروسی و غیره از جمله سرماخوردگی است. و به همین دلیل ملین‌های های گرم کننده مانند انجیر، گلابی، روغن زیتون یا روغن بادام شیرین و شکر قرمز موجود در شیر داغ در این فصل از سال بیشتر مصرف شود. روغن مالی روی شکم با روغن زیتون یا روغن بادام شیرین در جهت عقربه های ساعت نیز می تواند به رفع یبوست و خشکی کمک کند.

وی توصیه کرد: افراد روغن بادام شیرین را داخل بینی خود بچکانند زیرا در این فصل رطوبت مغز کمی افت می کند و چکه کردن روغن به داخل بینی یا ماساژ دادن روغن روی صورت و پیشانی باعث تلطیف مزاج مغز و سر می شود. فصل پاییز و کاهش مشکلات این به درمان عصبی مانند افسردگی، بی خوابی، عصبی بودن و غیره کمک می کند.

وی افزود: در این فصل از سال استحمام با آب گرم همراه با روغن مالی در حمام با روغن هایی مانند روغن بادام شیرین، بابونه یا روغن کنجد نیز از خشکی پوست جلوگیری می کند و در فصل پاییز پوست را نرم و لطیف نگه می دارد. در طول سال، بسیاری از افراد از خشکی پوست، خارش، اگزما، خونریزی و ترک‌خوردگی رنج می‌برند. همچنین استفاده از رایحه های مطبوع مانند عنبر، گلاب و گل هایی مانند نرگس در این فصل و ایجاد حالت شادی و نشاط برای جلوگیری از مشکلات روحی و روانی در این فصول توصیه می شود.

میرغضنفری خاطرنشان کرد: سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل پاییز شایع است و مهم ترین اصل درمان تغییر خلق و خو و سبک زندگی با توجه به مزاج و تقویت بدن است. حریره و بادام، آب و رب سیب، زرده تخم مرغ آب پز، نخود آب قوای بدنی را تقویت می کند.

این محقق پزشکی ایرانی تصریح کرد: اگر فردی دچار کم خونی است باید اصلاح شود و اگر بسیار لاغر و ضعیف است از غذاهای خونساز، تقویت کننده مانند آبگوشت، حلیم، کباب چنجه، کباب دل مرغ استفاده کند. شیر برنج پخته شده با مربای سیب. انگور یا به میل کنید، نوشیدن آب سیب با یک قاشق آب انگور کمک زیادی می کند.

وی افزود: آب عسل با یا بدون آبلیمو روزانه تا دو لیوان به ویژه در مواقع ضعف، صبح، ناشتا یا گاهی بعد از غذا می تواند به تقویت قوای فرد کمک کند.

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل طب ایرانی و وزارت بهداشت، این پزشک و متخصص فیزیولوژی در پایان گفت: اگر فردی استرس شدید داشته باشد یا خوب نمی خوابد نیاز به اصلاح دارد؛ زیرا همه این عوامل می توانند سیستم دفاعی بدن را ضعیف کرده و فرد را مستعد ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا کنند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن، ورزش های سبک نیز در فصل پاییز حوالی ظهر یا بعد از ظهر (زمانی که هوا متعادل تر است و خیلی سرد نیست) توصیه می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا