دانستنی ها

با این 8 کار، خستگی و کسالت را از خود دور کنید! | جزئیات

مشکل بی حالی و خمیازه کشیدن مدام ممکن است باعث ناراحتی بسیاری از ما شود. برای رفع این مشکل، می توان از توصیه های طب سنتی در خصوص تغذیه، خوابیدن و استحمام استفاده کرد.

بهتر است بدانیم که چه زمانی باید چه غذاهایی بخوریم، کی باید استراحت کنیم و در چه زمانی از روش های استحمام استفاده کنیم تا خستگی و کسالت بدن رفع شود. در این گزارش، تمام راهکارهای موثر برای درمان و رفع کسالت و بی حالی را بررسی خواهیم کرد.

برای رفع کسالت و بی حالی چه بخوریم؟

برای حفظ سلامتی و روحیه پرانرژی، تغذیه مناسب بسیار مهم است. بهترین روش برای اینکه بدنمان از تغذیه متنوع و متعادلی بهره مند شود، درک طبیعت غذاهایی است که می خوریم.

برخی خوردنی ها و آشامیدنی هایی که طبع سرد دارند مانند ماست، خیار و عدس باعث کسالت و خواب آلودگی می شوند. در عوض، مصرف میوه های شادی بخشی مانند انگور و سیب توصیه می شود. این میوه ها بهتر است به صورت تازه، مربا، خورش و آب میوه مصرف شوند.

مواد غذاییی همچون زرده تخم مرغ، گوشت گوسفندی و نخود با داشتن طبع گرم می توانند به افزایش جریان خون لطیف در بدن کمک کنند و به دنبال آن احساس نشاط و شادابی را ارائه دهند. برای حفظ سلامتی و تداوم روحیه احساسی، توصیه می شود که مواد غذایی با توجه به طبیعت ویژگی هایشان مصرف شوند.

غذاهایی که باعث افزایش انرژی و رفع کسالت و بی حالی می شود

اولین قدم برای جلوگیری از خواب آلودگی و خستگی در طول روز خوردن یک صبحانه با کیفیت است.میزان انرژی مصرف شده در صبحانه برای خانم ها حدود 300-400 کالری و برای آقایان 500 کالری است. منوهای زیر برای صبحانه توصیه می شود:

1- غذاهایی که از غلات (گندم، جو و …) تهیه می شوند و با شیر مصرف می شوند، البته باید کم چرب باشند.

۲- کلوچه، املت، نان و پنیر کم چرب خانگی

3-نان گندم، کره بادام زمینی و موز

4- یک لیوان آب میوه یا یک تکه میوه تازه نیز پیشنهاد خوبی است.

شما به کربوهیدرات نیاز دارید تا در طول روز ادامه دهید. زیرا سوخت اصلی مغز و عضلات است. اما تحقیقات نشان می دهد که افزودن پروتئین به کربوهیدرات ها تمرکز را افزایش می دهد و باعث می شود از نظر روحی و جسمی احساس بهتری داشته باشید.

صبحانه یکی از مهمترین وعده‌های غذایی روز است و مصرف آن بسیار پربار از نظر انرژی است. اما گاهی اوقات به دلیل کمبود وقت یا تمایل به کاهش وزن، از ناهار صرف نمی شود یا فقط به یک سالاد محدود می شود. این انتخاب ممکن است اشتباه بزرگی باشد، زیرا سالاد در غالب خود پروتئین کافی را به شما نمی‌دهد و باعث افت انرژی و کسلی در بعد از ظهر می‌شود. اگر قصد دارید برای ناهار سالاد بخورید، حتماً از موادی مانند تخم مرغ، حبوبات یا مرغ خرد شده استفاده کنید.

همچنین، بهتر است از غذاهای پرچرب در ناهار خودداری کنید زیرا زمان طولانی برای هضم آنها نیاز است و باعث ایجاد حس پری و سنگینی در شکم می‌شود که باز هم باعث افت انرژی و کسلی در بعد از ظهر می‌شود. البته، غذاهای پرکالری مانند این نوع غذاها، می‌توانند حس گرسنگی را برطرف کنند، اما خواص غذایی کافی را به شما نمی‌دهند و ممکن است احساس کسالت و بی‌انگیزگی را ایجاد کنند.

آلو قرمز و خوردنی هایی برای رفع کسالت و بی حالی

در میان میوه ها، میوه های قرمز دارای خواص ویژه ای از جمله بهبود سلامت قلب و توانایی مغز هستند و اینها از خواص منحصر به فرد آنهاست. یکی از این میوه های قرمز آلو است که دارای خواص و ویژگی هایی است که می توان آن را مواد معدنی دانست که در این قسمت به برخی از آنها اشاره می شود.

آلو دارای خاصیت خنک و حاوی مقدار زیادی قند و کربوهیدرات است و خواص زیادی دارد. سرشار از ویتامین های A، B، C، آهن و کاروتن است. همچنین مقوی ورزشکاران است و حاوی فسفر، کلسیم، پتاسیم و پروتئین است.

برای رفع کسالت و خواب آلودگی شکلات بخورید

شکلات میزان سروتونین و اندورفین خون را افزایش می دهد و این دو هورمون باعث شادی می شوند. سعی کنید گهگاه شکلات بخورید تا این احساس در درونتان تقویت شود. خانم ها به خوردن شکلات علاقه مند هستند زیرا مطالعات نشان می دهد که شکلات روحیه و خلق و خوی افراد را تغییر می دهد.

رهایی از کسالت و خواب آلودگی با خواب کافی و با کیفیت

در طب سنتی، کیفیت خواب و بیداری افراد با توجه به سن، موقعیت، مزاج و جنس هر فرد تعریف می‌شود. برای مثال، برای یک جوان که می‌خواهد روز پرانرژی داشته باشد، حداقل باید شش ساعت خواب شبانه داشته باشد.

با توجه به اینکه کیفیت خواب بسیار مهم است، ساعات ۹ شب تا ۱ نیمه شب بهترین زمان برای خواب محسوب می‌شوند. هر یک ساعت خواب در این بازه معادل دو ساعت خواب بعد از نیمه شب هستند.

ورزش مهمترین توصیه برای رفع کسالت و بی حالی است

فعالیت بدنی منظم مانند 20 دقیقه پیاده روی سه روز در هفته باعث بهبود کیفیت زندگی و پیشگیری از بیماری های مختلف می شود.

رهایی از کسالت و بی حالی با ازدواج به موقع

در حالی که ازدواج به موقع و داشتن یک رابطه زناشویی سالم و متعادل باعث افزایش نشاط و نشاط می شود، افزایش سن ازدواج و افراط در روابط جنسی باعث کسالت و افسردگی می شود.

رفع و درمان کسالت و خواب آلودگی با حمام مناسب

استحمام و شنا کردن در دریا، احساس جوانی و شادابی را به شما می‌دهد. اما برای تجربه حس تازگی در پاییز، کافی است یک فنجان نمک را در آب گرم حمام بریزید و با شمع‌های معطر همراه کنید. این ترکیب آرامش بخشی به شما می‌دهد و لحظات شادی را به ارمغان می‌آورد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا