دانستنی ها

با خواص بی نظیر زعفران دم کرده آشنا شوید

زعفران از زمان های قدیم در بسیاری از فرهنگ های باستانی به دلیل خواص درمانی آن استفاده می شده است. مخصوصا در ایران رشته های ریز زعفران در آشپزی زیاد استفاده می شود که به دلیل طعم و رنگ آن در ایران مرسوم است که برنج زعفرانی را حتی در مهمانی ها می پزند.

زعفران به دلیل فواید بی شماری که برای سلامتی دارد در طب قدیم، طب سنتی و درمان های خانگی نیز استفاده می شود. به گزارش تایمز آو ایندیا، زعفران دم کرده می تواند بسیاری از بیماری ها را درمان کند، از تقویت سیستم ایمنی گرفته تا بهبود سلامت روان. این مقاله دلایلی را بیان می کند که چرا باید دم کرده زعفران در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

ضد افسردگی

آب زعفران دم کرده سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به بهبود و بازسازی سلول های مغز کمک می کند. نتایج چندین مطالعه نشان می دهد که زعفران ممکن است دارای خواص ضد افسردگی باشد که به تقویت قدرت مغز و بهبود خلق و خو کمک می کند. همچنین ممکن است در برخی موارد به کاهش علائم افسردگی و اضطراب کمک کند.

در رفع نفخ و سوء هاضمه موثر است

مصرف آب زعفران به شکل دم کرده آن ممکن است برای هضم مفید باشد و به تسکین ناراحتی های گوارشی کمک کند. می تواند به کاهش گاز، نفخ و سوء هاضمه کمک کند.

تاثیر بر مدیریت وزن

زعفران ممکن است دارای خواص سرکوب کننده اشتها باشد که به طور بالقوه می تواند با کاهش میل به غذا و میان وعده به مدیریت وزن کمک کند.

ضد التهاب و ضد تورم

زعفران دارای خواص ضد التهابی است و نوشیدن دم کرده صفرا می تواند به کاهش التهاب و تورم در بدن کمک کند. می تواند به تدریج التهاب مزمن مرتبط با خطر ابتلا به بیماری های مختلف در بدن را تسکین دهد.

سلامت چشم

صفرا دارای ترکیباتی است که ممکن است سلامت چشم را بهبود بخشد. مصرف دم کرده زعفران یا آب زعفران با مقداری دانه رازیانه به طور طبیعی می تواند به کاهش پیشرفت دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مرتبط با افزایش سن به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن کمک کند. (دژنراسیون ماکولا شایع ترین علت نابینایی در افراد مسن است. در این بیماری لکه زرد یا همان دژنراسیون ماکولا از بین می رود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه است و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای حساس مانند خواندن و رانندگی لازم است).

در کاهش دردهای قاعدگی موثر است

برخی تحقیقات نشان می دهد که دم کرده زعفران یا زعفران حل شده در آب گرم، ممکن است به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و دردهای قاعدگی در صورت مصرف منظم کمک کند.

منبع: همشهری آنلاین

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا