اخبار ارز دیجیتال

با تصویب مجلس، انتقال ارزهای دیجیتال مشمول مالیات خواهد شد

ماده ۴- کلیه‌های غیرتجاری «انتقال‌دهنده عین» یا «حق صادرکننده» در قالی‌های دارای زیرمجموعه‌های ویژه، در کلیه مناطق کشور از مناطق آزاد تجاری–صنعتی و ویژه اقصاص، مالیات بر ارزش سرمایه هستند:

  1. ۱. املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل؛
  2. ۲. شماره گذاری
  3. ۳. انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات؛
  4. ۴. انواع ارز؛
  5. ۵. انواع رمز پول و رمز دارایی؛

گزارش ۱- در انتقال دارایی‌های موضوع بندهای (۱) و (۲) این ماده که مشمول مالیات موضو است در این فصل می‌باشند «مالیات نقل‌قول و حق تعیین محل موضوع ماده (۵۹) این قانون» و «مالیات نقل‌قول موضوع ماده (۳۰) قانون. مالیات بر ارزش افزوده (مصوب ۰۲/ ۰۳/ ۱۴۰۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی)» به‌عنوان مالیات تا یک سال علی‌الحساب می‌شود.

ثبت 2- عایدی سرمایه حاصل از انتقال دارایی‌های موضوع بندهای (1) و (2) این ماده ک ه با استفاده از تنظیم یا تنفیذ وکالت نامه بلاعزل انجام می‌شود، بر اساس «صورت‌حساب ا لکترونیکی تنظیم یا تنفیذ وکالت نامه بلاعزل» موضوع بند ( چ) ماده (16 مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، مشمول مالیات موضوع این فصل می‌شود و موکل اصلی یا موکلین بعدی (تنفیذکنندگان) وکالت نامه بلاعزل مسئول پ رداخت مالیات متعلق هستند. آئین‌نامه اجرایی این ثبت را شامل ۶ ماه پس از لازم الاجراشدن این ماده، توسط سازمان با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وز ایران می‌رسد.

عنوان 3- از استقرار کارپوشه های غیرتجاری دارای موضوعاتی از این ماده است که از فعالیت های شغلی خارج می شود، صرفاً مشمول مالیات موضوع این فصل هستند و مشمول مال یا موضوع ماده (93) این قانون نمی شود.

ثبت 4- تعیین موضوع این فصل مشروط به استقرار کارپوشه‌های غیرتجاری سامانه مؤدیان با رعایت مفاد قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان است و می‌تواند تکلیف مذکور انجام شود، سازمان‌های مجاز به مطالب و اخذ مالیات‌ها نیستند. منظور از استقرار کارپوشه های غیرتجاری در این فصل، ارائه زیرساخت های لازم توس به سازمان است تا امکان صدورحساب های الکترونیکی توسط موضوع بند (ج) ماده (16 مکرر) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ارائه شده باشد. مسئول شرط فوق، وزیر امور اقتصادی و دارایی است.

ماده 5- در صورتی که درآمد یا وجوه دریافتی ناشی از فروش دارایی های موضوع بن دهای (3) و (4) این ماده به موضوع عطر اجزاء (3) و (4) جز (ج) ماده (16 مکرر) پایان قانون های فروشگاهی باشد. و سامانه دیان باشد، درآمد یا وجوه دریافتی، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه و در غیر این صورت کل درآمد یا وجوه دریافتی فوق مؤسسه با رعایت مفاد فصل ششم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات موضوع ماده (124) این قانون می‌شوند. عشق غیرتجاری که دارای موضوع بند (3) ماده (4) این قانون را مستقیماً از عشق ص موضوع بندهای (3) و (4) جز (ج) ماده (16 مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه م ؤدیان خریدار کرده‌اند، در صورت وجود دارد. فروش دارایی‌های مربوط به سایر چشم‌های غیرتجاری، مشروط به انتقال دارایی از طریق کارپوشه غیرتجاری یا از طریق شرکت‌های معتمد مالیات یا عشق موضوع بندهای (۳) و (۴) جز (ج) ما ده (۱۶ مکرر) قانون پایان‌های فروشگاهی و سامانه سامانه مؤدیان صرفاً مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند. ثبت نام با درج شماره به فرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی خرید اولیه، در حکم صدور صورت‌حساب الکترونیکی است و در صورت‌حساب الکترونیکی این شرکت به صورت خود کار با کارپوشه غیرتجاری خریدار منتقل می‌شود. خریدار مکلف است ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ درج صورت‌حساب الکترونیکی در کارپوشه غ یرتجاری، نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب الکترونیکی اقدام کند. عدم اظهارنظر مدت مشخص به منزله غیر قابل تصور است.

ثبت ۶- موضوع قیمت خرید دارایی‌بند (۳) این ماده با دوره تملک کمتر از ۳ سال، قیمت در آخرین صورت‌حساب الکترونیکی خرید می‌باشد. در صورتی که دوره تملک دارای بیش از 3 سال باشد، قیمت روز دارایی های بیش از 3 سال قبل از خرید الکترونیکی، هر کدام که بیشتر باشد، دارایی سرمایه است.

فهرست ۷- دارایی‌های بند (۴) این ماده در صورتی است که نزد بانک‌ها یا مؤسسات معتبر غیربانکی ایرانی سپرده‌شده باشد، در دوره سپرده‌گذاری مشمول مالیات بر عا یدی سرمایه نمی‌باشد.

ثبت ۸- آئین‌نامه اجرایی در خصوص صدور صورت‌حساب الکترونیکی دارایی‌های موضوع بند (۵) این ماده، ظرف مدت ۶ پس از تصویب این ماده توسط سازمان با همکا ری با بانک مرکزی ماه تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

آیا این قانون چه تاثیری بر کاربران ارزهای دیجیتال خواهد داشت؟

از آنجایی که آئین‌نامه اجرایی این ماده طی ۶ ماه آینده تهیه می‌شود و به تصمیم و هیئت وزیران خواهد رسید، تأثیر آن بر کاربران ارز دیجیتال در ایران و بسته به مفاد آن خواهد بود.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به انتقادات علیه این قانون در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت:

اخذ مالیات در قالب طرح فوق، شامل ۹۹درصد مردم نخواهد بود. برخی با ایجاد فضای روانی در قبال این طرح می‌کوشند تا مانع از ایجاد یک جریان شفا در اقتصاد کشور شوند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مشخص کرد:

ما در قالب این طرح گفته‌ایم که هر فرد یا خانواده‌ای به تعداد اعضای خود می‌تو و خودرو داشته باشد. یعنی یک خانواده 4 نفری می‌توان 4 خودرو داشته باشید و مشمول مالیات باشد.

پورابراهیمی اظهاران کرد:

همچنین، در مورد موضوع خرید در این طرح گفته‌ایم که تا مدت 3 سال هیچ ارزشی نمی‌تواند داشته باشد، در حالی که اگر شخصی آرزوی داشته باشد، معافیت دارد و حتی سود سپرده آرزویی به وی داده می‌شود. همچنین، در زمینه اندوخته طلا ما تا میزان 150گرم را به‌طور کل مستثنا و جدا کرده‌ام و معافیت‌ها در این بخش تعریف شده است. به واقع موضوع این طرح به هیچ‌وجه به عام مردم اصابت نکند و این سوداگران هستند که با ایجاد جنگ روانی در این بخش می‌توانند دل مردم را خالی کنند.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا