دانستنی ها

توانایی پیش‌بینی زوال عقل در طی ۱۴ سال آینده با در نظر گرفتن عوامل زیر قابل انجام شد! /جزئیات

ابزار پیش‌بینی قابل توجهترین ابزار در بین سایر ابزارهاست و می‌تواند در جلوگیری از حدود ۴۰ درصد از موارد کمک کند.

دانشمندان 11 عامل خطرزا برای زوال عقل را شناسایی کردند و از آنها برای توسعه ابزاری استفاده کردند که می تواند پیش بینی کند که آیا فرد در 14 سال آینده به این بیماری مبتلا می شود یا خیر. تا سال 2050، پیش‌بینی می‌شود که تعداد بیماران زوال عقل در سراسر جهان تقریباً سه برابر شود و به 153 میلیون نفر برسد. کارشناسان می گویند این یک تهدید به سرعت در حال رشد برای سیستم های بهداشتی و مراقبت اجتماعی آینده است. با این حال، هدف قرار دادن عوامل خطر کلیدی، که برخی از آنها شامل سبک زندگی است، می تواند از حدود 40 درصد موارد زوال عقل پیشگیری کند. یافته های این تحقیق در مجله دسترسی آزاد BMJ Mental Health منتشر شد.

به گزارش گاردین؛ این مطالعه که توسط دانشگاه آکسفورد انجام شد، داده‌های مربوط به افراد 50 تا 73 ساله را که در دو مطالعه طولانی‌مدت در بریتانیا، مطالعه Biobank بریتانیا و مطالعه Whitehall II شرکت کردند، بررسی کرد.

نظرسنجی بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا بر روی 220762 نفر با میانگین سنی 60 سال برای توسعه ابزار ارزیابی خطر و 2934 نفر با میانگین سنی 57 سال از مطالعه Whitehall II به اعتبارسنجی این ابزار کمک کردند. محققان فهرستی از 28 عامل شناخته شده مرتبط با خطر زوال عقل را تهیه کردند و سپس قوی ترین عوامل پیش بینی کننده را شناسایی کردند. این منجر به ظهور فهرستی از 11 پیش‌بینی‌کننده شد که بعداً برای توسعه ابزار خطر زوال عقل در بانک زیستی بریتانیا (UKBDRS) استفاده شد. این ۱۱ عامل عبارتند از سن، تحصیلات، سابقه دیابت، سابقه افسردگی، سابقه سکته مغزی، سابقه زوال عقل والدین، سطح ترک، فشار خون بالا، کلسترول بالا، تنها زندگی کردن و مرد بودن.

علاوه بر این عوامل خطر، محققان همچنین بررسی کردند که آیا افراد دارای ژن خاصی مانند ژن APOE هستند که یک عامل خطر شناخته شده برای زوال عقل است. این ابزار ریسک، ابزار UKBDRS-APOE نام داشت. محققان دریافتند که UKBDRS-APOE بالاترین امتیاز پیش بینی را ایجاد می کند و به دنبال آن ابزار خطر UKBDRS قرار دارد. به گفته محققان، این ابزار به طور قابل توجهی بهتر از سایر ارزیابی های خطر موجود در حال حاضر عمل کرد. علاوه بر شناسایی افراد در معرض خطر، این ابزارها همچنین می توانند اقدامات پیشگیرانه ای را که مردم همچنان می توانند انجام دهند برجسته کنند.

محققان به تحقیقات قبلی اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد تا ۴۰ درصد موارد زوال عقل را می‌توان با تغییر برخی عوامل سبک زندگی مانند ترک سیگار، کاهش فشار خون بالا، کاهش وزن و عدم مصرف الکل پیشگیری کرد. آنها گفتند که ابزار جدید می تواند به عنوان یک ابزار غربالگری اولیه برای زوال عقل استفاده شود تا افراد را در “گروه های خطر” قرار دهد. کسانی که بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند ممکن است برای آزمایش های بیشتر، از جمله ارزیابی شناختی، اسکن مغز و آزمایش خون، بر اساس امتیاز خطر، در اولویت قرار گیرند.

نویسنده اصلی مقاله گفت: UKBDRS می تواند به عنوان یک ابزار غربالگری اولیه برای دسته بندی افراد در گروه های خطر استفاده شود و افرادی که به عنوان پرخطر شناسایی می شوند ممکن است از ارزیابی های پیگیری وقت گیری کمتر که قبلا توضیح داده شد برای توصیف دقیق تر بهره مند شوند.

استادیار سانا سوری در دانشگاه آکسفورد، یکی از نویسندگانی که در مقاله این تحقیق مشارکت داشته است، می گوید: توجه داشته باشید که این امتیاز خطر فقط به ما در مورد شانس ابتلا به زوال عقل می گوید و نتیجه قطعی را نشان نمی دهد. اهمیت هر یک از عوامل خطر متفاوت است، و در حالی که برخی از عوامل در نمره را می توان اصلاح یا درمان کرد، کارهایی وجود دارد که همه ما می توانیم برای کمک به کاهش خطر زوال عقل انجام دهیم.

سن بالا (60 سال و بالاتر) و APOE بیشترین خطر را دارند، در حالی که عوامل قابل اصلاح مانند دیابت، افسردگی و فشار خون بالا نیز نقش مهمی دارند. به عنوان مثال، خطر تخمینی فردی با همه این عوامل تقریباً سه برابر بیشتر از یک فرد هم سن و سال است که هیچ یک از این عوامل را ندارد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا