اخبار روز

چگونه از ابتلا به سالک جلوگیری کنیم؟/جزئیات

طبق گزارش پی ام آپ چگونه از ابتلا به سالک جلوگیری کنیم؟

مسلم خردبین کارشناس اداره بیماری های واگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز امروز ۲۶ مردادماه در کارگاه آموزشی گفت: جذام در بسیاری از استان های کشور وجود دارد و سالانه بیش از 26 هزار نفر در استان به جذام مبتلا می شوند. سالک همچنین در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله ایران، افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، اردن، الجزایر، تونس، مراکش و عربستان حضور دارد.

خردبین با اشاره به اینکه در ایران دو نوع سالک شهری (خشک) و روستایی (مرطوب) وجود دارد، افزود: در بسیاری از استان ها به ویژه در مناطق روستایی، سالک نوع روستایی و در شهرهای بزرگ و متوسط سالک نوع شهری شایع است.

خردبین در ادامه با بیان اینکه سالک شهری در شهرهای کوچک و بزرگ اتفاق می افتد و به دلیل نداشتن ترشحات در سالک شهری به آن سالک خشک نیز گفته می شود، افزود: این بیماری از فرد مبتلا به وسیله پشه خاکی به فرد سالم منتقل می شود؛ همچنین سگ های ولگرد نیز از ناقلان اصلی بیماری سالک هستند.

خردبین با اشاره به اینکه در نوع خشک، دو تا هشت ماه پس از گزش پشه آلوده، برجستگی کوچک قرمز رنگی در محل گزش ظاهر می شود، افزود: پس از گذشت دو تا سه ماه، ضایعه به وضوح قابل مشاهده یا تا حدودی سفت می شود و کم کم فرورفتگی روی آن ایجاد می شود و کم کم ضایعه به صورت زخم باز می شود.

وی همچنین با یادآوری اینکه سالک روستا را به دلیل ترشح در زخم، سالک تر نیز می نامند، افزود: در این نوع سالک، پشه انگل بیماری برخی موش های صحرایی را به انسان منتقل می کند.

در سالک روستایی اغلب چهار ماه پس از گزش پشه خاکی، ضایعه به صورت جوش و سپس به صورت زخم ایجاد شده و به سرعت بزرگ می شود که این زخم اغلب برجسته و دارای ترشح است؛ سالک نوع روستایی اغلب در استان های اصفهان، فارس، خوزستان، کرمان، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، بوشهر، هرمزگان، سمنان، سیستان و بلوچستان، یزد و ایلام دیده می شود

به گفته او،  تجمع زباله ها و نخاله های ساختمانی و نبودن سیستم فاضلاب مناسب، استفاده نکردن یا استفاده نامناسب از پشه بند بهداشتی، نگهداری دام ها و پرندگان در نزدیک منازل، ساخت اماکن مسکونی در مجاورت لانه های جوندگان، مسافرت به مناطق آلوده، زندگی در ساختمان های مخروبه یا نزدیک آنها، استفاده از کودهای غیر استاندارد در زمین های کشاورزی، از جمله عواملی است که موجب ابتلای افراد به سالک می شود.

محل زندگی و تکثیر پشه ناقل بیماری سالک

پشه زمینی اغلب در مکان‌های تاریک و مرطوب، به‌ویژه زیر تخت، پشت کمد، شکاف‌های دیوارها، زیر زمین، در لانه‌های پرندگان، جوندگان و زیر سنگ‌ها زندگی می‌کند. همچنین محل پرورش پشه های زمینی در زباله ها، نخاله های ساختمانی، کود و فضولات حیوانات است.

پیشگیری از بیماری

1. از ریختن زباله و نخاله های ساختمانی در اطراف خانه ها خودداری کنید

2. استفاده از پشه بند، توری و پرده بهداشتی (با منافذ ریز و آغشته به حشره کش) به ویژه در عصر و شب.

3. لباس آستین بلند و شلوار بلند بپوشید، به خصوص عصر و شب.

4. استفاده از پمادهای دور کننده حشرات به ویژه در هنگام غروب و در طول شب (قلم دافع دیت)

5. عصر و شب به مناطق آلوده نروید

6. عدم وجود دام در نزدیکی محل سکونت

7. برای صدمات مشکوک که بیش از 14 روز طول کشیده است، به خصوص اگر در گذشته سفر کرده اید، با مراکز بهداشتی تماس بگیرید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا