دانستنی ها

با این دانه پرمصرف استخوان های خود را تقویت کنید

کنجد یکی از دانه های پر مصرف در آشپزی جوامع شرقی است. دانه های کنجد که از نظر ارزش غذایی بسیار مغذی هستند، از نظر ویتامین ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی بسیار غنی هستند.

به گزارش سلامت نیوز، در ادامه این مطلب در مورد مهم ترین فواید خوردن کنجد صحبت خواهیم کرد که عبارتند از:

کنجد؛ منبع ویتامین های گروه B

کنجد یکی از بهترین منابع ویتامین B است. ویتامین B1 حالت قندها را به انرژی تبدیل می کند. این ویتامین در بدن ساخته نمی شود و باید با غذا تامین شود. ویتامین B2، معروف به ریبوفلاوین، در فرآیندهای بیولوژیکی تولید پروتئین و چربی نقش دارد. ویتامین B3 توانایی کاهش تجمع کلسترول در خون را دارد. ویتامین B6 در بهبود توانایی های حافظه موثر است. اثر هورمونی آن نیز می تواند باعث اضطراب، اختلالات پیش از قاعدگی، افسردگی و … شود. به مقابله با مشکلات کمک می کند. ویتامین B9 نقش مستقیمی در تشکیل گلبول های قرمز دارد و تأثیر آن بر رشد در دوران جنینی تا نوجوانی به اثبات رسیده است. کنجد همچنین حاوی ویتامین E است که از اجزای سلولی محافظت می کند و در حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

دانه های مغذی برای تقویت استخوان ها و ماهیچه ها

گنجاندن کنجد در رژیم غذایی به دلیل وجود املاح زیاد بر استحکام استخوان ها و ماهیچه ها تأثیر می گذارد. کلسیم یکی از این مواد معدنی است که برای رشد و تقویت استخوان ها و دندان ها ضروری است. مس یک ماده ضروری برای تشکیل هموگلوبین و کلاژن است. آهن اکسیژن رسانی خون به سلول ها و ماهیچه ها را تسهیل می کند. منیزیم در تعادل اسیدیته سیستم عصبی نقش دارد و در تولید سروتونین، هورمون شادی، موثر خواهد بود. فسفر نقش مکمل با کلسیم دارد. روی از پیری سلول ها جلوگیری می کند و در سایر فرآیندهای بدن مانند سیستم عصبی، پروستات، سیستم ایمنی و ترمیم نقش دارد.

کنجد و کاهش دهنده کلسترول خون

دانه کنجد حاوی اسیدهای چرب ضروری مانند فیتوسترول است که جذب کلسترول را در روده کوچک کاهش می دهد و منجر به کاهش این چربی های مضر در خون می شود. مقدار زیادی فیبر در پیشگیری از دیابت نوع 2 و همچنین مقابله با مشکلات گوارشی نقش دارد.

کنجد، با هر وعده غذایی

کنجد را می توان با غذاهای مختلف مصرف کرد. اگرچه رایج ترین روش مصرف، افزودن کنجد به نان، دسر و کیک است، اما اگر کنجد را کمی گرم کنید و با ماهی یا مرغ سرو کنید، طعم بسیار خوبی خواهد داشت. همچنین برای کودکانی که تمایلی به جویدن پودر کنجد ندارند یا از خوردن کنجد خودداری می کنند نیز مناسب است. ارده نیز یکی از فرآورده های کنجدی عالی است که می توان آن را به عنوان صبحانه یا با انواع سس میل کرد و یا با افزودن کمی به غذاهای آبدار میل کرد. در هر صورت توصیه می شود هر روز مقداری دانه کنجد به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا