اخبار روز

با این تلفن غول پیکر ماهواره ای/عکس، تلفن همراه معمولی خود را به یک تلفن همراه ماهواره ای تبدیل کنید

در سپتامبر 2022، شرکت آمریکایی AST Space Mobile یک ماهواره غول پیکر به نام BlueWalker 3 را روی موشک فالکون 9 اسپیس ایکس پرتاب کرد. Bluewacker 3 یک نمونه اولیه ماهواره مخابراتی است که می تواند اینترنت ماهواره ای را مستقیماً بدون هیچ گونه تغییر سخت افزاری به تلفن های همراه سنتی برساند.

به لطف آنتن عظیم 64 متر مربعی، تبدیل تلفن های همراه معمولی به تلفن های ماهواره ای امکان پذیر است. این بزرگترین آنتن تجاری است که تا کنون در مدار پایین زمین مستقر شده است. بنابراین جای تعجب نیست که بر اساس یک مطالعه جدید، Blowwalker 3 اکنون یکی از درخشان ترین اجرام در آسمان است.

Bluewacker 3 حتی از جمینی یا زحل نیز درخشان‌تر است

ستاره شناسان درخشندگی اجرام آسمانی را با استفاده از کمیتی به نام قدر اندازه گیری می کنند. هر چه جسم روشن تر باشد، عدد قدر آن کوچکتر است و حتی می تواند به اعداد منفی برسد. خورشید، ماه، زهره، مشتری و شباهنگ (درخشنده ترین ستاره در آسمان شب) همگی دارای قدر منفی هستند. ستاره ای مانند وگا (کرکس نشسته) قدری در حدود صفر دارد و قدر ستاره قطبی تقریباً دو است. مقدار دو معمولاً حد ستاره هایی است که می توانیم در شهر ببینیم. اگر آسمان صاف و به دور از آلودگی نوری باشد، امکان رصد اجرام تا قدر 6 نیز وجود دارد.

بسته به اینکه آسمان چقدر تاریک است و کجا هستیم، چندین هزار ستاره با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند. ماهواره Bluewacker 3 به طور طبیعی روشن نیست و از آن نور منعکس شده از خورشید به زمین را می بینیم. در زاویه قائم، این ماهواره دارای روشنایی 0.4 است و با این مقدار یکی از 15 جرم آسمانی درخشان است. Bluewacker 3 حتی از جمینی یا زحل نیز درخشان‌تر است.

ماهواره Bellowaker 3 در تاسیسات AST Space Mobile Company.

پیرو بنونوتی، مدیر مرکز حفاظت از آسمان اتحادیه بین‌المللی نجوم، نوامبر گذشته در بیانیه‌ای گفت: «Blowwalker 3 نشان‌دهنده یک تغییر عمده در سیستم‌های ماهواره‌ای است و باید به ما فرصتی برای تفکر بدهد.»

مشکل فقط خود ماهواره نیست، حتی رابط بین Bluewacker 3 و مرحله بالایی موشک چهار برابر روشن‌تر از دستورالعمل‌های اتحادیه بین‌المللی نجوم برای اجرام بود. از زمانی که SpaceX شروع به ساخت ابرسیستم ماهواره ای Starlink خود کرد، ماهواره های فوق درخشان این شرکت رگه هایی از نور را بر روی تصاویر نجومی به جا گذاشتند.

با توجه به افزایش قابل توجه تعداد ماهواره ها در سال های اخیر، آلودگی نوری به طور قابل توجهی افزایش یافته است. از دست دادن دسترسی به آسمان شب آنقدر برای اخترشناسان آزاردهنده بود که اصطلاح جدیدی برای توصیف درد آن فقدان ابداع کردند: noctology.

تعداد ماهواره ها نه تنها از نظر بصری بر نجوم تأثیر می گذارد. ارسال سیگنال‌های تلفنی از فضا همچنین بر نجوم رادیویی و توانایی استفاده از ظروف بزرگ برای مطالعه کهکشان‌های دوردست یا نظارت بر سیارک‌های خطرناک تأثیر می‌گذارد. این مشکل می تواند یک مشکل بزرگ برای تاسیسات نجومی موجود و حتی آینده مانند رصدخانه آرایه کیلومتر مربعی (SKAO) ایجاد کند.

اخترشناسان تلسکوپ‌های رادیویی را تا حد امکان دور از فعالیت‌های انسانی قرار می‌دهند و به دنبال مکان‌هایی روی زمین می‌گردند که در آن‌ها دریافت تلفن همراه کم است یا اصلاً دریافت نمی‌شود. فرکانس‌های ویژه برای تلفن‌های همراه اکنون رصد آسمان را حتی در مناطقی با سکوت رادیویی به یک چالش تبدیل می‌کند. به گفته مدیر کل SKAO، ماهواره های جدید مانند Blue Walker 3 می توانند وضعیت را بدتر کنند و توانایی ما را برای انجام تحقیقات علمی تهدید کنند.

Sangeeta Nandakumar، نویسنده مطالعه جدید، و تیم او استدلال می کنند که قبل از پرتاب فضاپیما، شرکت های ماهواره ای باید سعی کنند تاثیر آنها بر آسمان شب و نجوم را کاهش دهند. AST Space Mobile قصد دارد 90 نسخه مشابه دیگر از Blue Walker 3 را در سال های آینده منتشر کند. چشم انداز یک آسمان شب روشن تر به معنای آینده تیره ای برای علاقه مندان به نجوم است.

۵۸۵۸

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا