دانستنی ها

اقدامات ساده برای کاهش خطر نارسایی قلبی! | جزئیات

یک مطالعه تازه‌ترین نتایج آن حاکی از این است که مسواک‌زدن سه بار در روز، می‌تواند خطر ابتلا به نارسایی قلبی را به اندازه ۱۲ درصد کاهش دهد.

بهداشت دهان ضعیف ممکن است باعث بروز التهاب سیستمیک شود که می‌تواند باعث ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی شود. فیبریلاسیون دهلیزی زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های عضلانی دهلیز به صورت نامنظم تحریک و منقبض می‌شوند و انقباض منظم دهلیز وجود ندارد. این باعث می‌شود دهلیزها نتوانند خون را به صورت کامل به بطن‌ها پمپ کنند و بطن بدون نظم و بدون پیروی و انتظار دهلیز، منقبض می‌شود.

تحقیقات دانشگاه EWHA در کره جنوبی، به بررسی رابطه بین شاخص‌های بهداشت دهان و دندان با فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی، پرداخته است.

در مجموع 161286 فرد بین 40 تا 79 سال از سیستم بیمه سلامت ملی کره در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد سابقه فیبریلاسیون دهلیزی یا نارسایی قلبی نداشتند. این افراد بین سال های 2003 تا 2004 تحت معاینات پزشکی منظم قرار گرفته بودند. محققان اطلاعاتی در مورد سلامت، وزن، آزمایش های پزشکی، بیماری ها، شیوه زندگی و سلامت دهان جمع آوری کردند.

در طول ده و نیم سال گذشته، چهار هزار و نهصد و یازده نفر خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و هفت هزار و نهصد و هفتاد و یک نفر نیز خطر ابتلا به نارسایی قلبی پیدا کرده‌اند.

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که مسواک زدن دندان‌ها حداقل سه بار در روز، به میزان ۱۰ و ۱۲ درصد به ترتیب، خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی را در طول ده و نیم سال کاهش می‌دهد. در این مطالعه، مکانیسم‌های دقیق این رابطه بررسی نشده است، اما محققان فرضیاتی را برای توجیه این اتفاق ارائه کرده‌اند.

بر اساس این فرضیه‌ها، مسواک زدن مکرر می‌تواند باعث کاهش باکتری‌های بین دندان و لثه شده و از ورود آن به جریان خون جلوگیری کند. بهداشت نامناسب دهان و دندان می‌تواند باعث ورود باکتری‌های مخرب به خون شود و باعث ایجاد التهاب در بدن گردد. این باکتری‌ها می‌توانند باضعاف کردن قلب، سبب افزایش نامنظم ضربان قلب شوند.

نتایج این مطالعه در Preventive Cardiology منتشر شد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا