دانستنی ها

با این مواد غذایی هوش فرزندان خود را افزایش دهید! / بهبود عملکرد مغز کودک با این 5 خوراکی!

اهمیت تغذیه در عملکرد بدن و مغز و تاثیری که بر روی هوش دارد بر هیچ کس پوشیده نیست. اهمیت مواد غذایی برای کودکان بیشتر از رده های سنی دیگر تهمیت دارد زیرا آن ها در سنین رشد هستند. در ادامه به معرفی مواد غذایی پر اهمیت برای کودکان می پردازیم.

تغذیه مناسب برای رشد جسمی و ذهنی ضروری است. اگر یک برنامه غذایی مغذی و متعادل برای کودکان در نظر بگیرید، گام بزرگی در جهت بهبود عملکرد مغز، حافظه و هوش کودک خود برداشته اید. جالب است بدانید در حالی که مغز تنها 2 درصد از توده بدن انسان را دارد، نزدیک به 20 درصد از انرژی شما را مصرف می کند. مغز برای عملکرد و رشد به ترکیبی از پروتئین ها، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد.

والدین اغلب به دنبال بهترین راه ها برای قوی و سالم نگه داشتن فرزندان خود هستند. بزرگترین چالش در این زمینه تغذیه کودک است، چه بخوریم تا باهوش تر و قوی تر شویم؟ تحقیقات زیادی در مورد غذاهایی که کودکان در حال رشد باید بخورند تا تمام مواد مغذی مورد نیاز برای سالم بودن را دریافت کنند، انجام شده است. در مورد تغذیه مورد نیاز برای تقویت مغز باید گفت که هیچ غذای جادویی وجود ندارد که کودک را یک شبه باهوش کند، اما غذاهایی هستند که مصرف منظم آنها به رشد مغز کمک می کند و توانایی های شناختی را در کودکان تقویت می کند. مواد مغذی موجود در غذا منبع سوختی برای مغز هستند. آنچه برای تغذیه کودک خود انتخاب می کنید می تواند بر یادگیری، درک و حافظه کودک شما تأثیر بگذارد.

در زیر به برخی از غذاهای مغذی که به افزایش بهره وری مغز کودکان کمک می کنند اشاره شده است.

1. توت‌ها

یکی از بهترین غذاها برای کمک به تقویت عملکرد مغز کودکان، توت‌های خوشمزه و مقوی است. مطالعات نشان می دهد که خوردن توت سفید با تقویت قدرت مغز و حافظه مرتبط است. این میوه به دلیل ترکیبات مفیدی که دارد، زمان ماندگاری اطلاعات و خاطرات را در مغز افزایش می دهد. توت ها همچنین منبع خوبی از چربی های امگا 3 هستند.

طبق مطالعات، خوردن توت فرنگی همچنین می تواند به مرور زمان از دست دادن حافظه را به تاخیر بیندازد و به بهبود حافظه کمک کند.

2. سیب

مطالعات نشان می دهد که سیب می تواند به کاهش آسیب های شیمیایی به سلول های مغز کمک کند. سیب حاوی کوئرستین است که یک آنتی اکسیدان مفید برای بهبود مهارت های ذهنی است. اگر کودک شما روزی یک سیب بخورد، مغز او در برابر آسیب های شیمیایی مقاوم تر می شود و ذهنش پویاتر می شود.

3. تخم مرغ

محققان دریافته اند که خوردن تخم مرغ برای صبحانه در کودکان اسیدهای ضروری امگا 3 را تامین می کند و انتقال دهنده های عصبی را در مغز کودک تقویت می کند. تخم مرغ همچنین حاوی ویتامین E است که به مبارزه با افسردگی کمک می کند. تخم مرغ منبع خوبی از مواد مغذی برای رشد و نمو است و به طور قابل توجهی روند رشد را در کودکان خردسال بهبود می بخشد.

4. گیاهان و سبزیجات

سبزیجات برگ دار: سرشار از ویتامین های B6، B12، آهن و فولات، مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم پیچ. مطالعات نشان می دهد که خوردن تنها یک وعده سبزی برگ دار در روز خطر زوال عقل و پیری مغز را تا چهار سال کاهش می دهد.

تخمه کدو تنبل: خوردن روزانه یک مشت تخمه کدو تنبل به رشد مهارت های شناختی و حافظه در سنین پایین کمک می کند.

غلات کامل: سبوس، بلغور جو دوسر، برنج قهوه ای و جوانه گندم حاوی مقادیر زیادی ویتامین B6 و فولات هستند که جریان خون را به مغز افزایش می دهد.

دانه ها و مغزها: آجیل با تامین اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 به بهبود خلق و خوی کمک می کند و تیامین و منیزیم موجود در آنها حافظه را تقویت می کند.

بروکلی منبع عالی ویتامین K است که عملکرد شناختی و قدرت مغز را بهبود می بخشد.

گوجه فرنگی: این میوه حاوی لیکوپن است که یک آنتی اکسیدان قوی است که با آسیب رادیکال های آزاد به سلول ها مبارزه می کند و خطر ابتلا به زوال عقل به ویژه آلزایمر را کاهش می دهد. آب گوجه فرنگی نیز منبع خوبی از آهن است.

5. شکلات تلخ

هرچه شکلات تیره تر باشد، مفیدتر است زیرا حاوی فلاونوئیدهای بیشتری است. فلاونوئیدها آنتی اکسیدانی هستند که از آسیب سلولی جلوگیری کرده و التهاب را کاهش می دهند. مطالعات نشان می دهد که مصرف متوسط ​​شکلات تلخ با 70 درصد کاکائو به بهبود سلامت مغز و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. شکلات تلخ گردش خون را در مغز افزایش می دهد و در حفظ سلامت مغز و افزایش هوش معجزه می کند.

منبع: پی ام آپ

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا