فتالات‌ها معمولاً در پلاستیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و محققان الان آنها را با مشکلات رشدی در پسران نوپایی که در رحم مادر در معرض این ماده شیمیایی قرار گرفته‌اند مرتبط می دانند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، مطالعه جدید این مواد شیمیایی را با مشکلات رشد عاطفی و رفتاری در پسران ۲ ساله‌ای که در سه ماهه اول بارداری در معرض این ماده شیمیایی بودند، مرتبط می‌کند.

یک مطالعه جدید نشان داده است که این مواد شیمیایی با مشکلات رشد عاطفی و رفتاری در پسران 2 ساله ای که در سه ماهه اول بارداری در معرض این ماده شیمیایی قرار گرفته اند، مرتبط است.

«لیرون کوهن الیراز»، نویسنده اصلی مطالعه، گفت: «یافته‌های ما بر تأثیر بالقوه قرار گرفتن مادر در معرض فتالات‌ها بر رشد عاطفی و رفتاری کودکان، به‌ویژه در میان پسران تأکید می‌کند.»

وی افزود: “مطالعه ما نیاز به آگاهی بیشتر برای کاهش قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر در دوران بارداری را برجسته می کند.”

این مواد شیمیایی در کفپوش های وینیل، روغن های روان کننده، صابون ها، شامپوها و غیره استفاده می شود.

فتالات ها مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز هستند که از جفت عبور می کنند. وقتی توسط جنین جذب می‌شوند، می‌توانند هورمون‌های زنانه را تقلید یا مسدود کنند یا در مردان، هورمون‌هایی را که در رشد جنسی مردانه نقش دارند، سرکوب کنند.

برای این مطالعه، محققان زنانی را انتخاب کردند که در هفته 11 تا 18 بارداری بودند. ادرار آنها برای وجود محصولات جانبی فتالات (DEHP، DiNP و MBzBP) مورد بررسی قرار گرفت.

پیشرفت رشدی و رفتاری نوزادان در سن 2 سالگی ارزیابی شد.

پسرانی که در سه ماهه اول در معرض سطوح بالاتر DEHP قرار گرفتند در معیارهای رشد فردی و اجتماعی امتیاز کمتری داشتند. اینها مهارت هایی هستند که افراد برای تعامل و برقراری ارتباط با دیگران از آنها استفاده می کنند.

پسران نوپا همچنین در مقیاس های واکنش عاطفی، اضطراب و افسردگی نمرات بالاتری کسب کردند.

بر اساس این گزارش، تفاوتی در مواجهه دختران با سطوح مختلف DEHP در دوران بارداری مشاهده نشد.

به گفته محققان، مطالعات بیشتری برای درک بهتر پیامدهای دراز مدت مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز بر سلامت و توسعه انسان مورد نیاز است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *