دانستنی ها

علائم و مشکلات پوستی که نشان دهنده بیماری های کبد است

کبد نقش مهمی در سلامت و فرآیندهای بدن ایفا می کند. به همین دلیل، مشکلات پوستی و کبدی ممکن است رخ دهد. چهار تغییر پوستی که نشان می دهد کبد بیمار دارید.

به گزارش دیدبان ایران، علائم پوستی نشان دهنده بیماری کبدی در زیر آمده است:

پوست زرد

یکی از بیش از 500 عملکرد کبد تولید و ترشح مایعی به نام صفرا است که چربی ها را می شکند و به هضم غذا کمک می کند. ماده زرد رنگ بیلی روبین رنگدانه صفرا است. هنگامی که مشکلی در کبد وجود دارد، بیلی روبین می تواند تجمع پیدا کند و باعث زردی پوست، سفیدی چشم ها و غشاهای مخاطی شود.

همچنین ادرار تیره تر می شود. سایر علائم زردی عبارتند از تب، لرز، درد معده و مدفوع روشن. شرایطی مانند عفونت، سنگ کیسه صفرا و اختلالات خونی و همچنین برخی داروها می توانند باعث زردی شوند. اما ظاهر زرد رنگ، به خصوص زمانی که همراه با علائم دیگر رخ می دهد، می تواند به این معنی باشد که کبد شما دچار مشکل شده است.

قرمزی کف دست

کبد نقش بسیار مهمی در فرآیند تنظیم هورمونی دارد و نوسانات سطح هورمونی باعث بروز بیماری هایی مانند ««اریتم کف دست»» می شود. اریتم کف دست یک بیماری پوستی است که باعث قرمز شدن کف دست می شود. ممکن است ارثی باشد یا ممکن است نتیجه بیماری های مختلف باشد.

عوامل متعددی ممکن است مسئول قرمزی کف دست باشد، از جمله بارداری و شرایط ارثی. اما بیماری کبد می تواند باعث گشاد شدن رگ های خونی دست و قرمز شدن کف دست شود. (این می تواند در پاها نیز رخ دهد، جایی که به عنوان اریتم کف پا شناخته می شود.)

اگر هر دو کف دست (یا پای شما) قرمز است و وقتی روی آن فشار می‌دهید، ناحیه رنگ پریده (سفید) می‌شود، یا اگر کف دست‌هایتان گرم است، ممکن است اینها نشانه‌های اریتم کف دست باشد.

خارش پوست

در حالی که خارش پوست اغلب با مسائلی مانند آلرژی، نیش حشرات و حتی گرد و غبار همراه است، اما می تواند به دلیل افزایش سطح نمک های صفراوی زیر پوست نیز ایجاد شود. خارشی که در شب بدتر می شود ممکن است نشانه ای از مرتبط بودن این بیماری با کبد باشد.

طبق گفته کلینیک مایو، برخی افراد در یک ناحیه مانند کف پا یا کف دست دچار خارش می شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در سراسر بدن خارش را تجربه کنند. خارش ناشی از بیماری کبد معمولاً شامل بثورات یا ضایعات پوستی نمی شود.

خارش پوست ناشی از بیماری کبد معمولاً اندام ها، به ویژه کف دست و کف پا را درگیر می کند و اغلب با گرما (از جمله حمام آب گرم)، قاعدگی، درمان جایگزینی هورمون، اوایل بارداری و تماس با پشم تشدید می شود.

رگهای عنکبوتی

آنژیوم های عنکبوتی رگ های خونی هستند که در نزدیکی سطح پوست جمع شده اند و ممکن است نشانه ای از سیروز کبدی باشند. سیروز یک زخم در کبد است که در اثر بیماری های مختلف کبدی ایجاد می شود.

از آنجایی که کبد در پردازش خون خروجی از معده و روده بسیار مهم است، وجود بافت اسکار روند را مختل می کند، جریان خون را کند می کند و باعث فشار می شود. این وضعیت می تواند باعث ایجاد رگ های عنکبوتی یا لکه های قرمز روی بینی و سایر نواحی پوست شود و باعث کبودی شود.

سایر شرایط مانند آسیب دیدگی یا ایستادن طولانی مدت نیز می تواند باعث ایجاد رگ های عنکبوتی شود. با این حال، اگر متوجه ظاهر رگ‌های عنکبوتی شدید و علاوه بر آن احساس ضعف، خستگی غیرعادی، نفخ شدید یا زرد شدن پوست یا چشم‌هایتان کردید، باید به پزشک مراجعه کنید.

از آنجایی که کبد به روش‌های مختلف کار می‌کند، منطقی است که هنگام اشتباه، سیگنال‌های هشدار متفاوتی را ارسال کند و برخی از این نشانه‌های مشکل نیز می‌توانند روی پوست ظاهر شوند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا