اخبار روز

نشانه های حمله قلبی چیست؟/ چه علائمی را باید جدی بگیریم؟

حمله قلبی یکی از شایع ترین بیماری ها در جوامع مختلف است. از علل سکته قلبی می توان به کم تحرکی، خوردن غذاهای چرب، استرس، دیابت و … اشاره کرد. ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد، اما بسیاری از افراد به زندگی عادی خود ادامه می دهند و پس از حمله قلبی بهبود می یابند. در این گزارش با ما همراه باشید تا به چند سوال مهم حمله قلبی پاسخ دهیم.

عضله قلب برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارد و سکته قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون اکسیژن‌رسان به عضله قلب کاهش یافته یا به طور کامل قطع شود که این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که عروق کرونر که جریان خون را به عضله قلب می‌رسانند، در اثر تجمع چربی، کلسترول و سایر مواد که در مجموع پلاک نامیده می‌شوند، تنگ شوند. ممکن است در اطراف پلاک، لخته خون تشکیل شود که این لخته می‌تواند خون‌رسانی به عضله قلب را مختل کند.

علائم حمله قلبی چیست؟

درد یا ناراحتی قفسه سینه نشان دهنده یک مشکل قلبی احتمالی است. با این حال، علائم دیگری نیز ممکن است رخ دهد. به شایع ترین علائم حمله قلبی توجه کنید:

ناراحتی قفسه سینه (از جمله درد قفسه سینه، فشار یا سفتی)
درد یا ناراحتی در یک یا هر دو بازو، فک، گردن، پشت، شانه یا شکم
آسم
سرگیجه یا سبکی سر
حالت تهوع
عرق

این علائم را جدی بگیرید. اگر درد قفسه سینه یا علائم دیگر را تجربه کردید، فوراً با ۱۱۵ تماس بگیرید.

تفاوت بین حمله قلبی و ایست قلبی چیست؟

این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما در واقعیت، “سکته قلبی” و “ایست قلبی” دو رویداد متفاوت را توصیف می کنند. حمله قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون به قلب مسدود شود. ایست قلبی ناگهانی مشکلی است که به دلیل ریتم نامنظم قلب ایجاد می شود. حمله قلبی می تواند باعث ایست قلبی شود.

علامت هشدار دهنده حمله قلبی

در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده حمله قلبی، فورا با ۱۱۵ تماس بگیرید. گاهی حملات قلبی ناگهانی و شدید است، اما گاهی به آرامی و با ناراحتی خفیف شروع می شود.

شایع ترین علائم هشدار دهنده حمله قلبی

ناراحتی قفسه سینه: این علائم ممکن است به صورت سفتی یا درد قفسه سینه ظاهر شوند، خود به خود از بین رفته و دوباره بازگردند.
درد بالای بدن: شامل یک یا هر دو بازو، کمر، گردن، فک، شانه یا شکم.
تنگی نفس: ممکن است با یا بدون درد قفسه سینه رخ دهد.
سایر علائم احتمالی: عرق سرد، حالت تهوع، سرگیجه یا سبکی سر

آیا تمام درد قفسه سینه نشانه حمله قلبی است؟

نه با این حال، اگر احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه دارید، فورا به اورژانس یا پزشک مراجعه کنید.

یکی از شایع ترین علائم مشکلات قلبی، درد قفسه سینه (یا آنژین صدری) است. این درد معمولا زمانی اتفاق می افتد که عضله قلب خون و اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نمی کند. این علامت جدی نشان می دهد که شما ممکن است در معرض خطر حمله قلبی باشید.

آیا غیر از انسداد عروق کرونر، علل دیگری برای حمله قلبی وجود دارد؟

گاهی اوقات یکی از عروق کرونر به طور موقت منقبض می شود (اسپاسم). این باریک شدن می‌تواند در رگ‌های خونی با ظاهر طبیعی نیز رخ دهد. یک انقباض قوی می تواند منجر به حمله قلبی شود.

یکی دیگر از علل نادر حمله قلبی، پارگی خود به خود دیواره عروق کرونر است. گاهی اوقات این عروق ممکن است به دلایلی مانند نازک شدن دیواره عروق کرونر خود به خود پاره شوند.

کدام افراد بیشتر در معرض حمله قلبی هستند؟

خطر حمله قلبی در افراد دارای عوامل خطر بیشتر است. این عوامل عبارتند از:

سیگار
فشار خون بالا
کلسترول بالا
دیابت
عدم فعالیت بدنی
اضافه وزن یا چاق
سابقه خانوادگی بیماری قلبی، بیماری قلبی یا سکته مغزی

مراقب باشید، پزشک می تواند به شما در درک عوامل خطر و اقداماتی که در مورد آنها انجام دهید کمک کند.

چرا قبل از حمله قلبی هیچ علامت هشدار دهنده ای نداشتم؟

انسداد شریان ممکن است در مراحل اولیه علائمی ایجاد نکند، اما اگر یکی از شریان‌های کرونر بیش از 70 درصد تنگ شده باشد، به خصوص در حین فعالیت که قلب به اکسیژن بیشتری نیاز دارد، علائم درد قفسه سینه و سنگینی ممکن است رخ دهد.

اگر یکی از شریان های کرونری تنگ شود، بخشی از خون رسانی توسط رگ های خونی دیگر جبران می شود. این توضیح می دهد که چرا برخی از افراد ممکن است هیچ علامت هشدار دهنده ای نداشته باشند.

افراد مبتلا به دیابت بیشتر مستعد حملات قلبی هستند، اما این حملات می توانند با درد کم یا بدون درد رخ دهند که به آن حمله قلبی خاموش می گویند.

تفاوت در علائم حمله قلبی در زنان و مردان

علائم حمله قلبی در زنان و مردان متفاوت است. همانند مردان، شایع ترین علامت حمله قلبی در زنان درد یا ناراحتی قفسه سینه است، اما زنان اغلب علائمی را تجربه می کنند که کمتر با حمله قلبی همراه است، مانند تنگی نفس و حالت تهوع.

آیا قلب من برای همیشه آسیب دیده است؟

هنگامی که علائم حمله قلبی شروع می شود، آسیب به عضله قلب شروع می شود. میزان آسیب به فاصله زمانی بین تشنج و شروع درمان و انسداد سیاهرگ بستگی دارد. عضله قلب معمولا چند هفته طول می کشد تا بهبود یابد. قلب عضوی مقاوم است و حتی اگر بخشی از آن به شدت آسیب ببیند، به کار خود ادامه می دهد. با این حال، به دلیل آسیب، ممکن است ضعیف شده و قادر به پمپاژ خون به طور معمول نباشد که به نارسایی قلبی معروف است.

پس از حمله قلبی، درمان مناسب و تغییر سبک زندگی می تواند از آسیب بیشتر به عضله قلب جلوگیری کند، از تکرار حمله قلبی جلوگیری کند و روند بهبود را تسریع کند.

چه زمانی باید فورا به اورژانس مراجعه کرد؟

علائم سکته قلبی را به خاطر داشته باشید و در صورت مشاهده آن حتی اگر از وقوع سکته قلبی مطمئن نیستید با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. فراموش نکنید که هر یک دقیقه بسیار مهم است. اقدام سریع و به‌ موقع می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد. اگر شما یا نزدیکانتان علائم هشدار دهنده سکته قلبی را داشتید، بلافاصله با ۱۱۵ تماس بگیرید. تیم خدمات اورژانس می‌تواند بلافاصله پس از رسیدن به شما درمان را شروع کند.

امدادگران برای انجام احیا در فردی که قلبش متوقف شده است آموزش دیده اند. علاوه بر این، افرادی که با آمبولانس به بیمارستان منتقل می شوند، معمولاً با سرعت بیشتری در بیمارستان درمان می شوند.

درد قفسه سینه یا آنژین صدری

آنژین صدری احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه است. این وضعیت زمانی رخ می دهد که عضله قلب خون و اکسیژن کافی دریافت نمی کند. در این صورت، ممکن است احساس فشار یا گرفتن در قفسه سینه خود داشته باشید. این ناراحتی می‌تواند به شانه‌ها، بازوها، گردن، فک، شکم یا پشت سرایت کند. حتی درد قفسه سینه می تواند مانند یک سوء هاضمه باشد. برخی از افراد هیچ دردی احساس نمی کنند و فقط علائم دیگری مانند تنگی نفس یا خستگی دارند.

انواع درد قفسه سینه:

درد مداوم؛ اغلب با ورزش یا استرس رخ می دهد. این بدان معنی است که ضربان قلب و فشار خون افزایش می یابد و ماهیچه قلب به اکسیژن بیشتری نیاز دارد. استراحت یا مصرف دارو معمولا مشکل را حل می کند. گاهی اوقات شبیه علائم سوء هاضمه است.

درد ناپایدار؛ با فعالیت بدنی کم و حتی در حالت استراحت یا خواب رخ می دهد و به شکل های شگفت انگیزی خود را نشان می دهد.

معمولاً این وضعیت با استراحت یا دارو بهبود نمی‌یابد، اما به مرور زمان بدتر می‌شود.

درد ناپایدار قفسه سینه می تواند به سرعت منجر به حمله قلبی شود و به عنوان یک اورژانس در نظر گرفته می شود.

علل درد قفسه سینه

عوامل اصلی بیماری عروق کرونر عبارتند از:

کلسترول بالا
فشار خون بالا
کشیدن سیگار
دیابت (مرض قند)
اضافه وزن یا چاقی
سندروم متابولیک
عدم فعالیت بدنی
رژیم غذایی ناسالم
افزایش سن (آقایان بعد از ۴۵ سالگی و خانم‌ها بعد از ۵۵ سالگی)
سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی

تشخیص علت درد قفسه سینه

درد قفسه سینه همیشه باید توسط پزشک بررسی شود. زیرا ممکن است برای جلوگیری از حمله قلبی نیاز به درمان فوری داشته باشید. پزشک شما احتمالاً شما را معاینه می کند و در مورد علائم، عوامل خطر، سابقه بیماری قلبی عروقی و سابقه خانوادگی سؤالاتی می پرسد. علاوه بر حمله قلبی، سایر شرایط نیز می توانند باعث درد قفسه سینه شوند:

آمبولی ریه
پارگی آئورت
عفونت ریه
تنگی آئورت
بیماری عضله قلب
پریکاردیت (التهاب در بافت‌های اطراف قلب)
حمله عصبی
سوء هاضمه

تفاوت بین سوزش سر دل و حمله قلبی چیست؟

سوزش سر معده یا درد ناشی از سوء هاضمه اسیدی، مربوط به مری شماست. اما از آن جایی که مری و قلب در نزدیکی یکدیگر قرار دارند، هر کدام می‌توانند باعث درد قفسه سینه شوند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم سوزش‌معده و قلب را با هم اشتباه می‌گیرند. سوزش معده یک بیماری شایع است که در اثر پس زدن اسید معده به مری (رفلاکس) ایجاد می‌شود. این امر می‌تواند باعث درد قفسه سینه شود که گاهی به گردن، گلو یا فک انتشار می‌یابد.

اگر مطمئن نیستید که درد شما ناشی از سوزش معده است یا از قلب ناشی شده، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. این دو موضوع به آسانی اشتباه گرفته می‌شوند؛ بنابراین اجازه دهید پزشک متخصص قلب و عروق این احتمال را بررسی کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا