دانستنی ها

حقایق جالبی که باید در مورد رژیم مدیترانه ای بدانید!

سبک زندگی مدیترانه ای، که شامل عواملی مانند رژیم غذایی، عادات غذایی، استراحت و ورزش است، با فواید سلامتی متعدد خود، هم از نظر سلامت قلب و هم محافظت در برابر سرطان، توجه را به خود جلب می کند. اما آیا می توان این مزایا را در خارج از جغرافیای منحصر به فرد منطقه مدیترانه تکرار کرد؟

به گزارش هلت لاین، در مطالعه‌ای که نتایج آن در مجموعه مقالات «Mayo Clinic» منتشر شد، محققان تاکید کردند که افراد میانسال ساکن بریتانیا که از سبک زندگی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند،  مرگ و میر به دلایل مختلف جسمانی و مرگ ناشی از سرطان را به ترتیب ۲۹ و ۲۸ درصد کاهش داده است.

حقایق جالب در مورد سبک زندگی مدیترانه ای رژیم غذایی مدیترانه ای چیست؟  چگونه یک فرد در برابر بیماری ها مصون می شود؟

حقایق جالبی که باید در مورد رژیم مدیترانه ای بدانید!

نویسنده اصلی مطالعه، اپیدمیولوژیست تغذیه در دانشگاه خودمختار مادرید در اسپانیا و استاد مدعو در هاروارد. مرسدس سوتوس پریتو می‌گوید: «این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که فراتر از رژیم غذایی، سایر اجزای سبک زندگی مدیترانه‌ای نیز ممکن است کمک کنند.» مدرسه بهداشت عمومی تی اچ چان،  نقش واحد و قوی تری در کاهش خطر مرگ، سرطان و بیماری های قلبی عروقی، نه تنها در کشورهای مدیترانه ای بلکه در کشورهای غیر مدیترانه ای ایفا می کند.

مرسدس سوتو پریتو و همکارانش از داده‌های گروهی UK Biobank استفاده کردند که سبک زندگی و عادات غذایی 110799 نفر 40 تا 75 ساله در بریتانیا را طی 9 سال تجزیه و تحلیل کرد.

با استفاده از سیستم MEDLIFE، محققان توانستند امتیازاتی را برای اعضای گروه ایجاد کنند که نشان دهنده تبعیت آنها از سبک زندگی مدیترانه ای بود. عوامل «مود لایف» به سه دسته اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای، عادات غذایی و عادات فیزیکی و اجتماعی تقسیم شدند.

چرا رژیم مدیترانه ای؟

رژیم غذایی مدیترانه ای با مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، چربی های سالم (مانند روغن زیتون) و پروتئین بدون چربی، در درجه اول ماهی، مشخص می شود. عادات غذایی کشورهای این منطقه شامل محدود کردن مصرف نمک و شکر و کاهش قرار گرفتن در معرض غذاهای فرآوری شده است. عوامل اجتماعی عبارتند از معاشرت با دوستان، به ویژه هنگام غذا خوردن و ورزش های گروهی، همانطور که در این تحقیق اشاره شد.

محققان با استفاده از ارزیابی‌های خود گزارش‌شده از رژیم غذایی و فعالیت بدنی، توانستند تعیین کنند که گروه Biobank بریتانیا تا چه اندازه به مؤلفه‌های کلیدی سبک زندگی مدیترانه‌ای پایبند است.

نتایج این مطالعه نشان داد که افرادی که بیشترین میزان پایبندی به سبک زندگی مدیترانه ای را داشتند در مقایسه با افرادی که کمترین میزان پایبندی را داشتند بیشترین مزایای محافظتی را داشتند. در میان افراد میانسال با بالاترین میزان سازگاری، مرگ ناشی از همه علل مرگ جسمانی و مرگ ناشی از سرطان به ترتیب 29 درصد و 28 درصد کاهش یافت. در واقع، محققان دریافتند که هر دو امتیاز افزایش در امتیاز Mod Life افراد، خطر مرگ ناشی از همه علل و سرطان را تا 9 درصد کاهش می دهد.

در حالی که شواهد مربوط به اثرات مفید رژیم غذایی مدیترانه ای، به ویژه در مورد بیماری های قلبی عروقی، همچنان در حال رشد است، سؤالاتی در مورد کاربرد آن در خارج از منطقه جغرافیایی که در آن منشأ گرفته است (کشورهای اطراف دریای مدیترانه) در ذهن محققان باقی مانده است. خود را اشغال کرد. در واقع، مقاله‌ای که همین امسال منتشر شد، هم به فواید این رژیم اشاره می‌کند و هم نگرانی‌هایی را در مورد آن ایجاد می‌کند: الزام به رعایت دقیق آن برای بهترین اثرات محافظتی برای اکثر مردم در دنیای امروز غیرعملی است.

بنابراین، درک این نکته مهم است که وقتی پایبندی به این رژیم غذایی به صورت دوره‌ای اتفاق می‌افتد یا زمانی که فقط بخش‌های خاصی از رژیم را دنبال می‌کنید، مزایای آن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

منبع: همشهری

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا