دانستنی ها

دو نوشیدنی که برای تسکین گرمازدگی معجزه می کنند! /جزئیات

رئیس اورژانس آذربایجان شرقی با اشاره به راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی گفت: مصرف مایعات غیر شیرین از جمله دوغ و آب تاثیر زیادی در پیشگیری از گرمازدگی دارد.

اصغر جعفری روحی با تشریح نکات مهم پیشگیری از گرمازدگی در این ایام گفت: سالمندان، کودکان و زنان باردار گروهی هستند که در این ایام بیشترین خطر ابتلا به آفتاب زدگی را دارند و این افراد باید بیش از دیگران مراقب خود باشند.

وی افزود: افراد باید در این ایام کمتر در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند و کار بدنی را با تعریق شدید و فعالیت بدنی زیاد در زیر نور آفتاب به حداقل برسانند.

وی تاکید کرد: مردم سعی کنند هر چند دقیقه یک بار در آفتاب استراحت کافی داشته باشند. یکی از علائم اولیه گرمازدگی، درد عضلانی است و بروز دردهای عضلانی به ویژه در ناحیه پشت ساق پا، پشت بازو و دست‌ها علامت هشدار دهنده شروع گرمازدگی است و افراد باید دچار آن شوند. بلافاصله پس از شروع این دردها از گرما دور شوید و مایعات بیشتری بنوشید.

جعفری بیان کرد: خدای ناکرده در صورت بروز علائم گرمازدگی از جمله درد عضلانی، کاهش هوشیاری، بثورات پوستی در فرد مسن، زن باردار یا کودک، باید برای مایع درمانی و اقدامات خنک کننده به پزشک مراجعه شود.

وی در خصوص علائم آفتاب زدگی تاکید کرد: گرمازدگی مراحل و علائم مختلفی دارد که معمولا با دردهای عضلانی شروع می شود و با گذشت زمان تشدید می شود. علائم آن کاهش سطح هوشیاری، خواب آلودگی، اختلال تعادل، بی قراری، سرگیجه و حتی کما است و در صورت تاخیر در درمان احتمال مرگ وجود دارد.

وی با بیان اینکه بهترین راه پیشگیری از گرمازدگی دوری از محیط های گرم، کار سخت و طاقت فرسا زیر نور آفتاب و مایع درمانی مناسب است، گفت: کلاه گذاشتن، پیچیدن حوله خنک روی سر و کار در سایه تاثیرات خوبی برای جلوگیری از گرمازدگی دارند‌‌.

رئیس اورژانس آذربایجان شرقی همچنین با توجه به تعطیلات پیش رو و افزایش سفرها خاطرنشان کرد: این سفرها باعث افزایش گرمازدگی در افراد می شود. در همین راستا توصیه می کنیم عزیزان در این مدت در خانه بمانند و از سفر خودداری کنند و اگر قصد سفر دارند حتما توصیه های مربوط به کودکان و خردسالان را رعایت کنند.

نوزادان باید به طور منظم از شیر مادر استفاده کنند، کودکان و کودکان کوچک باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید جلوگیری کنند. اگر کودکی در این روزها علائم تشنگی را دارد، پودر «اوآراس» می تواند به بهبود وضعیت او کمک کند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا