اخبار روز

این حیوانات ماقبل تاریخ حتما از یخ بیرون آمده اند!/عکس

تینا مزدکی_ حیوانات منقرض شده در کپسول های زمانی خارق العاده و منجمد دائمی حفظ شده اند. این حیوانات در نقاط مختلف جهان از منطقه یوکان کانادا تا قطب جنوب کشف شده اند و نگاهی اجمالی به گذشته در اختیار دانشمندان قرار داده اند.

1. بچه کرگدن پشمی

این بچه کرگدن 10000 ساله که توسط مردی که آن را یافت، ساشا نامیده شد، اولین عضو جوان در نوع خود بود که تا به حال کشف شد. محققان مطمئن نیستند که این شاخ نر بوده یا ماده، اما اندازه شاخ نشان می‌دهد که در زمان مرگش از شیر گرفته شده و در استپ ماموت، منطقه‌ای سرد و خشک از اسپانیا امروزی تا سیبری، پرسه می‌زند.

2. توله شیر غار

دانشمندان در سال 2017 این گربه مومیایی شده له شده را در شرق سیبری کشف کردند. این حیوان ماقبل تاریخ احتمالاً به طور ناگهانی و احتمالاً در جریان رانش زمین مرده است. اسپارتا یکی از بهترین حیوانات عصر یخبندان است که حتی سبیل های آن را می توان دید.

نمونه واقعی سنجاب عصر یخبندان!/ عکس

3. بچه ماموت

در سال 2007، محققان دو بچه ماموت را کشف کردند که آنها را لیوبا و کروما نامگذاری کردند که حدود 40000 سال پیش در دو منطقه مختلف سیبری زندگی می کردند. محققان با استفاده از سی تی اسکن، این دو را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که هر دو بچه ماموت پس از افتادن در آب در گل و لای خفه شده اند. بچه ماموت ها هنگام مرگ چاق و سالم به نظر می رسیدند، حتی کروما پر از شیر مادر هضم نشده بود که شبیه ماست بود.

نمونه واقعی سنجاب عصر یخبندان!/ عکس

4. گاومیش کوهان دار قدیمی

کامل ترین گاومیش کوهان دار استپی که تا به حال پیدا شده است 9000 سال قدمت دارد. این حیوان محافظت شده که در سال 2011 در شمال سیبری کشف شد، قلب، مغز و سیستم گوارشی کاملی دارد. برخی از اعضای بدن او در طول زمان کوچک شده اند، اما رگ های خونی او در وضعیت تقریباً عالی هستند.

نمونه واقعی سنجاب عصر یخبندان!/ عکس

5. روغن منجمد

یک اسب دو ماهه که 30 تا 40 هزار سال پیش مرده بود در حدود 100 متر زیر سطح در دهانه سیبری در سال 2018 کشف شد. اسب جوان در زمان زندگی اش حدود 1 متر قد داشت. و بقایای آن به قدری توسط یخ حفظ شد که سم‌ها، پوست و دم آن دست نخورده باقی ماندند، همانطور که موهای ظریفی که هنوز در سوراخ‌های بینی کره‌ای قابل مشاهده هستند، سالم هستند.

نمونه واقعی سنجاب عصر یخبندان!/ عکس

6. خرس ماقبل تاریخ

در سال 2020، گله داران گوزن شمالی بقایای یک خرس مومیایی شده را در یخچال طبیعی سیبری کشف کردند. در ابتدا، محققان بر این باور بودند که بقایای آن متعلق به یک خرس غار (Ursus spelaeus) است که حدود 22000 سال پیش منقرض شد. با این حال، تجزیه و تحلیل بیشتر در سال 2022 نشان داد که حیوان مومیایی شده در واقع بقایای 3460 ساله یک ماده خرس قهوه ای بود که احتمالاً 2 تا 3 ساله بود که مرد.

نمونه واقعی سنجاب عصر یخبندان!/ عکس

7. ماموت مومیایی شده

در سال 2022، معدنچیان طلا یک بچه ماموت پشمالو 30000 ساله را از یخبندان دائمی در کانادا پیدا کردند. این بچه ماموت آنقدر به خوبی حفظ شده است که مو و پوست این حیوان ماقبل تاریخ هنوز دست نخورده باقی مانده است. اعتقاد بر این است که این ماموت که نون چو گا نام دارد کامل ترین ماموت مومیایی شده در آمریکای شمالی است.

نمونه واقعی سنجاب عصر یخبندان!/ عکس

8. مستعمره پنگوئن های ماقبل تاریخ

در سال 2016، در کیپ ایریزار، صخره‌ای در قطب جنوب، دانشمندان تمام نشانه‌های یک کلونی متروکه پنگوئن آدلی، از جمله پنگوئن‌های مرده، استخوان‌ها و سنگریزه‌های آغشته به گوانو را کشف کردند. اما محققان متحیر بودند زیرا گونه پنگوئن آدلی برای صدها سال در این منطقه مشاهده نشده بود. به نظر می رسد که ذوب در قاره یخ زده بقایای مومیایی شده را به همراه استخوان ها و پوسته تخم مرغ از دفن نجات داده است و تصور می شود پنگوئن ها بین 800 تا 5000 سال سن داشته باشند.

نمونه واقعی سنجاب عصر یخبندان!/ عکس

9. سنجاب ها در خواب زمستانی

در نگاه اول، این موجود ممکن است فقط شبیه یک توپ خز و پنجه باشد. با این حال، بررسی اشعه ایکس نشان داد که این یک سنجاب مومیایی شده است که 30000 سال پیش به خواب زمستانی رفته است. این حیوان باستانی که به خوبی حفظ شده، یک سنجاب زمینی قطب شمال است. این گونه هنوز وجود دارد و در منطقه ای که نمونه مومیایی شده در منطقه یوکان کانادا پیدا شد، زندگی می کند.

نمونه واقعی سنجاب عصر یخبندان!/ عکس

10. توله گرگ خاکستری

در سال 2016، معدنچیان کانادایی طلا نمونه ای از یک توله گرگ ماده را کشف کردند که به مدت 57000 سال در یخبندان دائمی نگهداری می شد. تجزیه و تحلیل اشعه ایکس نشان داد که توله گرگ خاکستری که اکنون جور نام دارد، در زمان مرگ تنها هفت هفته سن داشته است. محققان این نظریه را مطرح کردند که ممکن است لانه آنها فرو ریخته باشد و جوجه ریزی کشته شده باشد که به حفظ بدن آنها کمک کرد.

نمونه واقعی سنجاب عصر یخبندان!/ عکس

منبع: علوم زیستی

227323

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا