دانستنی ها

به کمک این ترفندها، بی‌خوابی و کسالت را از خود دور کنید! | جزئیات

مواد غذایی با طبع سرد مانند ماست، خیار و عدس باعث کسالت و خواب‌آلودگی می‌شوند.

بهتر است به جای آنها، میوه‌هایی با طبع گرم مانند سیب و خرما مصرف شود. میوه‌های تازه، خوراکی، خورش و آبمیوه از میوه‌های قرمز نیز برای شادابی و نشاط بخشیدن به بدن توصیه می‌شوند.
برای رفع کسالت و بی‌حالی، می‌توانید به سرعت به یخچال بروید و میوه‌های تازه، به خصوص میوه‌های قرمز را مصرف کنید. همچنین، شکلات نیز می‌تواند نشاط آور می‌باشد.

خسته ام و مدام خمیازه می کشم، هر چقدر هم بخوابم تاثیری ندارد! برای رفع کسالت و خواب آلودگی، رفع خستگی باید به توصیه های طب سنتی در مورد غذا خوردن، خوابیدن و حتی استحمام عمل کنیم.

بدانید چه بخورید، چه زمانی بخوابید و حتی چه زمانی حمام کنید تا از خستگی مداوم بدن خلاص شوید.

برای رفع کسالت و بی حالی چه بخوریم؟

مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی با طبع سرد مانند ماست، خیار و عدس ممکن است باعث کسالت و خواب آلودگی شود. در عوض، مصرف میوه‌هایی مانند سیب و و به صورت تازه یا به‌صورت مربا، خورش یا آب‌میوه، احساس شادابی را در فرد تقویت می‌کند.

مواد غذایی با طبع گرم مانند زرده تخم‌مرغ، گوشت گوسفند و نخود، باعث افزایش جریان خون لطیف در بدن می‌شوند و در نتیجه شادی و نشاط فرد را بالا می‌برند. علاوه بر آن، طبق لیست غذاهای نشاط‌آور، انواع دیگری از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها نیز وجود دارند که مصرف آن‌ها می‌تواند به افزایش شادی و نشاط فرد کمک کند.

اولین قدم برای جلوگیری از خواب آلودگی و خستگی در طول روز خوردن یک صبحانه با کیفیت است.میزان انرژی مصرف شده در صبحانه برای خانم ها حدود 300-400 کالری و برای آقایان 500 کالری است.

منوهای زیر برای صبحانه توصیه می شود:

1- غذاهایی که از غلات (گندم، جو و …) تهیه می شوند و با شیر مصرف می شوند، البته باید کم چرب باشند.

۲- کلوچه، املت، نان و پنیر کم چرب خانگی

3-نان گندم، کره بادام زمینی و موز

4- یک لیوان آب میوه یا یک تکه میوه تازه نیز پیشنهاد خوبی است.

شما برای ادامه فعالیت در طول روز نیاز به مصرف کربوهیدرات ها دارید، زیرا این مواد سوخت اصلی برای مغز و عضلات شما هستند. اما تحقیقات نشان می دهد که افزودن پروتئین به کربوهیدرات ها، باعث افزایش تمرکز و بهبود وضعیت ذهنی و جسمی می شود.

اگرچه ممکن است فکر کنید که چون صبحانه کافی و مغذی مصرف کرده اید، می توانید از ناهار گذشته و یا فقط به یک ظرف سالاد اکتفا کنید، اما وجود کربوهیدرات و پروتئین لازم در هر وعده غذایی بسیار مهم است. معمولاً دلیل اصلی کاهش وزن یا کمبود وقت است که باعث می شود افراد به سرعت ناهار خود را از دست بدهند. با این حال، برای حفظ سلامتی جسم و روح، توصیه می شود که در هر وعده غذایی از میزان مناسب کربوهیدرات و پروتئین استفاده کنید.

این بزرگترین اشتباهی است که می توانید مرتکب شوید، زیرا سالاد حاوی پروتئین نیست و بعد از ظهر شما را دچار افت انرژی و خستگی می کند. اگر می خواهید برای ناهار سالاد بخورید، حتما از تخم مرغ، لوبیا یا مرغ خرد شده استفاده کنید.

از خوردن غذاهای پرچرب در وعده ناهار خودداری کنید. زیرا مدت زیادی در دستگاه گوارش باقی می مانند تا هضم شوند و احساس سیری ایجاد کنند. با وجود اینکه این غذاها کالری بالایی دارند، باز هم احساس می کنید انرژی کافی ندارید زیرا احساس سیری و سنگینی آنقدر زیاد است که شما را بی حال می کند.

برای رفع کسالت و خواب آلودگی میوه‌های قرمز بخورید

میوه های قرمز رنگ پر از خصوصیات ویژه هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به سلامت قلب و تقویت قوای ذهنی اشاره کرد. آلو، یکی از این میوه‌هاست که از خواص و ویژگی‌های بی‌نظیری برخوردار است. آلو دارای طعم خنکی و میزان زیادی قند و هیدرات کربن است. این میوه با شامل ترکیباتی همچون ویتامین A، B، C، آهن، کاروتن و… است. همچنین، آلو به عنوان یک مقوی برای ورزشکاران شناخته شده و دارای فسفر، کلسیم، پتاسیم و پروتئین است.

برای رفع کسالت شکلات بخورید

شکلات میزان سروتونین و اندورفین خون را افزایش می دهد و این دو هورمون باعث شادی می شوند. سعی کنید گهگاه شکلات بخورید تا این احساس در درونتان تقویت شود. خانم ها به خوردن شکلات علاقه مند هستند زیرا مطالعات نشان می دهد که شکلات روحیه و خلق و خوی افراد را تغییر می دهد.

رهایی از کسالت و خواب آلودگی با خواب کافی و با کیفیت

در طب سنتی کیفیت خواب و بیداری افراد با توجه به سن، مکان، مزاج و جنسیت افراد تعریف می شود. برای مثال، جوانی که می خواهد روز پر تحرکی داشته باشد، باید حداقل شش ساعت خواب سالم در شب داشته باشد.

توجه داشته باشید که بهترین کیفیت خواب بین ساعت 21 تا 1 بامداد است، بنابراین جالب است بدانید که هر ساعت خوابی که در این ساعات سپری می شود، معادل دو ساعت خواب بعد از نیمه شب است.

ورزش مهمترین توصیه برای رهایی از کسالت و بی حالی است

فعالیت بدنی منظم، به عنوان مثال هر بار سه روز در هفته 20 دقیقه پیاده روی، کیفیت زندگی را بهبود می بخشد و از بیماری های مختلف پیشگیری می کند.

با ازدواج به موقع کسالت و بی حالی را از بین ببرید

در حالی که ازدواج به موقع و داشتن یک رابطه زناشویی سالم و متعادل باعث افزایش نشاط و نشاط می شود، افزایش سن ازدواج و افراط در روابط جنسی باعث کسالت و افسردگی می شود.

رفع خستگی و خواب آلودگی با حمام مناسب

شنا کردن در دریا و حمام گرفتن پس از آن، به شما احساس جوانی می دهد. برای تجربه تازگی در روزهای پاییزی، یک فنجان نمک را به حوض حمام اضافه کنید و حوض را با آب گرم پر کنید. با گذاشتن چند شمع معطر در کنار حوض، لحظات آرامش خاصی را تجربه خواهید کرد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا