اخبار روز

لیست بانک هایی که به دلیل پرداخت نکردن تسهیلات، باید مالیات پردات کنند!

به گزارش پی ام آپ، محمدهادی سبحانیان در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: از 500 سلبریتی و اینفلوئنسر که مالیات آنها 30 میلیارد تومان است پرونده تشکیل دادیم.

وی افزود: این تصور غلط وجود دارد که فقط کارتخوان ها مالیات می پردازند. در حالی که اینطور نیست. ما از هوش مصنوعی برای تأیید سپرده‌ها در حساب‌های افراد و نظارت بر حساب‌های شخصی مشکوک استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان امور مالی تاکید کرد: مودیان، فعالان اقتصادی و اصناف با کارت خود و مردم را اذیت نکنند چرا که حساب ها بررسی می شود.

وی با بیان اینکه سازمان امور مالی بر اساس اطلاعات اقتصادی مودیان مالیات استانی عادلانه انجام می دهد، گفت: ویژگی مالیات سنتی استانی مبتنی بر چانه زنی است که طبق قانون این نوع مالیات لغو می شود.

سبحانیان ادامه داد: داده‌های افراد را بر اساس عملکرد آنها در یک سال بررسی کردیم. گاهی اوقات اطلاعات بر اساس رفتار ریسکی خود مالیات دهندگان است. به عنوان مثال، شخصی یک حساب تجاری دارد، اما از این حساب برای خرید و فروش ملک یا خودرو استفاده می کند که منجر به اجرای حساب و مالیات می شود.

بانک هایی که تسهیلات خود را پرداخت نکرده اند مالیات می پردازند

وی با اشاره به اینکه بانک‌هایی که در پرداخت تسهیلات کم کاری کرده‌اند مشمول مالیات می‌شوند، گفت: بانک مرکزی سهمیه پرداخت تسهیلات برای بانک‌ها تعیین کرده بود که برخی بانک‌ها به آن عمل نکرده‌اند و ما برای همه بانک‌ها برگه تشخیص مالیات صادر کرده‌ایم.

رئیس کل سازمان امور مالی کشور تصریح کرد: در این راستا 60 میلیارد تومان از حساب های بانکی مطالبه شده است و این بانک ها اعتراض کرده اند که مردم برای دریافت اعتبارات مراجعه نکرده اند و اکنون این موضوع در مرحله تشکیل پرونده است. به دنبال اخذ مالیات از بانک ها برای افرادی هستیم که به بانک ها مراجعه کرده اند اما تسهیلات دریافت نکرده اند.

شناسایی 170 هزار خودروی لوکس

وی با بیان اینکه در حوزه خانه های خالی و خودروهای لوکس طبق قانون عمل می کنیم تصریح کرد: در سال 1401 خودروهای بیش از یک میلیارد تومان لوکس محسوب می شد. 252 هزار خودرو شناسایی کرده ایم که مبلغ مالیات آن 2.3 میلیارد تومان بوده است. امسال خودروهای بیش از سه میلیارد نفری لوکس هستند.  از این رو تعداد خودروهای لوکس به ۱۷۰ هزار دستگاه با مالیات ۳,۰۰۰ میلیارد تومان رسید.

سبحانیان ادامه داد: در سال 1401 خانه های بیش از 15 میلیارد تومان لوکس تلقی می شد که 43 هزار مورد آن با مالیات 2.2 میلیارد تومانی و امسال خانه های بیش از 20 میلیارد تومان لوکس محسوب می شود و از این نظر 110 هزار خانه لوکس در تهران داریم.

وی گفت: سازمان امور مالی مسئول شناسایی خانه های خالی نیست، اما متولی این امر وزارت راه و شهرسازی است. در این سازمان از روش های دانش بنیان برای شناسایی فرارهای مالیاتی استفاده می کنیم.

مالیات نیمی از اصناف صفر است

رئیس سازمان امور مالی با بیان اینکه عزم سازمان امور مالی برای مالیات عادلانه استانی جدی است، گفت: مالیات بیش از 50 درصد معاملات تجاری صفر است. برنامه ما به سمت مالیات استانی شفاف و مبتنی بر داده است که نیازمند گفت وگو و تفاهم است و در حال حاضر روابط خوبی با اتحادیه ها داریم.

وی گفت: مالیاتی که اتحادیه ها برای یک سال پرداخت می کنند با مالیات پرداختی کارکنان برابری می کند. همچنین برخی از کارمندانی که حقوقشان زیر 10 میلیون است مالیات نمی پردازند.

سبحانیان یکی از مهمترین دستاوردهای سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم را نظام مودیان و قانون پایانه های تجاری عنوان کرد و گفت: راه اندازی این سامانه باید از دو دهه پیش در کشور انجام می شد و هیچگاه چنین تمایلی وجود نداشت. پیشرفت در این سیستم که همراه با وزیر اقتصاد و دارایی و مجلس در این زمینه پیشرفت خوبی داشته اند.

به گفته وی، در ابتدای سال جاری برای حدود 1950 شرکت در سامانه مودیان صورتحساب الکترونیکی صادر شد و این رقم در مدت 5 ماه به بیش از 33 هزار شرکت رسید.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه قانون تسهیل گری مودیان در مجلس به تصویب رسیده است، گفت: برای فروشندگانی که در مراحل پایانی هستند تسهیل شده است. ما نباید برای مردم مشکل ایجاد کنیم، اما فروشندگان در حلقه های میانی باید دقت لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد: نظام مودیان با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و اگر مشکلی به دلیل موانع فنی است باید پیچیدگی های رفتار اقتصادی مودیان را در نظام در نظر بگیریم و رفع این مشکلات مانع از پیشرفت کار نخواهد شد. این سیستم

منبع: مشرق نیوز


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا