دانستنی ها

با میوه ای که اکسیر جوانی را دارد آشنا شوید‌! /جزئیات

انگور، یکی از میوه‌های بسیار متنوع است که به تنهایی یا در ترکیب با سالاد و دسر، برای مهمانان سفره‌های ما قرار می‌گیرد. این میوه و عصاره آن، خواص بسیار زیادی دارد و در حفظ سلامتی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مهلک به ما کمک می‌کند.

انگور یکی از متنوع ترین میوه های ایران است که در فصول مختلف سال انواع مختلفی از آن منتشر می شود.

شاید با ظاهر برخی از آنها آشنا باشید، اما شاید نام آنها را نشنیده باشید. هم اکنون از این میوه خوش رنگ و شیرین در تهیه انواع دسرها، تزیین دسرهای مختلف و یا افزودن به سالادها و … استفاده می شود. اگر طعم شیرین را دوست دارید، انگور را فراموش نکنید. علاوه بر این، این میوه و عصاره آن دارای خواص فراوانی است و به حفظ سلامت بدن و پیشگیری از انواع بیماری های کشنده کمک می کند; بنابراین با دانستن خواص مفید این میوه، آن را به سبد غذایی خانواده اضافه کنید و سعی کنید در تزیین یا پخت غذا از این میوه کمک بگیرید. انواع انگور زیادی وجود دارد که برخی از آنها محبوب تر از بقیه هستند. درباره عضویت در این خانواده بزرگ بیشتر بدانید.

انگور خارجی

بیشتر انگورهای سفید و قرمز خارجی از شیلی وارد ایران می شود. این انگور درشت، مرطوب و تمیز است، اما نه طعم مطبوعی دارد و نه چندان به کام ما ایرانیان می خورد. به هر حال انتخاب میوه بومی یا نوع خارجی آن به عهده شماست. انگور خارجی از اوایل بهار به بازار عرضه می شود.

انگور یاقوتی

بهترین انگور یاقوتی در تاکستان های سیستان و بلوچستان کشت می شود. انگور نوبرانه در بهار انگور یاقوتی است که تقریبا زودرس است و خرداد به بازار می رود. انگور یاقوتی سیستان طعم و رنگ خاصی دارد. سایر انگورهای یاقوتی بیشتر در ساوه و شهریار می روید. تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که انگور یاقوتی می تواند نقش مهمی در کنترل فشار خون بالا و کلسترول خون داشته باشد. قیمت هر کیلو این انگور با توجه به کیفیت محموله و شهری که از آن می آید متفاوت است.

انگور مهدی خانی

این انگور با دانه های درشت است. به همین دلیل برای همه سلیقه ها مناسب نیست. شاید دانه دار بودن آن کمی عجیب به نظر برسد و یا به راحتی دانه های آن را جدا نکنید، اما اگر فکر می کنید انگور میوه ای خوب و مقوی است، با اشتیاق بیشتری همراه آن خواهید بود و در تمام فصول از آن استفاده می کنید. بهترین انگور مهدیخانی شیراز است. این رقم انگور در شهرهای ساوه و شهریار نیز کشت می شود. انگور مهدیخانی در تیرماه عرضه می شود و قیمت آن با توجه به کیفیت آن متفاوت است.

انگور فخری

اگر می خواهید انگور فخری بخرید باید در تیرماه به سراغ آن بروید. بهترین رقم شیرازی و یکی از ارزان ترین انگورهای موجود در بازار است.

انگور عسگری 

این انگور نیز در بین مردم بسیار محبوب است و دلیل آن بی دانه بودن آن است. انگور سبز و لذیذ عسگری، بومی انگور مهدیخانی است و بهترین رقم مانند این انگور در شیراز یافت می شود. در شهرهای دیگر مانند شهریار و ساوه نیز این انگور کشت می شود. اگرچه طعم خوب و شیرینی دارد اما عیب آن این است که ماندگاری کمتری نسبت به سایر انگورها دارد و مصرف آن به محض خرید مفید است زیرا تازگی خود را از دست می دهد و می پوسد. حداقل انگور از ماه جولای در بازار است.

ریش‌بابا

معلوم نیست ریش کدام پدر شبیه خوشه این انگور است که به این نام معروف شد. در ضمن انگور ریش بابا از انگورهای دانه دار قرمز و درشت شاهرود است.

انگور کندری

رنگ آن شبیه به انگور یاقوتی است، اما بیضی شکل است و دانه های بزرگتری دارد. دانه این انگور یکسان است و ارقام مرغوب آن در شهرهای شیراز، کاشان و شهریار می روید. انگور کندری با رنگ و لعاب زیبای خود از ابتدای مرداد ماه هر سال در سبزی فروشی ها به شما چشمک می زند.

انگور شاهرودی

زادگاه این انگور هسته دار، شاهرود است که در مقایسه با سایرین با استحکام و استقامت مشخص می شود و در میان میوه های پاییزی مهر ماه خودنمایی می کند. این انگور تنها انگوری است که می توان آن را در سردخانه نگهداری کرد و در فصول دیگر به بازار عرضه کرد. انگور شاهرودی به کشورهای خارجی نیز صادر می شود.

انگور سفید و قرمز بدون هسته

همانطور که از نام آن پیداست، هسته ندارد. شهریور می توانید آن را در میوه فروشی ها ببینید. قیمت انگور قرمز بی دانه به دلیل رنگ و لعاب کمی بالاتر از رقم سفید است. علاوه بر این، این انگور به کشورهای خارجی صادر می شود. هر چه انگور قرمزتر باشد کیفیت آن بهتر است. رنگ انگور سفید با کیفیت بیشتر زرد است. بهترین نوع آن در ارومیه می روید.

گردآوری شده از سایت اقتصادنیوز

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا