اخبار روز

10 فیلم خاص علمی تخیلی که آینده را به طور شگفت انگیزی پیش بینی کردند!/با دیدن این فیلم ها متحیر می شوید!

علمی تخیلی ژانری است که معمولاً بر فناوری پیشرفته و مفاهیم آینده نگر تمرکز دارد. برای نزدیک به 300 سال، افراد خلاق از تخیل و تجسم برای به تصویر کشیدن سال های آینده استفاده کرده اند.

سفر به ماه یا A Trip to the Moon ساخته ژرژ ملیس در سال ۱۹۰۲ اولین فیلم علمی تخیلی تاریخ سینما است که پرتاب یک فضاپیما به فضا را نشان می‌دهد. از آن زمان، فیلم‌های دیگری نیز وجود داشته‌اند که رویداد‌ها و اختراعات آینده را به درستی پیش بینی کرده اند.

هوش مصنوعی تاثیر زیادی بر فیلم های علمی تخیلی مدرن داشته است.

چگونه نویسندگان سال ها قبل از اینکه به واقعیت تبدیل شوند به این ایده های نوآورانه می رسند؟ از پرواز هواپیما‌های بدون سرنشین گرفته تا فیس تایم، فیلم‌های علمی تخیلی بی‌شماری را تماشا کرده‌ایم که پیشگویی‌های شوکه کننده‌ای را به ما نشان می‌دهند. کدام فیلم‌ها به درستی ابداعات و اختراعات آینده را پیشگویی کردند؟ در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ فیلم علمی تخیلی آشنا کنیم که به درستی آینده را پیش بینی کردند.

۱۰- گزارش اقلیت

اقتباس سینمایی استیون اسپیلبرگ از رمان فوق العاده فیلیپ کی. دیک چیز‌های زیادی را در مورد آینده پیشگویی کرده است، همانطوری که کار‌های دیک تا مدت‌ها پس از مرگش به این پیشگویی‌های درست ادامه می‌دادند. این فیلم اکشن جنایی در سال ۲۰۰۲ منتشر شد و داستان جان اندرتون (تام کروز) را در سال ۲۰۵۴ روایت می‌کند، افسر پلیس پیش از جرم در واشنگتن دی سی که مجرمان را به خاطر قتل‌هایی که در آینده مرتکب می‌شوند، شکار می‌کند. اما پس از اینکه به جرمی متهم می‌شود که هنوز مرتکب نشده است، اندرتون خود مجبور به فرار می‌شود.

در حالی که هنوز نمی‌توانیم آینده این ایده را پیش‌بینی کنیم، فیلم Minority Report پیشرفت‌های تکنولوژیکی بسیاری را به ما نشان داد که در سال‌های آینده رایج خواهند شد، از جمله اتومبیل‌های خودران و صفحه‌نمایش‌های لمسی. مهمتر از همه، گزارش اقلیت تبلیغات هدفمند را به درستی پیش بینی می کند.

همانطور که اندرتون در یک مرکز خرید قدم می‌زند و سعی می‌کند مخفی شود، بیلبوردهای متعدد و تابلوهای هولوگرافیک شبکیه چشم او را اسکن می‌کنند و نام او را صدا می‌زنند تا محصولات مختلف را به او بفروشند. او برای پنهان شدن از این تبلیغات باید اقدامات جدی زیادی انجام دهد. از طرفی آیا این روزها همه ما در شرایط مشابهی نیستیم؟!

ماتریس
۹- ماتریس

ماتریکس یک رویای سایبرپانک بود که به حقیقت پیوست. طراحان واقعیت مجازی مدت‌هاست رویای خلق دنیایی شبیه‌سازی شده توسط ماتریس را در سر می‌پرورانند. و حتی اگر فیلم به درستی هوش مصنوعی را پیش بینی نکرده باشد، مطمئناً ترس همه از آن را به درستی پیش بینی کرده است.

زمانی که The Matrix در سال 1999 منتشر شد، اینترنت هنوز یک پدیده جوان بود و نئو هنوز در حال کپی کردن فایل های خود بر روی فلاپی دیسک بود. اما دنیایی که او در آن زندگی می‌کند شبیه‌سازی کاملی از دنیای واقعی است، از جمله ترفندهای ادراک حسی و “قوانینی مانند جاذبه”.

در حال حاضر، مهندسان واقعیت مجازی همچنان در حال کار بر روی استفاده از چیپ‌ست‌های موجود در مغز انسان هستند، اما اصل ماجرا با آنچه در فیلم می‌بینیم یکسان است

همچنین می‌توان استدلال کرد که نورالینکِ ایلان ماسک چندان هم از آن گوی فلزی بزرگی که نئو برای ورود به ماتریکس باید به ستون فقرات خود وصل می‌کرد، دور نیست. حتی اگر هوش مصنوعی لشکری از ربات‌های شاخک دار نباشد که تلاش می‌کنند بشریت را به کنترل خود درآورد نیز ماتریکس برخی چیز‌ها را درست به کار گرفته و پیش بینی کرده بود.

فیلم 2001: یک ادیسه فضایی
۸: یک ادیسه فضایی

فیلم ۲۰۰۱: اودیسه فضایی اثر استنلی کوبریک احتمالاً تصویر دقیق‌تری از هوش مصنوعی داشت، حتی اگر زمان‌بندی آن کمی نادقیق باشد. این فیلم تا حد زیادی به عنوان یکی از یکپارچه‌ترین فیلم‌های ژانر علمی – تخیلی شناخته می‌شود؛ و ربات HAL یکی از مشهورترین ربات‌های شیطانی در تاریخ سینما است.

در این فیلم به HAL دستور داده شده تا یک کشف را مخفی نگه دارد، اما برنامه ریزی شده است تا اطلاعات را مخفی نکند.

این تناقض باعث می شود ربات پارانوئید شود و تلاش کند خدمه سفینه فضایی را بکشد. به این ترتیب، او دیگر مجبور نیست این اطلاعات را از کسی پنهان کند.

اما HAL، تا زمانی که دیوانه نمی شد، صدایی در داخل کشتی بود که می توانست از طریق دستورات صوتی مانند الکسا یا سیری امروزی با خدمه در تعامل باشد. اما بعید است که روبات های هوشمند در دنیای واقعی دیوانه شوند و سرنوشت و کنترل بشریت را در دست بگیرند. شاید!

Soylent Green (بیسکویت سبز)
۷- سویلنت سبز

Soylent Green فیلمی محصول سال ۱۹۷۳ درباره پیامدهای تغییرات آب و هوایی است. در این فیلم یک اثر گلخانه ای بزرگ باعث تغییرات شدید در جامعه می شود.

ثروت در خانه های به شدت محافظت شده با خشونت ثروتمندان متمرکز شده است. و فقرا برای به دست آوردن آب و امرار معاش با ویفرهای فرآوری شده به نام سویلنت قرمز، زرد و سبز تلاش می کنند.

این فیلم نشان می دهد که جامعه به دلیل کمبود آب در اقیانوس های جهان، افزایش دما و منابع بسیار کمیاب در این وضعیت قرار دارد. حتی اگر بحران آب و هوا هنوز آنقدرها هم بد نباشد، ما شاهد تغییرات شگفت انگیزی در آب و هوای زمین هستیم که دانشمندان در دهه 1970 پیش بینی کرده بودند.

همچنین، Soylent اکنون یک شرکت واقعی است که مکمل‌هایی تولید می‌کند که به شما کمک می‌کند برای مدت طولانی زنده بمانید. بنابراین به نظر می رسد که این فیلم دو چیز را به درستی انجام داده است، و اکنون تنها کاری که باید انجام دهیم این است که منتظر یک ضدآرمانشهر تاریک اقتصادی باشیم.

فیلم مرد دونده
۶- مرد دونده

آرنولد شوارتزنگر در فیلم مرد دونده محصول 1987 نقش فوق العاده ای ایفا کرد.

در فیلم شخصیت او مجبور می شود در بازی ای شرکت کند که هیچکس زنده نمی ماند. این فیلم به کارگردانی پل مایکل گلسر و در سال 2019 ساخته شده است. این فیلم بر وسواس و عشق آمریکایی ها به بازی های بی رحمانه و خشن تمرکز دارد.

فیلم Running Man ممکن است شما را به یاد سریال Squid Game بیاندازد که به یکی از پربیننده ترین سریال های نتفلیکس در سال 2021 تبدیل شد. پیش بینی های این فیلم اعتیاد جامعه به سرگرمی های خشن و رقابتی را آشکار می کند. این فیلم علمی تخیلی یکی از بهترین فیلم های علمی تخیلی دهه 80 به شمار می رود.

فیلم مرد تخریب
5- مرد تخریب

فیلم Demolition Man در سال 1993 با بازی سیلوستر استالونه و وسلی اسنایپس اکران شد.

این یک فیلم اکشن علمی تخیلی با پیشگویی های شبح آور در مورد فاصله گذاری اجتماعی است. کارگردانی این فیلم بر عهده مارکو برامبیلا است که کارگردانی فیلم Detricted and Excess Bagage را نیز بر عهده داشته است.

شخصیت های اصلی فیلم به یک زندان منجمد به نام CryoPrison محکوم می شوند. آنها سرانجام در سال 2032 از حالت یخ زده بیرون خواهند آمد، زمانی که جهان به شدت تغییر کرده است.

جامعه در حال بهبودی پس از زلزله بزرگی است که ویروس‌های مرگبار را منتشر کرد و حتی صنعت مهمان‌نوازی را نابود کرد.

تماس فیزیکی در نهایت ممنوع خواهد شد و افراد با تماس ویدیویی آشنا خواهند شد.

این داستان شما را به یاد چیزی نمی اندازد؟ سیلوستر استالونه اخیراً اشاره کرد که Demolition Man از زمان خود جلوتر است و به احتمال یک دنباله در آینده اشاره کرد.

راهپیمایی ستاره ای
۴- Star Trek: The Movie

شاید بیش از هر فیلم دیگری، پیشتازان فضا به درستی آینده تکنولوژیکی ما را پیش بینی کرد. در این فیلم در سال 1979، کاپیتان کرک با استفاده از دستورات صوتی با کشتی تعامل داشت. او می گوید “کامپیوتر”، همانطور که امروز “الکسا” یا “سیری” می نامیم.

در سال 1999، دیوید جرولد، نویسنده فضایی، وقتی ستونی نوشت و اعلام کرد که گوشی های هوشمند به زودی اختراع خواهند شد، قدمی فراتر گذاشت.

او همه چیز را در مورد این اختراع به شیوه ای عالی و بسیار دقیق پیش بینی کرد. به اندازه و مشکلات احتمالی حریم خصوصی. اپل اولین گوشی هوشمند خود را در ژوئن 2007 عرضه کرد که مطابق با پیش بینی دیوید بود.

فیلم سفر به فضا همچنین به دلیل پیش‌بینی صحیح موارد دیگر مانند تبلت، ترجمه زبان و کارت‌های اعتباری نیز شناخته شده است. آیا این پیش بینی های دقیق کمی عجیب نیست؟

فیلم بلید رانر
۳- بلید رانر

هریسون فورد در فیلم Blade Runner نقش ریک دکارد را بازی می کند. داستان این فیلم در سال ۲۰۱۹ روایت می‌شود، زمانی که فناوری‌های پیشرفته و ماشین‌های پرنده فراوان هستند.

دکارد در مأموریتی است تا کلون های انسانی را که تهدیدی برای جامعه هستند، نابود کند. فیلم Blade Runner توسط ریدلی اسکات کارگردانی شده است. بودجه این فیلم 30 میلیون دلار بود و شامل جلوه های بصری خیره کننده بود.

این فیلم اکشن علمی تخیلی محصول 1982 تبلیغات بیلبوردهای آینده نگرانه ای را در آسمان لس آنجلس به نمایش گذاشت. امروزه تبلیغات دیجیتال در سرتاسر آمریکا و سراسر جهان قابل مشاهده است، بنابراین پیش بینی این فیلم بسیار دقیق است و به حقیقت خواهد پیوست.

نابود کننده
۲- ترمیناتور

The Terminator به کارگردانی جیمز کامرون و در سال 1984 اکران شد. این فیلم بینشی از دنیای هواپیماهای کنترل شده با کامپیوتر ارائه می دهد. آرنولد شوارتزنگر از سال 2029 می آید تا ترمیناتور شیطانی ساخته دست بشر را نابود کند. این فیلم شامل روبات های قاتل، نظارت جهانی و تصاویر پیشرفته از آینده است. پیشگویی های ترمیناتور محقق شده است زیرا امروزه شاهد استفاده گسترده از پهپادهای نظامی در سراسر جهان هستیم. دنباله سال 1991، ترمیناتور 2: روز داوری، نیز در صدر فهرست بهترین فیلم های روباتی قرار دارد.

فیلم نمایش ترومن
۱- نمایش ترومن

جیم کری در The Truman Show نقش ترومن بربنک را بازی می کند.

در این درام علمی تخیلی، ترومن توسط شرکت OmniCam انتخاب می‌شود و تمام زندگی‌اش به صحنه و فضای یک سریال تلویزیونی تبدیل می‌شود، بدون اینکه خود ترومن بداند. این فیلم جنبه تاریک نمایش های واقعیت، دستکاری رسانه ها و سوررئالیسم را بررسی می کند.

جیم کری خیلی سریع به ایفای این نقش پاسخ مثبت داد تا توانایی خود را در ایفای نقش های مختلف نشان دهد.

پس از اکران این فیلم در سال 1998، ژانر تلویزیون واقعیت شروع به افزایش محبوبیت کرد.

ظهور نمایش هایی مانند دنیای واقعی، دنیای واقعی و بازمانده، عصر جدیدی را در تلویزیون آغاز کرد. در این فیلم پیش بینی دقیقی از تاثیر واقعیت مدرن بر تجربه بشریت انجام شده است.

ترومن شو در رتبه دوم فهرست بهترین فیلم های جیم کری قرار دارد.

Recent search terms:

  • https://baztabonline com/blog/این-10-فیلم-علمی-تخیلی-آینده-را-به-درستی-پ/

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا