اخبار روز سینما

ایفای نقش های جدی کمدین های معروف تحت عنوان اکران «کت چرم» با بازی جواد عزتی. دست از خنده بردارید بیایید جدی باشیم

طبیعتا برای بازیگران باتجربه ایفای نقش های جدی و کمدی تفاوت چندانی ندارد و می توانند با متفاوت ترین نقش ها کنار بیایند اما بسیاری از بازیگرانی که در عرصه کمدی جا می گیرند و به عنوان کمدین معروف می شوند به سختی می توانند از قالب خارج شوند. با این حال، بسیاری از آنها دست به تجربه های ساختارشکنانه زده اند و در این راه، بهترین آثار دوران حرفه ای خود را در قالبی جدی به نمایش گذاشته اند. با این عنوان که جواد عزتی در «کت چرمی» نقش جدی دارد، نقش های جدی کمدین های معروف را مرور می کنیم.

به گزارش پی ام آپ، تعداد کمدین هایی که در فیلم ها یا سریال های مختلف در نقش های جدی ظاهر شده اند بیش از این هاست. ما سعی کرده‌ایم دستمان را به معروف‌ترین کمدین‌ها برسانیم. این در حالی است که محسن تنابنده و پرویز پرستویی از این فهرست حذف شده اند زیرا این دو بازیگر با ایفای نقش های جدی فعالیت خود را در عرصه بازیگری آغاز کردند و بعد به سمت نقش های کمدی رفتند. این فهرست بر اساس حروف الفبا مرتب شده است.

یکی از نقش های جدی کارنامه سعید آقاخانی مربوط به فیلم «خداحافظی طولانی» است که برای آن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد.

سعید آقاخانی | از نسل فیلمنامه نویسان و بازیگرانساعت خوشدر تلویزیون بود. آقا خانی نسبت به مقاله “سعید و خنداییحسابی به شهرت رسیده بود، بعدها علاوه بر کارگردانی، در عرصه ساخت سریال های طنز نیز حضور موفقی داشت و با همین حمایت اخیراً.no.khدر تلویزیون و کارگردانی «راز بقا» در شبکه خانگی. 1392 در فیلم «خداحافظی طولانیتصویری کاملا متفاوت از بازی او به تماشاگران ارائه کرد و سیمرغ بهترین بازیگر مرد را برای این فیلم دریافت کرد. پس از آن حضور او در کارهای جدی پررنگ‌تر شد وکامیون», «کمی“و”خون بود“در همین راستا در کارنامه این بازیگر ثبت شد. آقاخانی اگرچه در این سال ها”رحمان 1400“و”راز بقااو در فضایی طنز هم بازی کرد اما به نظر می رسد نقش های جدی همچنان برای او جذابیت خاصی دارد.

ایفای نقش های جدی کمدین های معروف تحت عنوان اکران «کت چرم» با بازی جواد عزتی. دست از خنده بردارید بیایید جدی باشیم
امیر جعفری در سریال «شهرزاد» نقشی جدی و منفی داشت.

امیر یعفری | امیر جعفری در سال 1380 قهرمان سریالبدون توضیحمهدی مظلومی در نقشی کمدی ظاهر شد و به عنوان سردبیر مجله شهر قشنگ به مخاطبان معرفی شد. پس از آن در «ندر و عشق و موتور هزاr”, “بستن کمربند ایمنی», «من مستاجر هستم», «مخلوط کردنو … حضور او به عنوان کمدین ادامه یافت و با این تعریف در ذهن ماندگار شد. حسن فتحی تا سال 1386 ایفای نقش جدی فرزند حاج یونس فتوحی را به او سپرد و بلافاصله پس از آن او را در فیلم «پستچی سه بار زنگ نمی زند» این کارگردان دیدیم. “زیر هشت», «کیفر», «قانون تصادفو… جزو نقش های جدی این بازیگر محسوب می شود. جعفری در طول دوران بازیگری خود بارها در نقش های کمدی و جدی ظاهر شده است.

ایفای نقش های جدی کمدین های معروف تحت عنوان اکران «کت چرم» با بازی جواد عزتی. دست از خنده بردارید بیایید جدی باشیم
پژمان جمشیدی با گریمی متفاوت در فیلم بی مادر ایفای نقش می کند.

پژمان جمشیدی | پژمان جمشیدی با سریال طنز “پژماناو وارد دنیای بازیگری شد، کم کم خود را به عنوان یک زوج کمدی با سام درخشانی مطرح کرد و همچنان یکی از گزینه های جدی برای تضمین فروش فیلم های کمدی محسوب می شود. برای اولین بار در سینماسوء تفاهم شده استبرای اولین بار نقشی جدی بازی کرد و نامزد دریافت سیمرغ شد. که در “هزارتو“و”خط خیالیاو تا حدی به نقش های جدی نزدیک شد، اما نقطه قوتش در این زمینه در فیلم بود.چمنزار“این بود؛ نقشی بسیار متفاوت که هنر بازیگری او را به نمایش گذاشت و نامزد دریافت سیمرغ شد. جمشیدی در این روزهای سینما.”غیر جسمانیصورت “یادگاری از جنوب“در انتظار اکران با نقش های جدی و در عین حال فیلم کمدی”شهر بی قانونبا بازی او منتشر شده است. یعنی جمشیدی عاقلانه انتخاب می کند و فعالیت خود را در هیچ یک از دو فضای کاری متوقف نکرده است.

ایفای نقش های جدی کمدین های معروف تحت عنوان اکران «کت چرم» با بازی جواد عزتی. دست از خنده بردارید بیایید جدی باشیم
هوتن شکیبا همچنان در نقش های جدی از جمله در سریال «رهایم کن» می درخشد.

هوتن صبور است | هوتن شکیبا با سابقه بازیگری در تئاتر در اوایل دهه نود برای مخاطبان سینما، تلویزیون و شبکه خانگی با اجرای «طبقه حساس» و سریال «احمقانهکمال تبریزی خود را شناخته و سپس با بازی درخشان حبیب درمجردهادر ذهن ماند. تماشاگرانی که این نقش های او را به خاطر داشتند با دیدن بازی او در فیلم «شب ماه کامل» به کارگردانی نرگس آبیار شوکه شدند. شکیبا به قدری جدی و دقیق این نقش را بازی کرد که سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد. بعد از آن در سینما بود”محبوب», «TT», «ابلق», «جلسه خصوصی“و سریال”آزادم کناو با ایفای نقش های جدی به موفقیت خود ادامه داد.

ایفای نقش های جدی کمدین های معروف تحت عنوان اکران «کت چرم» با بازی جواد عزتی. دست از خنده بردارید بیایید جدی باشیم
مجید صالحی برای بازی در فیلم «استراحت مطلق» که در آن به ایفای نقش جدی پرداخت، برنده جایزه خانه سینما شد.

مجید صالحی | در اولین سال های ورودش به عرصه بازیگری با تصویر «مجید دلبندم» در سریال «سیبخندهاو به شهرت رسید و سال‌ها در سریال‌های کمدی تلویزیونی حضور داشت. او علاوه بر بازیگری، به طور پراکنده کارگردانی را نیز تجربه کرد و یکی از چهره های ثابت فیلم های پرفروش به حساب می آمد. با وجود اینکه صالحی علاوه بر آثار طنز، در فیلم های نیمه جدی نیز بازی کرده بود، اما مهمترین انتخاب او برای ایفای نقش جدی را می توان به این فیلم نسبت داد.استراحت در رختخواب“و سریال”شهراو گفت که هر دو در یک سال تولید شده اند. او بعداً در سریال”سیاوش» در شبکه خانگی و فیلم « صحنه پردازیاو همچنین نقش های جدی و اوج این کارگردانی جدید را در فیلم بازی کرد.شماره 10صالحی توانست برای بازی در نقش اول فیلم «شماره 10» سیمرغ بلورین دریافت کند.

ایفای نقش های جدی کمدین های معروف تحت عنوان اکران «کت چرم» با بازی جواد عزتی. دست از خنده بردارید بیایید جدی باشیم
جواد عزتی در ادامه حضور در نقش های جدی، سال گذشته در فیلم «کت چرم» بازی کرد.

جواد عزتی | جواد عزتی تا اواسط دهه 80 حضور پررنگی در سریال های کمدی داشت اما اولین حضور او در عرصه سینما با بازی در نقش های نیمه جدی و فرعی در فیلم هایی مانندتالاموس“و”آفریقارخ داده است. به یک معنا، او اساساً در فیلم‌ها نقش‌های جدی و کمدی بازی می‌کرد، اما زمانی در فیلم «داستان نیمروز” نقش کلیدی “صادقانه“اجرا شده در ادامه”تنگه ابوقریب», «بخت آزمایی», «شنای پروانه“و”آتاباییحضور خود را در نقش های جدی تثبیت کرد. عزتی در سریال “آسیب کارنقش جدی و موثری داشت. او سه نقش جدی را در فیلم ها بازی کرد.داستان نیمروز», «رد خون“و”آتابایی» نامزد سیمرغ شد. عزتی محصول 1376 و فیلم “چهار انگشتجواد عزتی در هیچ فیلم و سریال طنز بازی نکرده است و نقش او در کارهای جدی آنقدر مورد تحسین قرار گرفته است که در حال حاضر همین مسیر را ادامه می دهد. اما قطعا نه برای همیشه!

ایفای نقش های جدی کمدین های معروف تحت عنوان اکران «کت چرم» با بازی جواد عزتی. دست از خنده بردارید بیایید جدی باشیم
رضا عطاران برای فیلم دهلیز نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد شد.

دعای عطاران | رضا عطاران را یکی از کمدین های مطرح سینما و تلویزیون می دانند که سهم ویژه ای در خاطره ما از کمدی های تلویزیونی به ویژه کارگردانی دارد. عطاران در دهه هشتاد دو بار تجربه ایفای نقش های جدی را داشت اما آثار قابل توجهی نبودند و آنطور که باید دیده نشدند. تا بهروز شعیبی در فیلملابیبه او نقش مردی در آستانه اعدام داده شد. او در این نقش بسیار مورد توجه قرار گرفت و در سی امین جشنواره فیلم فجر نامزد سیمرغ بهترین بازیگر مرد شد. بعدها در سینمااستراحت در رختخواب“و”روشننقش های جدی و مهمی را نیز بر عهده گرفت. “روشنبه کارگردانی روح الله حجازی می توان از آن به عنوان یکی از تلخ ترین نقش های عطاران یاد کرد. او برای این فیلم برنده سیمرغ بهترین بازیگر مرد از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شد.

ایفای نقش های جدی کمدین های معروف تحت عنوان اکران «کت چرم» با بازی جواد عزتی. دست از خنده بردارید بیایید جدی باشیم
مهران غفوریان پس از کاهش وزن در نقش های جدی تری ظاهر شد که بارزترین آنها در سریال «قورباغه» هومان سیدی بود.

مهران غفوریان | او در اواسط دهه 70 و در اوج سال‌های تولید کمدی، وارد عرصه تلویزیون شد و به عنوان یکی از بامزه‌ترین کمدین‌های تلویزیون در عرصه کارگردانی وارد شد.زیر اسمان شهربه یکی از طولانی ترین تجربه های سریال سازی تلویزیون تبدیل شد. چهره غفوریان به قدری زیباست که کمتر فیلمسازی فکر می کند او را برای یک نقش جدی انتخاب کند. البته در کارهای نیمه جدی هم حضور داشت که از آن جمله می توانیدخالصانه؛ نازنین بهاره تینااو نامرئی را جدی ترین تجربه می دانست. برخورد غیرمنتظره مخاطب با او در نقشی جدی اما با سریال”قورباغهکارگردانی آن را هومن سیدی بر عهده داشت. او در سریال خاتون نقشی نسبتا جدی داشت. او در فیلم استبی صدااو نقش جدی ایفا کرد و اکنون در فصل دوم سریال است.آسیب کاراو قرار است یکی از نقش های متفاوت خود را به نمایش بگذارد.

ایفای نقش های جدی کمدین های معروف تحت عنوان اکران «کت چرم» با بازی جواد عزتی. دست از خنده بردارید بیایید جدی باشیم
مهران مدیری در «خیانت» بازی متفاوتی ارائه کرده است.

مهران مدیری | مهران مدیری از “نوروز 72“و سپس برنامه”پرواز 57او به عنوان یک کمدین به مخاطبان معرفی شد. در فضای بسته دهه هفتاد و اوضاع آشفته برنامه های تلویزیونی، مهران مدیری با خلاقیت خاصی در عرصه طنز به روی صحنه آمد و خیلی زود فهمید که چگونه توجه مخاطبان را به خود جلب کند. او با «ساعت خوش» کمدین های زیادی را به تلویزیون معرفی کرد که هر کدام بعدها به یکی از بزرگان عرصه طنز تبدیل شدند. مدیری خیلی زود خود را در نقش های جدی نشان داد. او در اوایل دهه هفتاد در فیلم کمدین جایگاه ویژه ای به دست آورد.بازدید کنیداو به سرپرستی محمدرضا آرتمان نقش مهمی را ایفا کرد. پس از آن سال ها جایگاه کمدین خود را حفظ کرد تا اینکه در آثاری چون «پل چوبی“و”درخت آجیل“و سریال”زنانبار دیگر در نقش های جدی ظاهر شد. با این حال او هرگز نتوانست موفقیت کمدی خود را در نقش های جدی تکرار کند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا