اخبار روز

ایران بالاخره عضو رسمی شانگهای شد! / تبریک متفاوت روسای جمهور به آقای رئیسی!

به گزارش پی ام آپ، بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای به صورت ویدئو کنفرانس در دهلی نو آغاز شد.

نخست وزیر هند در ابتدای این دیدار از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای و امضای یادداشت الحاق بلاروس به سازمان همکاری شانگهای استقبال کرد.

شی جین پینگ: سازمان همکاری شانگهای باید با تحریم های یکجانبه مقابله کند.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز در این نشست در خصوص عضویت ایران گفت: در نشست امروز به عنوان یک عضو رسمی از ایران استقبال می کنیم، به این کشور تبریک می گوییم.

وی همچنین گفت: سازمان همکاری شانگهای باید با تحریم های یکجانبه و انقلاب های رنگی و دخالت قدرت های خارجی در امور کشورهای منطقه مقابله کند.

پوتین: ایران به عضویت رسمی سازمان درآمد و من صمیمانه به شما تبریک می گویم

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود در وبینار سازمان همکاری شانگهای گفت: سازمان همکاری شانگهای قاطعانه به ایجاد یک سیستم عادلانه و چند قطبی پایبند است.

وی افزود: ایران به عضویت رسمی سازمان درآمده است و من صمیمانه به آقای ابراهیم رئیسی تبریک می گویم. ایران می تواند ظرفیت جدیدی به سازمان بیافزاید و روسیه همواره از عضویت ایران حمایت کرده است.

نخست وزیر پاکستان: سازمان شانگهای می تواند بر صلح، امنیت و ثبات تأثیر بگذارد

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان درباره عضویت کامل ایران گفت: پیوستن رئیس جمهور ایران به سازمان شانگهای را تبریک می گویم.

وی ادامه داد: واقعاً در مقطع بسیار حساسی قرار داریم و دنیا شاهد تحولات بزرگی در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی است. سازمان شانگهای می تواند بر صلح، امنیت و ثبات تأثیر بگذارد و ارزش شانگهای امروز بالاتر است.

رئیس جمهور تاجیکستان و نخست وزیر هند از عضویت ایران در سازمان شانگهای استقبال کردند

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان ضمن تبریک پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، از امضای یادداشت تفاهم بلاروس برای پیوستن به این سازمان استقبال کرد.

نخست وزیر هند همچنین از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای و امضای تفاهم نامه برای پیوستن بلاروس به سازمان همکاری شانگهای استقبال کرد.

گوترش: شاهد افزایش تنش ها در جهان هستیم

آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز در این نشست گفت: این نشست در حالی صورت گرفته که شاهد افزایش تنش در جهان هستیم. ما می توانیم در 3 زمینه با هم کار کنیم. اول، بحران آب و هوا وجود دارد. من توافقنامه همبستگی آب و هوا را پیشنهاد کردم، از کشورها خواستم به آن بپیوندند. دوم، انسان‌ها به سمت فناوری‌های جدید و نوظهور مانند هوش مصنوعی حرکت می‌کنند که نیازمند همکاری برای ایجاد شبکه‌ای برای رویارویی با چالش‌های جدید است. سوم اینکه تورم زیادی را شاهد بودیم. پس از کرونا، ساختار مالی جهانی از آن ویژگی انصاف محروم شد، سیستم بانکی تکه تکه شد و میلیاردها دلار در اقتصادهای جهان از دست رفت. ما به دنبال کاهش بی عدالتی هستیم و من می خواهم به شما متعهد باشم.

قرار است سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست حضور یابد.

در این نشست عضویت رسمی و کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای اعلام می شود.

پیشتر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری خود درباره عضویت کامل ایران در این سازمان منطقه‌ای گفت: آخرین گام در روند عضویت رسمی و کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای، عضویت ایران در این سازمان است. سازمان برای دو طرف سودمند است. یک تحول مثبت می تواند ارزش افزوده مربوط به این سازمان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، این توسعه در راستای منافع همه کشورهای عضو خواهد بود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا