اخبار روز

ایثارگران مجاز به واردات خودرو با نرخ عوارض صفر شدند


به گزارش پی ام آپ، هیئت وزیران در جلسه 8/5/1402 شماره 47366/03/03/400 مورخ 10/2/1402 بنیاد شهید و امور ایثارگران و به استناد ماده 138 ق. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای بند (و) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور آیین نامه اجرایی بند فوق را به شرح زیر تصویب کرد:

«آیین نامه واردات خودروهای جانباز 1402 موضوع بند (و) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور.

ماده 1- در این آیین نامه عبارات زیر در معانی مربوطه به کار می رود:

1- وزارت صنعت، معدن و تجارت

2- Fundación Mártires و Fundación Asuntos Mártires

3- بانک مرکزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

4- بانک عامل هر یک از بانک های جمهوری اسلامی ایران توسط بانک مرکزی شناسایی و اعلام می شود

5 شرکت از کلیه شرکتهای خودروسازی کشور و یا با مجوز وزارتخانه حسب مورد

6- خودروهای سواری اتوماتیک ملی یا وارداتی متناسب با شرایط جانبازی واجد شرایط واردات خودرو: جانبازان 50 درصد و بیشتر که از تسهیلات موضوع ماده (45) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در سال های اخیر استفاده نکرده اند.

مشمول خودروهای داخلی جانبازان 25 تا 49 درصدی که دارای محدودیت حرکتی بدنی به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد هستند، همسر و فرزندان شاهد و آزادگانی که از سوی کمیسیون پزشکی بنیاد از کارافتاده تشخیص داده شده اند.

9 – تبصره (16) تبصره (16) قانون بودجه سال 1402 کل کشور

ماده 2- در این آیین نامه ملاک درصد جانبازی نوع جانبازان جسمی-حرکتی و نظریه از کارافتادگی کمیسیون پزشکی بنیاد می باشد.

ماده 3 – بنیاد موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه فهرست مشمولین را تهیه و به ترتیب اولویت به وزارت اعلام کند.

ماده 4 – وزارت موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ ارسال لیست مشمولین توسط بنیاد و بر اساس ظرفیت های اعلام شده از سوی شرکت، زمان بندی تحویل مدارک را اعلام کند تا کلیه خودروها به ذینفعان تحویل داده شود. تا پایان سال 2012

ماده 5 – در صورت فوت، پس از احراز شرایط بنیاد و واریز وجه خودرو به شرکت، وراث متوفی قائم مقام وی هستند تا مراحل تحویل و تحویل خودرو را تکمیل کنند.

ماده 6- بر اساس اعلام شرکت از طریق بانک های عامل و پس از اخذ ضمانت نامه های قانونی خودروهای ملی تحت پوشش، بانک مرکزی موظف است ردیف اعتبار تبصره (16) را به میزان مقرر در این آیین نامه در اقساط (60) در ماه و با حداکثر کارمزد چهار (4) درصد پول شرکت.

ماده 7 – مشمولان می توانند تمام یا بخشی از قیمت خودرو را نقداً پرداخت کنند و عدم دریافت تسهیلات بانکی موضوع این آیین نامه مانع از دریافت خودرو توسط مشمولان نخواهد بود.

توجه: مشمولان واردات خودرو می توانند با انتخاب عدم واردات از دریافت خودروی داخلی بدون انتظار و با تحویل فوری بهره مند شوند.

ماده ۸ – استفاده از سایر تسهیلات خرید خودرو به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار خارج از چارچوب این آیین نامه مانع از دریافت این تسهیلات نخواهد بود.

ماده 9- نظارت و پیگیری وظایف بانک‌های عامل بر عهده بانک مرکزی و نظارت و پیگیری وظایف محوله در این آیین‌نامه به شرکت‌ها بر عهده وزارتخانه است.

ماده 10- تحویل خودروی ملی به ذی نفعان بر اساس اولویت ذیل می باشد.

1- مشمولانی که بدون استفاده از تسهیلات، قیمت خودرو را نقداً پرداخت می کنند.

2- جانبازان 25 تا 49 درصدی که طبق نظر کمیسیون پزشکی بنیاد دارای محدودیت تحرک بدنی هستند با رعایت اولویت تعیین درصد جانبازی تا پایان سال 1401.

3- آزادگانی که از طرف کمیسیون پزشکی بنیاد معلول به رسمیت شناخته می شوند.

4- فرزندان شهدا که توسط کمیسیون پزشکی بنیاد معلولین به رسمیت شناخته می شوند.

5- همسران شهدا به رسمیت شناخته شده توسط کمیسیون پزشکی بنیاد معلول.

ماده 11 – متقاضیان خودروهای ملی که از امتیاز تحویل خودرو موضوع ماده (45) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران یا بند (ی) تبصره (7) قانون بودجه 1401 کل کشور استفاده کرده اند. کشور مشمول تحویل خودروی ملی نمی شود.

ماده 12 – شرکت موظف است بر اساس فهرست اعلام شده از سوی وزارت، اسامی و مشخصات مشمولین را به همراه اعلام قیمت خودروی انتقالی به بانک عامل تعیین شده ارسال نماید و حداکثر تا دو ماه پس از ابلاغ از تاریخ 9/9/1393 واریز 100% قیمت خودرو در مقایسه با تحویل خودروی واگذار شده به ذینفع.

ماده 13- مبلغ 25 میلیارد ریال از محل تسهیلات قرض الحسنه قابل افزایش در صورت افزایش عملکرد جمع آوری منابع به خرید خودروی ملی توسط بانک مرکزی از طریق بانک های عامل اختصاص می یابد. و 500 میلیون ریال به صورت تکی و بدون توجه به قیمت خودرو. پرداخت مابقی قیمت خودرو مازاد بر تسهیلات اعطایی به عهده مشمول می باشد. ماه قبل از موعد تحویل برنامه ریزی شده) تسهیلات را به حساب شرکت واریز کند.

ماده 14 – بانک حقوقی می تواند برای تسهیل در فرآیند اخذ ضمانت نامه با رضایت متقاضی بیمه عمر، قیمت خودرو را تا سقف مبلغ نصب دریافت کند و هزینه آن به عهده متقاضی می باشد. ماده 15 – در صورت تأخیر در تحویل خودرو، آخرین قیمت اعلام شده از سوی شرکت قبل از مهلت تحویل، ملاک قیمت گذاری خودرو است و شرکت نمی تواند قیمت بیشتری را مطالبه کند.

ماده 16 – شرکت موظف است در صورت پرداخت بهای خودرو نسبت به تحویل خودرو به ذینفع در موعد مقرر برای تحویل اقدامات لازم را انجام دهد و در صورت تأخیر طبق مقررات مسئول خسارت خواهد بود. مقررات .

ماده 17- وزارت موظف است مجوز خودرو نو یا کارکرده را حداکثر تا پنج سال به شرکت‌های خودروسازی کشوری و یا به تایید وزارتخانه با رعایت قوانین و مقررات مربوط و متناسب با وضعیت خودگردان صادر کند. شاغل . در هنگام معرفی پایه شامل قطعات و تجهیزات جانبازان را فدا کنید باید خودرو را با شرایط زیر تیون کنید:

1- ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدا برای جانبازان 70 درصد (قطع دو پا یا دو دست از مچ یا قطع نخاع) تا سقف 35000 یورو، سایر جانبازان 70 درصد تا 30000 یورو و برای جانبازان 50٪ تا 69٪ تا سقف 25 هزار یورو (سیف) است.

2- اولویت با افرادی است که در 10 سال گذشته از هیچ گونه تسهیلات اعم از واردات و خرید خودرو استفاده نکرده اند. ماده 18. مشمولان از پرداخت سود بازرگانی مربوط به واردات خودرو و تجهیزات لازم برای تهیه ایثارگر و همچنین از پرداخت حقوق مندرج در تصویب نامه شماره 62924ت/54522 مورخه معاف هستند. 2016/05/25 .

ماده 19 – بانک مرکزی موظف است تا سقف مجاز برای واردات هر خودرو به شرکت با اولویت تخصیص منابع ارزی برای واردات از وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارز تخصیص دهد.

ماده 20 – مشمولان واردات خودرو به مدت پنج سال حق فروش، مأمور عادی یا نمایندگی خودروهای وارداتی را ندارند و مراجع ذیصلاح از جمله ادارات ثبت اسناد. مسئولان و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظفند اقدامات قانونی لازم از جمله عدم تعویض پلاک خودرو را برای جلوگیری از این مشکل و توقیف خودرو انجام دهند و فروشنده مسئولیت تخلف آن را بر عهده دارد.

ماده 21- در صورت وجود ابهام در روند اجرای این آیین نامه با نظر معاون حقوقی رئیس جمهور اقدام خواهد شد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا