دانستنی ها

اگر نان نخوریم چه اتفاقی برای بدنمان می افتد؟

کسانی که سعی در کاهش وزن دارند سعی می کنند مصرف کربوهیدرات خود را به حداقل برسانند، اما قطع کامل نان می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند.

وقتی تصمیم می گیریم یک رژیم غذایی سالم را شروع کنیم، در بیشتر موارد نان یکی از اولین چیزهایی است که از رژیم غذایی خود حذف می کنیم. اما همه ی غلات از جهت کربوهیدرات یکسان نیستند و گرچه قطع مصرف نان سفید ممکن است کمک کند چند کیلوگرمی وزن کم کنید، اما حذف نان غلات کامل می تواند بدن را از مواد مغذی مورد نیازش محروم کند.

بعد، می‌خواهیم ببینیم اگر برای همیشه نان نخوریم، چه بلایی سرمان می‌آید.

1- ممکن است در پاهایتان گرفتگی عضلات داشته باشید

کسانی که سعی در کاهش وزن دارند سعی می کنند مصرف کربوهیدرات خود را به حداقل برسانند، اما قطع کامل نان می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند. اگر از رژیم کتو استفاده می کنید، که به معنای حذف تقریباً کامل نان و سایر کربوهیدرات ها است، احتمالاً گرفتگی عضلات ناحیه ساق پا را تجربه خواهید کرد. این انقباضات دردناک معمولا در شب اتفاق می افتد و می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد. نان حاوی مقدار زیادی الکترولیت است و زمانی که بدن نتواند این ماده را به اندازه کافی دریافت کند، منجر به گرفتگی عضلات می شود.

2- ممکن است احساس خستگی کنید

نان سفید سالم ترین راه برای دریافت کربوهیدرات کافی نیست، اما مصرف متعادل نان سبوس دار و نان جوانه گندم به بدن انرژی بیشتری می دهد. از آنجایی که این نان ها سرشار از فیبر، آهن و منیزیم هستند، به شما کمک می کنند احساس سیری و انرژی داشته باشید و حتی می توانند به شما کمک کنند بعد از یک روز کاری پرمشغله، انرژی لازم برای رفتن به باشگاه را دریافت کنید.

3- ممکن است تمایل بیشتری به شیرینی داشته باشید

از آنجایی که از نان می توان به عنوان منبع انرژی استفاده کرد، با قطع کامل مصرف آن مجبور خواهید شد منبع دیگری برای تأمین انرژی بدن خود پیدا کنید. وقتی احساس خستگی و بی حالی می کنیم، به طور خودکار به سراغ مواد غذایی ای می رویم که انرژی مان را فوراً بالا ببرند، مانند خوراکی ها و نوشیدنی های شیرین. مصرف متعادل نان باعث افزایش وزن نمی شود، اما خوردن شیرینی و شکلات با هر بار احساس خستگی به طور حتم وزن تان را بالا خواهد برد.

4- ممکن است برای رفتن به توالت مشکل داشته باشید

اگر نان سفید معمولی را حذف کنید، ممکن است مشکل چندانی نداشته باشید، اما اگر نان غلات کامل یا چاودار را حذف کنید، ممکن است باعث شود زمان بیشتری را در توالت صرف کنید. نان سبوس دار سرشار از فیبر است که به هضم غذا کمک می کند و مطالعات نشان داده اند که این نان نسبت به ملین ها در رفع یبوست موثرتر است.

5- نوسانات خلقی شما ممکن است تشدید شود

اگر فکر می کنید هیچ چیز نمی تواند مانند یک تکه پیتزا روحیه شما را تقویت کند، در واقع یک توضیح علمی برای این موضوع وجود دارد. مصرف کربوهیدرات ها باعث ترشح ماده شیمیایی به نام سروتونین می شود که به ما احساس خوبی می دهد و حتی می تواند اشتهای ما را سرکوب کند. این بدان معناست که خوردن کربوهیدرات های سالم گهگاه می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و گرسنگی را سرکوب کند.

6- احتمال ابتلا به بیماری قلبی در شما افزایش می یابد

انواع غلاتی که تصمیم می گیرید از رژیم غذایی خود حذف کنید، می توانند تأثیری دگرگون کننده بر سلامت قلب شما داشته باشند. کربوهیدرات های تصفیه شده ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهند، اما تحقیقات نشان داده است که خوردن غلات کامل کلسترول را کاهش می دهد و شما را از بسیاری از مشکلات مرتبط با قلب محافظت می کند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا