اخبار روز سینما

اگر شکر زیاد بخورید معتاد هستید!

فکر نمی کنید با ننوشیدن چای قند نمی خورید؟ شاید فکر کنید خوردن دو قند یا بیسکویت با چای زیاد نیست! اگر چای را که نوشیدنی مورد علاقه ایرانیان است نادیده بگیریم و اواسط تابستان در سه وعده صبح، ظهر و عصر آن را بنوشیم، هر نوشیدنی دیگری که این روزها برای رفع تشنگی در گرما می نوشیم. هوا پر از قند است. از نوشابه هایی که همه ما در مورد شکر می شناسیم گرفته تا شیر کاکائو که یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین ها به حساب می آید.

فکر نمی کنی؟ این چند خط را بخوانید؛ در شیر کاکائو نوشته شده است که حاوی 13 گرم قند یا کربوهیدرات است. به نظر شما چند حبه قند است؟ با یک دو تا چهار ساده و استفاده از ترازو می بینید که 6 حبه قند تقریباً 13 گرم است و این یعنی یک شیر کاکائو. ما معمولاً علاوه بر چای و شیر با کاکائو، کلوچه، کیک یا میان وعده می خوریم. کیک‌ها و کلوچه‌های ساده‌ای که بیشتر ما عادت داریم با نوشیدنی‌ها بخوریم، حدود 32 گرم قند دارند. یعنی حدود 13 حبه قند! او لیاقت تو را ندارد. یک میان وعده ساده حدود 20 حبه قند را در اختیار شما قرار می دهد.


بیشتر بخوانید: 10 درمان خانگی که باعث کاهش وزن می شود!


دارویی به نام قند!

بسیاری از تنقلاتی که می‌خریم و استفاده می‌کنیم، قند زیادی دارند، حتی بیشتر از غذاهایی که در طول روز می‌خوریم. کوکی ها، کیک ها، بستنی ها و شیرینی هایی که احتمالاً حتی با خواندن نام آنها هوس می کنیم. وقتی در هر ساعت از شبانه روز احساس نیاز به شکر و شیرینی کنیم چه اتفاقی می افتد؟ یا اینگونه از خود بپرسیم چه چیزی ما را برای مقاومت در برابر شکر و شیرینی سخت می کند؟ چرا رژیم گرفتن در برابر این خلاقیت های خوشمزه اینقدر سخت است؟ چه اتفاقی می‌افتد که هنگام خوردن یک نوع شکر، تمایل دائمی به خوردن آن داریم؟

شکر همه جا هست، در غذای ما، در نوشیدنی ها و…! خوردن قند همان بخشی از مغز را تحریک می کند که مصرف مواد مخدر را فعال و تحریک می کند. نام این قسمت «سیستم پاداش مغز» است. فعال شدن بیش از حد این سیستم باعث ایجاد اثرات مخرب و مضر بر بدن می شود. من هوس خوردن غذاهای شیرین می کنم و همین باعث افزایش مقاومت بدن در برابر مصرف قند می شود.

جالب است بدانید که مصرف مقدار کمی شکر پیام عصبی «سیری» را به مغز می فرستد. بنابراین، وقتی قبل از غذا یک کیک یا یک کیک کوچک می خورید، اشتهای شما به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و تمایلی به خوردن غذا ندارید.

موادی مانند الکل، کوکائین و نیکوتین دوپامین را تحریک می کنند. “دوپامین” ماده شیمیایی مهمی است که در تنظیم خلق و خو و ایجاد احساس سرخوشی در افراد تاثیر بسزایی دارد و باعث ایجاد حس خوب در بدن می شود، در نتیجه کسانی که به الکل و امثال آن معتاد هستند مدام به دنبال راهی هستند. برای تحریک و ترشح این ماده در بدن، خودشان هستند و می خواهند بارها و بارها این احساس سرخوشی را تجربه کنند. اعتیاد به قند هم یه همچین چیزیه!

خوردن شکر باعث ترشح دوپامین در بدن می شود! البته در مقایسه با داروها مقدار کمتری در بدن گردش می کند. اما جالب است بدانید که سبزیجات هیچ تاثیری بر ترشح دوپامین ندارند و این ممکن است توضیح دهد که چرا این دسته از مواد غذایی به عنوان سالم ترین دسته شناخته می شوند و اساساً چرا از خوردن آن لذت نمی بریم یا حتی از آن اجتناب می کنیم. آیا کسی واقعا کدو تنبل دوست دارد؟ آیا آب کرفس طعمی شبیه نوشابه دارد؟ به همین دلیل است که اصلاً از سبزیجات لذت نمی‌برند، بنابراین خوردن آنها برای کودکان همیشه سخت است و بزرگسالان به دلیل اجبار به رژیم، آنها را در وعده‌های غذایی خود قرار می‌دهند.

به هر حال من و شما و بقیه بشریت به خاطر همین حس خوب و سرخوشی لطیف است که انواع قندها را مصرف می کنیم تا روی مغزمان تأثیر بگذارد و آن حس «خوشحال کننده» و خوشایند را برای ما به ارمغان بیاورد. چه بخواهیم چه نخواهیم، ​​خوردن شکر می تواند اثرات اعتیادآوری روی مغز ما داشته باشد بدون اینکه ما متوجه شویم.

علاوه بر همه اینها حتما شنیده اید و می دانید که مصرف زیاد شکر به طور کلی صدمات جبران ناپذیری به سلامت بدن ما وارد می کند; بیماری های قلبی عروقی، نارسایی کلیه که می تواند منجر به دیالیز شود، از دست دادن بینایی و عفونت های شدید پوستی که در برخی موارد شدید می تواند منجر به قطع عضو شود، تنها بخشی از آسیب هایی است که می تواند شما و عزیزانتان را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر شکر زیاد بخورید معتاد هستید!


بیشتر بخوانید: ۱۲ دلیلی که چرا دائما گرسنه هستید را بشناسید


3 هفته مراقبت، یک عمر سلامتی

درست است که ما استفاده از این دارو را از همان روزهایی که از شیر مادر جدا شده بودیم شروع کردیم و احتمالاً امروزه هر کدام از ما به شیرینی و شکر معتاد شده ایم و هنوز معتقدیم که نه ما معتاد هستیم و نه آنها اعتیاد آور هستند. اما اگر لطفی را بدانیم که با کاهش مصرف شکر نه تنها به سلامت جسم، بلکه به روح و مغز خود می کنیم، شاید حواسمان به خوردن حبه قند در طول روز بیشتر شود.

فکر نکنید که قطع کردن شکر یا هر عادت دیگری که به آن عادت کرده اید غیرممکن است. برای ایجاد یک عادت مثبت و ترک عادت بد به طور متوسط ​​به ۲۱ روز زمان نیاز داریم. نیازی نیست خود را به تخت ببندید یا به کمپ توانبخشی بروید. نه دردی در بدن خود احساس خواهید کرد و نه گرسنه خواهید ماند. مصرف شکر و شیرینی کمتر از سه هفته کافی است. به زودی متوجه خواهید شد که اشتهای خود را برای این غذای نسبتا ناسالم از دست داده اید.

اگر این عادت بد را ترک کنید، به زودی شرایط بهتری را برای حفظ تناسب اندام و کنترل وزن خود تجربه خواهید کرد. وقتی شکر می خورید، نمی خواهید غذا بخورید و همیشه می خواهید غذاهای ناسالم بخورید. شکر همیشه شما را گرسنه نگه می دارد بدون اینکه غذای مغذی و سالمی برای شما فراهم کند.

هدیه دیگری که خوردن شکر و شیرینی کمتر به شما می دهد احساس خستگی کمتر است. و در نهایت نگران نباشید خیلی سریع مقدار زیادی چربی از دست خواهید داد و حتی اگر متوجه نباشید قسمت هایی از بدنتان مانند کلیه ها، قلب و حتی بینایی شما بهتر عمل می کنند. ما داستان های زیادی خوانده ایم که مصرف زیاد شکر مضر است، اما همه ما این را می دانیم، چیزی که نمی دانیم این است که بیماری ها و گیر افتادن به دلیل از دست دادن سلامتی فقط برای غریبه ها و همسایگان نیست. مراقب نباشیم نفر بعدی من و شما هستیم.

اگر این علائم را دارید، به شما تبریک می گویم، شما یک معتاد هستید!

حالا بدانید که آیا معتاد هستید یا نه. انجام تست اعتیاد ضروری نیست. فقط کلاه خود را به سر بگذارید و قضاوت کنید که آیا این چند مورد در مورد شما صادق است یا خیر.

شما تمام روز گرسنه هستید و فکر می کنید باید چیزی بخورید.

میل بیش از حد به میوه ها و آب میوه ها.

شما در وسط غذا یا بعد از آن چیزی شیرین میل می کنید.

ناگهان احساس گرسنگی و ضعف می کنید.

هر چه بیشتر بدون شکر بمانید، بیشتر هوس خواهید کرد!

اگر شکر زیاد بخورید معتاد هستید!

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا