اخبار روز

اگر زلزله مهمان تهرانی ها شود چه اتفاقی می افتد؟/با خواندن این واقعیت ترس بر دل تهرانی ها افتاد!/جزئیات

اگر زلزله مهمان تهرانی ها شود چه اتفاقی می افتد؟

پس از وقوع زلزله ۳.۹ ریشتری در دماوند استان تهران، زمزمه هایی از فعال شدن گسل مشا به گوش می خورد. با توجه به سوابق ثبت شده از گسل مشا، اخیرا فعالیت و تحرک بیشتری از این گسل دیده می شود که باعث نگرانی مردم‌ تهران شده است.

از طرفی پیش بینی شده است که بروز زمین لرزه ای بزرگتر از ۶ ریشتر در یکی از ۳ گسل شهر تهران، خسارت های جبران ناپذیری را برای شهروند نشینان به بار‌ می آورد.

در واقع پژوهشگاه های ثبت زمین لرزه، نظر خود را برای عوارض احتمالی ناشی از زلزله در شهر تهران بیان کردند.‌آنان افزودند که در تهران پتانسیل زلزله‌ای با بزرگای ۷.۲ وجود دارد. این میزان از زلزله برای شهر پرجمعیت و شلوغی مثل تهران می تواند فاجعه های جبران ناپذیر جان و مالی بیافریند.

اگر قصد پیش بینی حوادث پیش روی زلزله در تهران را داشته باشیم، باید به نظرات پژوهشگاه های ثبت زلزله گوش جان بسپاریم. استاد فریبرز ناطقی‌الهی، رئیس پژوهشکده مهندسی سازه و معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله گفت: زلزله تهران در محدوده دماوند و بر روی گسل مشا بود که فعالیت‌های لرزه‌ای دیگری هم داشته‌است. حدود سال ١٨٣٠ زلزله بالای ٧.١ ریشتر از خودش در تاریخ به جای گذاشته و هر ١۶۵ سال این گسل فعال شده و زلزله‌های بالای ٧ ریشتر داشته است. بنابراین آمادگی برای پیشگیری از حوادث احتمالی زلزله در‌ تهران دور از منطق نیست. لازم است اطلاعات مفیدی در زمینه فعالیت های مفید هنگام زلزله به مردم آموزش داده شود.

اکنون که تقریبا ١٩۴ سال از آخرین زلزله این گسل گذشته، این بار بزرگی زلزله بیشترخواهد بود و احتمالا زلزله ٧.٢، ٧.٣ ریشتر خواهیم‌داشت و تاخیر در به وقوع پیوستنش باعث بروز وسیعتر، بدتر و خطرناک تر است.مطالعات نشان می‌دهد این گسل مناطق زیادی را از دماوند، تهران، ری، کرج و حتی قزوین را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مائده امین الرعایا

مائده امین الرئیا هستم کارشناس محتوا و از جذابیت های یک روز و یا حتی یک ساعت در زندگی برای شما مینویسم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا