دانستنی ها

درمان ریزش مو با این روش ساده و شگفت انگیز است!

تحقیقات نشان می دهد که رزماری می تواند برخی از رایج ترین انواع ریزش مو را معکوس کند.

به گزارش بهداشت نیوز، برخی مطالعات نشان می دهد که روغن رزماری ممکن است رشد مو را تحریک کند یا ریزش مو را متوقف کند. اما هنوز برای ارزیابی دقیق اثربخشی آن به تحقیقات بیشتری نیاز است.

طبق گزارش انجمن ریزش مو آمریکا، تا سن 50 سالگی، تقریباً نیمی از زنان و 85 درصد از مردان درجاتی از ریزش مو را تجربه خواهند کرد. از آنجایی که تحقیقات در مورد روغن رزماری و تأثیر آن بر رشد مو هنوز در مراحل اولیه است، هیچ راه قطعی برای اطمینان از اینکه آیا روغن رزماری برای همه مفید است یا خیر وجود ندارد. با این حال، به نظر می رسد این درمان طبیعی بی خطرتر از داروهای شیمیایی است که رشد مو را تحریک کرده و عوارض جانبی کمتری ایجاد می کند.

در ادامه، نگاهی دقیق‌تر به روغن رزماری به‌عنوان یک درمان خانگی برای ریزش مو خواهیم داشت. لازم به ذکر است که اطلاعات مورد استفاده در این زمینه با مراجعه به مقالات اصلی گردآوری شده و از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی است.

رزماری و رشد مو

افراد ممکن است به دلایل مختلفی از جمله عفونت های خاص، واکنش های سیستم ایمنی، سن، تغییرات هورمونی و ریزش موی ارثی موهای خود را از دست بدهند.

لازم به ذکر است که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه رزماری می تواند ریزش مو را به دنبال شیمی درمانی، سایر داروها یا ریزش مو ناشی از استرس و کشیدن مزمن مو متوقف کند، وجود ندارد. اما مطالعات نشان می دهد که این گیاه می تواند برخی از رایج ترین انواع ریزش مو را معکوس کند.

طاسی با الگوی مردانه (MPB) نوعی ریزش مو است که در اثر یک محصول جانبی تستوسترون ایجاد می شود. دی هیدروتستوسترون (DHT) به فولیکول های مو حمله می کند.

هم مردان و هم زنان تستوسترون تولید می کنند، اما مردان به طور کلی تستوسترون بیشتری نسبت به زنان تولید می کنند. بنابراین احتمال ریزش مو در مردان و در سنین پایین‌تر بیشتر می‌شود.

روغن رزماری می تواند به این نوع ریزش مو کمک کند. مطالعه‌ای در سال 2013 روی موش‌های مبتلا به ریزش موی مرتبط با تستوسترون نشان داد که روغن رزماری می‌تواند رشد مو را بازگرداند. اگرچه این مطالعه قطعی نیست، نویسندگان معتقدند روغن رزماری ممکن است از اتصال DHT به گیرنده‌های هورمونی که آن را قادر به حمله به فولیکول‌های مو می‌کند، جلوگیری کند.

مطالعه ای در سال 2015 روغن رزماری را با ماینوکسیدیل مقایسه کرد. در مقایسه، این یک درمان محبوب برای رشد مجدد مو است. بنابراین، به افراد مبتلا به ریزش موی مرتبط با DHT به مدت 6 ماه روغن رزماری یا ماینوکسیدیل داده شد.

در 3 ماهگی هیچ مویی در هیچ یک از گروه ها وجود نداشت. افزایش قابل توجهی در رشد مو در هر دو گروه در 6 ماهگی مشاهده شد.

رشد موی بیشتری در گروه تحت درمان با روغن رزماری نسبت به گروه ماینوکسیدیل مشاهده شد، اما این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. این نتیجه نشان می دهد که روغن رزماری توانایی تقویت رشد مو را دارد، اما فقط در دراز مدت.

در همان مطالعه، خارش پوست سر در گروه ماینوکسیدیل بیشتر بود. بنابراین، روغن رزماری ممکن است گزینه بهتری برای افرادی باشد که در گذشته سابقه حساسیت یا تحریک پوست سر دارند.

مجموعه کوچکی از تحقیقات نشان می دهد که روغن رزماری ممکن است سایر اشکال ریزش مو را نیز معکوس کند.

برخی از مطالعات، از جمله مطالعه سال 2017، نشان داده اند که روغن رزماری می تواند برخی از قارچ ها و باکتری ها را از بین ببرد. بنابراین، اگر ریزش مو به دلیل عفونت یا پوست سر ناسالم باشد، روغن رزماری ممکن است موثر باشد.

آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است که می تواند باعث ریزش مو شود. مطالعه ای که در سال 1998 منتشر شد، تأثیر رایحه درمانی با استفاده از روغن رزماری را بر روی افراد مبتلا به این بیماری بررسی کرد. تقریباً 44 درصد از شرکت‌کنندگانی که از رزماری استفاده کردند در عرض 7 ماه بهبود یافتند، در مقایسه با 15 درصد از شرکت‌کنندگانی که هیچ درمانی دریافت نکردند.

روغن رزماری همچنین ممکن است اثربخشی درمان های سنتی را افزایش دهد، اما هیچ مطالعه معتبری هنوز این ایده را تایید نکرده است. با این حال، اگر روغن رزماری واقعاً بتواند اثرات DHT را خنثی کند، ممکن است یک درمان مفید برای جلوگیری از ریزش مو در خانواده‌هایی با سابقه طاسی باشد.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که رزماری بر گردش خون و سلامت پوست در موش ها تأثیر می گذارد. اگر این موضوع برای انسان ها نیز صادق باشد، روغن رزماری با بهبود سلامت مو و پوست سر از ریزش مو جلوگیری می کند.

ایمنی روغن رزماری

زنان باردار یا شیرده نباید بدون نظر پزشک از روغن رزماری استفاده کنند.

مصرف کنندگان همچنین باید از ورود روغن رزماری به چشم یا دهان خود اجتناب کنند و آن را دور از دسترس کودکان قرار دهند.

همچنین هیچ مدرکی مبنی بر موثر بودن روغن رزماری برای ریزش موی دوران کودکی یا بی خطر بودن استفاده از آن برای پوست سر کودکان وجود ندارد.

چگونه از روغن رزماری در برابر ریزش مو استفاده کنیم؟

ساده ترین راه برای استفاده از روغن رزماری استفاده از شامپویی با غلظت بالایی از این ترکیب است. تهیه شامپو رزماری در منزل نیز امکان پذیر است. 10-12 قطره روغن رزماری را به شامپو خود اضافه کنید و موهای خود را هر روز بشویید.

از نظر تئوری، استفاده از روغن رزماری به پوست سر و ماندن آن برای مدت طولانی می تواند اثرات آن را افزایش دهد.

برای تهیه محلول روغن رزماری، علاقه مندان می توانند یک یا دو قطره روغن رزماری را در روغن حامل رقیق کنند، سپس آن را به پوست سر بمالند و بگذارند یک شب بماند.

روغن رزماری در داروخانه ها و داروخانه ها موجود است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا