اخبار روز

اگر دارنده سهام عدالت هستید با این روش، وام بگیرید!/ نحوه دریافت وام بدون ضامن

به گزارش پی ام آپ، سامانه توثیق الکترونیک (هوشمند ستاره) در مرداد ماه سال گذشته راه‌اندازی شد. قرار بود که سهامداران بتوانند با استفاده از ارزش سهام خود، تسهیلات بانکی دریافت کنند، به گونه‌ای که سهام آنها به عنوان وثیقه برای وام بانکی مورد استفاده قرار گیرد و حتی امکان صدور قرار وثیقه سهام برای دستگاه‌های قضایی نیز فراهم شود. اما با گذشت یک سال از راه‌اندازی این سامانه، هنوز بانک‌ها تمایلی به توثیق سهام ندارند. در حقیقت، قرار بود سهام عدالت هم نقش وثیقه را دریافت کنند تا دارندگان آن از وام بانکی بتوانند بهره‌مند شوند.

اما «محمد باغستانی»، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، درباره همکاری بانک‌ها با سامانه ستاره برای توثیق سهام و پرداخت تسهیلات با این وثیقه، اظهار داشت که بسیاری از بانک‌ها در حال مذاکره برای استفاده از این سامانه هستند و برخی از آنها هم از این توثیق استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه حتی بانک های خصوصی نیز در حال مذاکره برای استفاده از سامانه ستاره و استفاده از این امکان هستند، گفت: برخی بانک ها در حال پیاده سازی این سرویس در سامانه های خود هستند. اما اینکه این امکان از نظر تجاری چقدر ارزشمند و جذاب است و بانک ها چگونه باید این خدمات را اجرا کنند به سیاست های خود بانک مربوطه بستگی دارد.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی ادامه داد: در حال حاضر جمعیت قابل توجهی از مشتریان حقیقی و حقوقی البته به ویژه حقوقی تمایل به استفاده از این سرویس دارند و این می تواند ابزار مناسبی برای بانک ها محسوب شود.

باغستانی در پاسخ به این سوال که ارزش این سهام برای وصیت سهام چقدر باید باشد و کف ارزش در نظر گرفته می شود، تاکید کرد: در سامانه اعتبارسنجی کفی برای ارزش سهام وجود ندارد و حداقل ارزش بر اساس آن تعیین می شود. استراتژی بانک ها بر این اساس می توان تعداد سهام را به عنوان وثیقه برای تعداد معینی از تسهیلات در نظر گرفت و قاعدتاً برای هر 30 بانک تعداد آنها متفاوت خواهد بود و هر بانک یک مورد خاص را در نظر می گیرد به تعداد ارزش سهام برای هر وام.

وی افزود: مردم می توانند برای دریافت اعتبارات خرد سهام خود اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، همچنین درباره امکان استفاده از توثیق سهام عدالت صحبت کرد. او اظهار داشت که ارزش سهام عدالت قابل توجه نیست، اما آنها همچنان به عنوان وثیقه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر، افراد با توثیق سهام عدالت می‌توانند وام از بانک‌ها دریافت کنند. دو بانک ملی و تجارت نیز با توثیق سهام عدالت تسهیلات ارائه می‌دهند، اما وام‌های تکلیفی با توثیق سهام عدالت به دارندگان این سهام توسط این دو بانک داده می‌شود، طبق سیاست‌های اقتصادی که وزارت اقتصاد تعیین می‌کند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا